fredag den 24. oktober 2014

Ugens anbefaling

Jeg skar bunden af en porrer og plantede den i lidt jord og straks begyndte den at gro -det er virklig fantastisk hvor meget liv der er i planter. Selv det vi skærer af og smider væk, kan gro og give ny mad. Dette forsøg er helt og aldeles inspireret af denne kvinde, Persille, der virkelig kan få alt til at spire og gro. Hun har min dybeste respekt, for hun tager de små skridt, gør en forskel og inspirerer alle andre.
Porreren plejer ikke at stå på gulvet, men i mit køkkenvindue, men da modlyset var for kraftigt til at tage et anstændigt billede, satte jeg porreren på gulvet foran køkkenvasken..Bevise på jeg ikke er en smart og tjekket Blogger....Prøv at se den slidt sokkel, hvor malingen skaller af og ikke på den chappy chicke måde, bare den- uh , jeg må vist snart male måde..
Men Porreren, dén er et lille hverdags under :)

29 kommentarer:

  1. Det var da fantastisk, men du kunne altså også have sat den afskårne bund i jord og fået en ny porreplante?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var lige det jeg gjorde; skar bunden af og satte den i jorden :) Og spiste porreren imens jeg ventede på den nye skulle gro :)

      Slet
  2. Hatten af for din livskraftige porre - det er en hun ;-)

    SvarSlet
  3. Sikke en grokraft ;) Og jeg er dybt målløs over at du har umalede paneler :0 Var det ikke "din" godsejer der havde det halve af Polen rendende for at istandsætte huset inden du flyttede ind!!! Godt at vi er flere der kender og bruger det lille ord - pyt. Dejlig weekend til jer dernede på kanten og knus.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hæ hæ - jo det var her det halve af Polen hang ud :) Men der er MANGE helligdage :) Pyt ! Vi går og venter på økonomi til at købe maling og så har jeg en datter der glæder sig til at komme i gang:) God weekend !

      Slet
  4. Evighedsporre, det er smart. Bladselleri virker også!

    Og køkkenlåger, de gør vel deres job, med eller uden maling. Jeg har kun boet her i 12 år uden at få noget gjort ved det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er fantastisk hvad man kan få til st genopstå :)
      Ja selvfølgelig gør det hvad de skal, med eller uden maling :) Det handler bare om hvad man kan lide at se på:)

      Slet
    2. Jeg indrømmer blankt, at jeg ikke er særlig pyntefikseret. Hvilket egentlig er lidt sjovt, for jeg nyder jo smukke ting og er meget visuel.

      Slet
    3. Du udtrykker dig sikkert på andre måder, end gennem pynt og boliglir :)

      Slet
  5. Et lille hverdagsmirakel! Og jeg synes da din låge ser totalt shabby chic ud ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg bliver virkelig sådan helt glad over sådanne mirakler :) Jeg er nem at gøre glad ... :) Tja, lad os sige det- jeg har et meget shabby køkken :)

      Slet
  6. For en lur ide, Miri.
    Og ditt kjøkken er perfekt nok. Du så jo mitt kjøkken, med rot på kjøleskapet, og ikke tapet på veggene, og et gammelt gulvbelegg. Men det duger.
    Jeg og venninnene pleide før i tiden å gi hverandre avleggere. Det var den tiden hvor det var om å gjøre å ha flest grønne planter. Nå tror jeg det starter å bli IN igjen, og jeg er igang med grønne vekster overalt. Det gir slik hjemmekos følelse.
    Alene hjemme i kveld, alle er ute. Jeg kjøpte meg en tv- DINNER som jeg varmet i microen, åpnet en flaske vin, og så har jeg røde druer som snacks. Smaker helt fortreffelig.
    Nyt din fredag du også. Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes din Fredag lyder som en ret perfekt Fredag for en travl kvinde :) Her delte jeg min Fredag med mine døtre og det gør mig glad :)

      Slet
  7. Hehe, det vidste jeg ikke, at man kan - hvor meget kan man slippe af sted med at skære af?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg skar bare roden af, vel 2 cm og satte den i jord- enkelt og en anelse magisk !

