søndag den 5. oktober 2014

Lidt (mere) om min have

 At have en have skal være til glæde. Jeg glæders i min have. Jeg trives i det uperfekte, hvor der er mulighed for forandringer og nye drømme. Min have vil (forhåbentlig) aldrig tage pusten fra mig, for jeg gør stort set kun det jeg vil og det som gør mig glad. Stort set,da der er opgaver jeg gøre fordi jeg ikke ejer, men lejer min have. Men jeg holder dem på et minimum.
Kompostområdet. Planteskolen- alle de små stiklinge, der lige skal slå rod, før jeg planter dem ud.


14 kommentarer:

  1. Ja, det gælder, om at vores haver ikke tager pusten fra os :-) Kompostbeholdere er en rigtig god idé, og du har de smukkeste hegn :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kompost og høns er bare gode at have i en have :) Ja, jeg er så heldig at kende en ung kvinde, der kan skabe de smukkeste hegn ud af intet :)

      Slet
  2. Kan virkelig godt lide din tilgang til det, den minder om min;-) Har man haft nok af at være stresset, så handler det meget om at turde våge, at gøre tingene på den måde der fungere bedst for en selv, en vældig øvelse der er i det, i alle tilfælde for mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er skønt, vi trods alt, har lært noget af vores stress :) Og er enig- det er livslang øvelse !

      Slet
  3. Det är klokt att hålla alla "måsten" till ett minimum. Det kan vara mycket nog!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nemlig det de kan !!! Så dem skal vi have så få af i vores liv- basta :)

      Slet
  4. Jeg smilede for mig selv, da jeg læste om din uperfekte have. For jeg tænkte på min egen her i England - den er bestemt også uperfekt - set med andres øjne. Men med mine er den ret perfekt egentlig... for selv om den er rodet og ikke så "pæn", så har jeg så mange dyr og fugle. De kan godt lide det uperfekte. I dag har jeg haft store flokke af halemejser, der sad og kvitrede i træerne bag mig, mens jeg malede hus. Der har været besøg af fasaner, kaniner og egern, og rødhalsen har sunget aftensang for mig. Forleden så jeg en lillebitte brud, der pilede ind mellem nogle buske. Jeg elsker alt det liv, en uperfekt have giver... :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, hvor lyder din engelske have dog vidunderlig !

      Slet
  5. Jeg kan så godt li din have, Miri. Din planteskole og kompost!:) Det er ligesom - det hele hører med. Og nu hvor Mia skriver om dyrelivet i hendes have, kommer jeg til at tænke på min egen elskelige have, dengang jeg boede på landet. Og der var pindsvin. En hel familie. De var så søde, når de tog på udflugt om natten! Og jeg sad oppe med en kop the i et anfald af søvnløshed. Det er jo meget normalt at have pindsvin, men jeg gik fluks i gang med at studere i bøger om dem og fandt frem til, at de holder sig langt væk fra perfekte haver! Fornuftige små dyr;):D De kan ikke bygge rede i sådan én.
    Nu ikke flere ord - bare et varmt, varmt klem til dig!:) - fra Laila

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak kære Laila - jeg har det også sådan, at det skal være der; en kompost, lidt rod, lidt nyt og lidt gammelt- projekter i gang og på vej. Pindsvin er nogle fantastiske hyggelig snøftende dyr - sidste år så jeg lort fra een i min have, men så den aldrig. Lad os skabe de bedste betingelser for både dyr og mennesker, så vi alle kan være der- deles om haven:)

      Slet
  6. Du har den dejligste have, som på forunderlig vis afspejler det dejlige menneske du er. Fra den 15. november har jeg også en have, lige uden for vinduerne i vores eget hus :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh søde ord på en blæsende Mandag - tak :) Hus og have - den 15.11 !? !!!!! :) :) :)

      Slet
  7. Jeg kan undres over betydningen af perfekt/uperfekt. Jeg springer selv i med begge ben, undskylder endda, hvis jeg vælger lidt kaos omkring mig, altså at være uperfekt. Men elsker at tingene ikke lige er som snorer lige, har lidt kant, og viser personlighed.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret- det er et værdiladdet ord og hvem bestemmer egentlig værdien... ?

      Slet