fredag den 7. november 2014

2 bøger

 Selv om jeg har langt til mit bibliotek, så kan jeg ikke lade være med at besøge det ofte. Der er så mange bøger derude, som jeg må læse. Nogen bøger kender jeg til på forhånd, andre kommer ligesom bare til mig.
"Forbandede yngel" havde jeg hørt om på forhånd, blev skrevet op til den og ventede længe, meget længe, før den pludselig var klar til mig. Det var en bog, som jeg synes, jeg skulle læse, fordi den har været en del af den litterære debat. Troede nok den ville være lidt tung og trist og dyster; Jylland, omsorgsvigtede børn... Men jeg blev positiv overrasket- ja, den foregår i Jylland :) , men også i København, Afghanistan og Rusland. Ja, der er børn med en hård barndom, der sætter spor i deres voksenliv- men den er så meget mere og så er den skrevet godt. Sproget svinger og jeg havde svært ved at slippe den. Kan virkelig anbefales.

 Virginias Woolfs have - den kom til mig, så den et eller andet sted og skrev mig op til den.
Det er en smuk bog.
 Den fortæller om det at have en have, det at leve i et ægteskab, det at være kunstner, det at leve med en skrøbelig psyke, det at elske, det at være kunstner, det at leve i krig, den fortæller om venskab, familie,dyr, planter, drømme - og jeg kunne blive ved.
Den er fuld af smukke billeder, fine ord og vækker min have glæde, mine havedrømme og min  nysgerrighed til læse mere om begyndelsen af 1900 tallet og de kunstnere der levede i den turbulente tid.. Jeg ved, at jeg skal læse Virginia Woolf. Hendes forfatterskab har jeg ikke dyrket, bare snuset til i min ungdom, men nu fik jeg lyst til det.

Bogen kan anbefales. Jeg har skrevet den på min liste over bøger, jeg gerne vil eje, for det er en bog med mange lag og en bog jeg ville kunne læse i igen og igen. 

18 kommentarer:

  1. Er den meget ny den sidste? bibliotek.dk kender den slet ikke!?

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er fra 2013 og jeg har "bre" lånt den fra mit bibliotek.... Sært, at Bibliotek.dk ikke kender den !

      Slet
  2. Hei Miri
    Nå har jeg ikke vært hos deg på en stund. Det har vært en meget travel uke. Men jeg nyter dine fine innlegg og bilder.
    Selv om jeg ikke leser så ofte lenger, liker jeg å lese. Jeg har en hel vegg full i stuen, og jeg har lest dem alle. Men flere er oppslagsbøker. I går handlet jeg bøker til gaver, og en til meg selv , " et helt halvt år " og den ble jeg anbefalt, så den kjøpte jeg.
    Har du sett filmen " the Hour " som handler om Wirginia Wolf, og hennes forfatterskap, og om mrs Dalloway. Det er to filmer i en, som går i hverandre. En vakker film, som jeg har sett flere ganger. Den er så nydelig, og litt trist også.
    Så er det fredag og helg. Deilig. Nyt den. Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt med en hilsen fra dig, du travle kvinde :) Jeg har også mange bøger og jeg vil gerne have mange bøger i mit liv- læser altid :) Jeg har set The Hour og synes den var så god, at jeg nu ejer den :)
      God weekend !

      Slet
  3. Forbandede yngel er en rigtig god og interessant bog! Har du læst andre bøger af samme forfatter? Ellers kan jeg anbefale 'Kvindernes krig' :-)

    God weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har slet intet læst af hende- så hun er et nyt og spændende bekendskab- så tak for anbefalingen :)

      Slet
  4. Tak for gode anbefalinger.Jeg holder også meget af biblioteker og bruger det lokale meget, selvom jeg stort set ikke læser på papir længere. Det er spændende, hvordan vi skal have biblioteker i fremtiden, for de må jo nødvendigvis forandre sig med de nye læsevaner.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er noget som bliver spændende at følge med i- det har du ret i. Kan huske da e-bogen kom, var mange sikre på at det blev papirbogens død, det vidste sig heldigvis ikke at holde stik. Tror de to trives side og side :)

      Slet
  5. Jeg har en periode været laborant på et Gymnasium, altså hjælper til kemi og biologi øvelser (forberedelse, deltage, og oprydning) efter diverse øvelser i lab. så klasserne ikke behøvede deletimer, og lærerne kunne bruge mere tid op at udvikle nye ideer til pensum. Og give muligheden for eleverne fik en god oplevelse med øvelserne.
    Her lærte jeg en del at kende, selv dansklærerne fik jeg en god kontakt til. Når jeg møder dem i byen, på biblioteket er de altid gode til at anbefale mig nyt læsestof, da de ved jeg læser en del, og det er en måde jeg kan stresse af på.
    Jeg er også blevet anbefalet Forbandede Yngel, den står på listen, og nu når du også siger god for den, så er jeg mere forhippet. Venter dog lige lidt endnu, min krimi tid er ikke helt gået af mig endnu :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at få anbefalet bøger af mennesker som kender ens interesser :) Jeg kender det at være i krimi land - besøger det ofte :)

      God weekend

      Slet
  6. Især den sidste og alle emnerne i den lyder interessant , synes jeg.
    Tak for anbefalingen.

    KH LIsbet

    SvarSlet
    Svar
    1. Godt jeg kunne give dig lyst til en bog :) At fordybe sig i bøger, er altså en af livets glæder :)

      Slet
  7. Tak for dine anbefalinger, Miri. Og de smukke billeder. Jeg synes, den Virginia Wolf bog ser lidt forjættende ud. Bare dét at man kan tro, den handler om et emne, men pludselig handler om så meget mere! Jeg kan godt forstå, du vil eje den. Også når hjertet i bogen er en have!:)
    Jeg har bogen Orlandos døtre, en biografi om Virginia Wolf og hendes søster. Og jeg er også fascineret af deres kultur. De var så forud for deres tid, også i deres relationer. Smukke, sære og rørende er de.
    Klem fra Laila

    SvarSlet
    Svar
    1. Smukke og sære og rørende - netop det fornemmer jeg også at de er , "bare" ved at kende dem gennem denne havebog. Den er virkelig en appetitvækker :)

      Slet
  8. Tak - jeg elsker at få bøger anbefalet :-) I dag har jeg været på BogForum, og du kan tro, der var fristelser :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nemlig skønt, at vi kan dele vores bøger med hinanden :) Jeg kan godt forestille mig BogForum som en stor slik butik :)

      Slet
  9. Takk deg for anbefale - Virginia Woolf skal lese jeg :-))
    Ha en fin ny leseuke. Klem

    SvarSlet