tirsdag den 18. november 2014

Et kært eje

 Denne træskål er skabt af en Rødel, det ved jeg, for det står i bunden af den. Jeg ved også hvor den er købt, for jeg var med, dengang den blev købt af min mor. Den blev solgt en gammel mand, der selv havde drejet den, på Plantefarvernes Sommermarked i Herlev.
 Da min mor døde i 2002 flyttede skålen hjem til mig. Jeg har altid godt kunne lide denne skål. Den er smukt og den er god at blande salater i.
I går blandede jeg grønkål, avocado og solsikkekerner i min mors skål. Det var godt.

16 kommentarer:

  1. Hvor er den smuk! Dejligt også med ting, der har en historie! Jeg bruger lige som dig en træskål til salat, men den er ikke så fin som din :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nemlig en ekstra dimission til det vi holder af :)

      Slet
  2. Den er smuk! Og det må også være dejligt at den har en historie. Din salat ser også god ud :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes den har den perfekte form og så er den let. Salaten er meget god, skulle jeg hilser fortælle :)

      Slet
  3. Den var riktig fin, Miri. Jeg har også noe lignende.
    En keramikkbolle som jeg pleier å bake i. Den kan jeg sette en deig til 6 brød, så stor er den.
    Den har jeg arvet etter min bestemor, min fars pleiemor, da han kom til Norge. Hun syltet, bakte og laget alltid god mat. Jeg er så glad for at JEG har denne bollen.
    Din salat ser helt nydelig ut!!!
    Suppen jeg bestilte, fikk jeg i dag. Den var kokt på griseknoker, og hadde masse grønnsaker. Jeg spiste dobbelt så mye som min mann!!!!!!! Sååååå godt var det ( og jeg var sulten)
    Takk for inspirasjonen, Miri. Klem

    SvarSlet
  4. Forstår du er glad for dit dejtrug - tænk at det er så stort ! Er sikker på noget af din bedstemoders energi er tilbage i den , og har "smittet" dig med bageglæde :)
    Suppe er altså godt i denne grå tid :)

    SvarSlet
  5. Sikke en smuk skål, der rummer både smukke minder og sund, lækker mad:) Ting er bare ting, synes nogen, men ting kan sørme også være bindeled til gode minder generationer i mellem, og ting kan have sjæl, derfor er jeg ret glad for gamle ting med historie :)

    SvarSlet
  6. Jeg synes, den er fin, din træskål. Bare dét, at den er af træ, hånddrejet - og den har været din mors, må være kært for dig!:)
    Tak for info om det åndelige ved brændenælden. Dejligt at vide! Og hvor er du heldig, Miri, at du har dit eget lille forrådskammer:)
    Klem fra Laila

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg er heldig på rigtig mange områder:) Eller held ? Det er nok mere valg og konsekvenser. Eller skæbne. Eller .. ?
      Men skålen er smuk og er mig meget kær :)

      Slet
  7. Intet slår smukke arvestykker og de dejlige minder sådanne kan frembringe ved brug... <3 TAK, søde Miri, for dine varme og støttende kommentarer 'hos mig' det seneste stykke tid - KH Lilly

    SvarSlet
  8. Det er godt at have nogle smukke ting, som man har kendt til hele sit liv (eller det meste af det). Jeg har nogle skåle fra min bedstemors tid, og jeg tænker altid på hende, når jeg bruger dem. For de står ikke bare til pynt... :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Godt du bruger dem ! Jeg undres ofte over, at mennesker lader de fine gamle arvestykker stå i skabet, fordi de er så glade for dem og vil passe på dem..... Men det man holder af, skal vises frem og give daglig glæde- synes jeg :)

      Slet
  9. Hvor er det dejligt at have din mors smukke skål.
    Vi har et par skåle Anders' mor selv har drejet. De har også en særlig plads :)

    SvarSlet
  10. En skøn skål med mindst lige så lækkert indhold <3

    SvarSlet