      Slet
  8. Hihi, jeg så slet ikke dine køkkenlåger/sokkel, men kun det hyggelige kludetæppe, - og så porren, selvfølgelig.

    Det er utroligt, hvor meget kraft der er i planter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Grokraft er en evig kilde ti forundring og beundring :) Det er skam også et ganske fint kludetæppe :) Håndvævet og fra Sverige :)

      Slet
  9. Jeg siger som Eva; jeg ser også kun det hyggelige kludetæppe. Ja, planter er seje - deres skjulte kræfter er imponerende, og jeg beundrer dem. Forestiller mig også, at jeg får lidt af deres "sejhed", når jeg friskpresset saft fra dem... :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er sikker pådu får sejhed, energi og styrke fra dine pressede safter ! En rigtig god vitaminpille :)

      Slet
  10. Det er ufattelig hvad man kan med det vi ellers smider ud, her var den bunden, og ved guleroden er det toppen. Det er bare med at lege/afprøve - Velbekomme

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nemlig bare at lege, prøve og se hvad der sker :)

      Slet
  11. Jeg er med i kludetæppegruppen:) Hvor er det flot, det du har, Miri:) Og porren - tak for inspiration. Jeg mangler potter, men når de er indkøbt, vil jeg gå i gang. Gad vist om man også kan plante drømme? En stump grønsag er jo altid en drøm - men også andre drømme?
    Læste engang at Ingmar Bergman fandt på, sammen med sin lille datter, Linn, at de hver især skulle finde en ting, som havde stor værdi for dem, som de elskede højt. Og så gik de ud i verden med de to ting. Ud til en mark. Gravede et dybt hul i jorden og lagde dem derned. Sammen. Jord over. Det var et helligt, magisk øjeblik for dem. Og far og datter gik hjem igen, uden ord.
    Jeg har tit tænkt på den historie.
    Ønsker dig en dejlig søndag - varme klem fra Laila.

    SvarSlet
    Svar
    1. :) Jeg er også meget glad for det kludetæppe :) Det blev købt for en del år siden, i en by nær den skov hvor jeg havde min sjæls slot i Sverige..Så det er mig meget kært :) Og tak for at dele den historie om en far og en datter, meget smuk og fin, synes jeg og noget vi alle kunne gøre..

      Slet
  12. Jeg kan godt lide den slidte sokkel, de gamle hængsler og tæppet der matcher i farverne. Det er da ret chic :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Så siger vi det, søde Pernille- jeg har et chic køkken- hø hø :)

      Slet
  13. Du har ret. Det er noget vi alle kan gøre....:) Jeg kan huske som barn gjorde jeg og mine venner det. Men gravede jo altså lynhurtigt tingene op igen. Men det var så ikke præmissen her. Tænker, det må være svært for et barn med det der evige farvel til en højtelsket ting, men det meldte historien ikke noget om. Alligevel synes jeg som dig, at historien er smuk.
    Og dit sjæleslot lyder fantastisk. Og så i Sverige! Det lyder som et sted tæt på dit hjerte. Godt, at du har et kært gammelt tæppe fra den tid!:)
    Og: Tak for link til Persille forresten. Jeg har læst mig mæt i planteviden allerede.... Den er skøn, den side!:)
    Klem til dig

    SvarSlet
  14. Er det veldig interressant :-)) Jeg spiste i dag middag porrer og andre grønsakker. Dessverre jeg kluttet av røttene og gi bort. Neste gang jeg vil prøve det samme på hver sak i blomstpotten som deg :-))) Hyggelig... spennende.
    Ha en fin fin søndagsettermiddagen og kveld. Hilsene fra Viola

    SvarSlet