torsdag den 16. oktober 2014

Køkkenhjælp

Jeg vil gerne have et enkelt liv uden en masse unødvendigt omkring mig. Hvad der er nødvendigt, er der heldigvis kun et menneske, der har indflydelse på; nemlig mig. Jeg har brug for min foodprocessor.

 Jeg bruger den til rigtig meget - f.eks  blomkålscouscous , som jeg varierer på mange måder, men blomkål er jo en ret vigtig ingrediens. Her er rå blomkål, rå gulerod, mynte og persille smidt i Wilfa og wrum wrum hakket til cous cous ligende korn. Derefter tilsatte jeg så sojaristede solsikkekerner, tomater og edamamebønner - lidt god olivenolie, citronsaft, salt og peber.
Og vups, er der skabt en meget lækker salat.
 Den ældste køkkenhjælp i min varetægt, er min over 12 år gamle KitchenAid. Åh, hvor jeg dog elsker den maskine ! Og ja, jeg mener godt jeg kan elske en maskine.
 Den hjælper mig blandt andet med at ælte dej til Pizza Night .
Jeg laver meget tynde, sprøde og velsmagende bunde af fuldkornspelt, vand, salt og ganske lidt gær. KitchenAid ælter og tiden hæver den lækre dej.Her er en svampe- og grønkålspizza. Den var god. Meget god.
Jeg kan jo godt leve uden mine maskiner, men jeg vil helst ikke.

17 kommentarer:

  1. Nu fik jeg da lige inspiration til at finde min food-processor frem igen, tak:) Og den der kitchen-aid lyder spændende og effektiv - hm! Hilsen fra hende der tror, at jo flere maskiner hun køber, jo mere spændende mad kommer hun til at lave (og det gør hun jo også, men kun i perioder)!!!

    SvarSlet
  2. Godt jeg kan inspirere til et eller andet :) Jeg har godt nok nydt at se Brødrene Prices "våbenkapløb"- de 2 har seriøst mange maskiner :)

    SvarSlet
  3. Man kan helt sikkert godt elske en maskine! Jeg havde en KitchenAid som din, og den blev brugt flittigt - især når jeg bagte. Den æltede dej som en drøm og sparede på mine kræfter. Men pludselig døde den! Og selv om den er savnet, er den ikke erstattet (endnu). Det er en dyr sag, sådan én!

    SvarSlet
    Svar
    1. Søde Mia, den er også eminent til at piske marengs - jamen, du mille hvor de bliver gode :) Kan godt forstå du savner den..Dyr, men dejlig :) Og , bank under bordet, har min holdt lææænge .

      Slet
  4. Selvfølgelig kan man elske en maskine ;-) Jeg elsker min KitchenAid, både fordi den rører og ælter, men også - hvis sandheden skal frem - fordi den er så PÆN.

    SvarSlet
    Svar
    1. Godt Nana, så er vi flere der kan :) Den er meget pæn ! Og jeg synes også den er rigtig god :)

      Slet
  5. Tak for skøn inspiration til salat og pizza - det skal bestemt prøves :-) Her hos os er det en Kenwood KM 020 køkkenmaskine og en Philips blender, som er højt elsket :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor godt t vi er flere der sætter pris på og nærer varme følelser for vores hjælpere i køkkenet :) Glad for at kunne inspirerer, selv så kyndige madelskere som jer 2.

      Slet
  6. Jeg elsker min kaffebønne-maskin, hvor jeg maler bønnene og får den herligste duft med på kjøpet.
    MEN all deig med gjær i , eltes kun for hånd av meg. Det er en prosess jeg synes har en avslappende effekt.
    Din pizza ser aldeles nydelig ut. Og jeg er sulten, siden min middag i kveld ble yoghurt. ( jeg orker ikke lage noe selv i dag, etter en lang dag på jobb )
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også en god maskine- ja, så får du ekstra glæde ved din kaffe, og så frisk den bliver:) Min kaffekværn bliver brugt til at knuse hørfrø :) At ælte i hånden giver en særlig glæde, fordybelse og du kan virkelig mærke din dej- det tager tid og du skal bare stå i det , til det er færdigt- ren zen :)

      Slet
  7. Godt maskineri der bliver brugt er ikke overflod. Der står nu nok en del maskiner i de små hjem, som ikke bruges...., og det er da ærgerligt.

    Du er heldig med dine gode hjælpere, der kan lave sund og lækker mad sammen med dig.

    Og så er det jo blevet pizza-night igen:) God fredag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hæ hæ - ja, det er nemlig pizza night og jeg og KitchenAid har netop æltet dej :) Vi mennesker har det med at blive betaget af det nye og funklende og kommer nok ofte til at købe dimser, der aldrig bliver brugt.. God Fredag kære Eva :)

      Slet
  8. Åh jeg elsker også min maskinpark... Jeg mangler dog en foodprocessor - og den er på ønskelisten... Jeg har en Kenwood Major, og der kan købes en foodprocessor-del til - jeg kan godt lide, at man kan bruge den samme maskine til flere ting. Desværre måtte jeg sande, at blenderen der fulgte med Kenwood'en var elendig. Så der måtte jeg alligevel have en alm. blender ved siden af...
    Din couscous ser dejlig ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg forstår den står på ønskesedlen- jeg synes fx også en foodprocessor er nødvendig til større portioner, samt mere faste materialer. Den kan trække mere end end blender. Forstår godt du synes det er smart med een maskine til dem alle :) Ofte er muskelkræften bare ikke til det med mindre du kan smide en stor portion penge efter den.. God maskiner koster, men så holder de også, det håber vi i hvert tilfælde på :)

      Slet
    2. Hehe, ja, jeg er nu ikke helt tilfreds med tilbehøret der er indkøbt i dyre domme til Kenwood'en, men man har jo lov at blive overrasket... ;-)

      Slet
  9. Maskinparken er vigtigt når vi er gør det selv i køkkenet. Nogle vil hellere tale bil, jeg følger i dit fodspor, køkkenet og mit kamera, så er jeg tilpas, kan fint bruge cyklen og det offentlige transportmidler, min cykel kan heldigvis følge med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja vi vælger selv hvad vi vil have af maskiner i vores liv :)

      Slet