søndag den 4. januar 2015

Nul kagespild !

Hvert år giver jeg mig selv en ny kageform.
I 2014 måtte jo være denne, da det var året hvor jeg fik 2 katte i mit liv.
Men jeg har været så heldig, at få endnu en kageform i julegave af min ældste datter, nemlig den mest nuttede lille svamp;
Jeg har lagt en ganske almindelig tændstikke ved siden af, så I selv kan se hvor lille denne form er.
Jeg havde en halv portion brunekage dej i mit køleskab- en solid rest fra den sidste jul. Jeg er meget i mod madspild af en hver slags, så jeg var jo nødtil at bage brunekager på den 3. dag i alle slankekurenes måned.
 De er da bare SÅ søde, disse bitte små champignon.
Min tålmodighed rakte til et enkelt glas af nuttethed, så gik jeg over til de større størrelser.
I dette øjeblik drikker jeg således kaffe, spiser brunekager og har min samvittighed i orden - intet madspild  :)

24 kommentarer:

  1. Ja, vi skal prøve at udgå madspild - det tænker jeg også meget på - og sikke nogle skønne, skønne udstiksforme :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. OG kagespild - ha ha ;)
      Jeg har lidt et samlergen med disse udstiksforme - tak fordi du skrev navnet, kunne slet ikke huske hvad de hed, da jeg skrev indlægget :)

      Slet
  2. Jeg har stor forståelse for, at man skal undgå madspild - så jeg udryddede også alle rester af marcipan og småkager, INDEN jeg gik på vægten. Hvor ER de nuttede, de små svampe - sådan en lille én feder sikkert heller ikke... ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hæ hæ - jeg måtte fryse resterne af kransekagen, jeg elsker altså søde sager !
      Nej EEN feder ikke :) - jeg ejer desværre ikke mådehold når det kommer til brunekage svampe :)

      Slet
  3. Så fine kakeformer du har, Miri. Også de små soppene, de var søte ( svampe)
    Ja, man skal ikke kaste mat. Vi kjøper av og til mat på -50% som snart går ut på dato. Det er jo helt sykt at ost kan være i den kategorien, for heter det ikke lagret ost, kanskje? Og yoghurt er jo syrnet melk som heller ikke blir fort dårlig.
    Jeg tror jeg skal lage ostekakebunn av mine julekakerester. Tenk hvilken god smak det blir!!!!
    Og jeg skal ikke på slanker' n men leve normalt, og unne meg det jeg liker.
    Nå skal vi kjøre ( mammas bil ) Sophia opp på skolen. Skolestart igjen i morgen, og hun fikk ski til jul. Ikke lett å få med seg dem på en buss.......
    Ha en fin uke.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej ski og bus er ingen god kombination :)
      Synes det er godt at der er skabt fokus på vores mad spild og at butikkerne følger trop og sælger varer der er udløbet til billigere penge, for som du siger; det er jo fin mad.
      Jeg går heller ikke på slankekur...Gider ikke !
      :) Knus fra mig

      Slet
  4. Hvor er de altså søde, de kageforme, før jeg fik læst hele teksten, fik jeg en tanke om pebersvampe og ikke pebernødder, men brunkagesvampe er også en fantastisk ide.
    Hellere undgå madspild, fremfor tyranniet´s slankekur :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. :)
      Jeg er bare blevet for gammel til slankekure :) Mad spild bør undgås og det kan det let, hvis vi bare er opmærksomme på det.

      Slet
  5. Ja, det er da de mest nuttede brunkager jeg nogensinde har set. Og man kan spise mange - fordi de er så små ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Sagtens - de ryger let og elegant ned med stor nydelse :)

      Slet
  6. Den er godt nok sød den lille svamp og katte formen også :0)
    En hjemmebagt brunkage er ikke at kimse af. Det er en dejlig hyggeting på en råkold dag (det er det her hvor jeg bor ) :0)
    Og så kan slankekuren starte, når julen er spist op, hvis man har de planer ;0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nemlig hyggeligt og velsmagende - 2 begreber med høj værdi i min verden :) Slankekur orker jeg ikke mere- det hørte ungdommen til.

      Slet
  7. Neiii altså, hvor er de fine begge to.
    Og jeg er sikker på, at sådan to små svampe til aftenkaffen nærmest slanker.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen jeg må være ganske slank her til morgen - ha ha :)

      Slet
  8. Både katteformen og svampeformen er utrolig søde :-) Har du en udstiksform som er en Dalarhest?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, er de ikke :) Nej, jeg har ikke en Dalahestform, hvilket er en stor brist i min samling ! Jeg har, som du sikkert husker, en forkærlighed for netop Dalaheste :)

      Slet
  9. Hvor er det en sød katte-udstiksform, Miri!
    Hvor har du købt den henne? Jeg har nemlig også mange forskellige udstiksforme - både store og små, til brunkager, men mangler da helt sikkert katteformen også :)
    Og jeg bagte også brunkager i går, med appelsinglasur - det kan man sagtens, selvom julen er overstået ;) - og Ih, hvor er det dejligt med sådan en brunkage til en kop kaffe, ind i mellem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er hyggeligt med en sådan samling, ikke sandt :) I Sverige kan man købe pepparkakor hele året,
      Så vi fortsætter bare :)
      Jeg har ikke den bedste hukommelsen, men mener den var fra Notre Dame.

      Slet
  10. Årh den er fin den lille svampeform :) - og haps haps man hurtigt kan indtage en enkelt eller ti små kager :)
    Katteformen er sørme også rigtig fin :)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Ork ja, der ryger mange hapser ned i disse tider :)

      Slet
  11. Hvor er de søde! ♥
    Jeg er vild med begge :)
    Jeg har købt en lille udstikker med form som en giraf - overvejer at bruge den til at bage småkager til gemalen, der har et blødt punkt mht. giraffer ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var meget sødt af dig- han er en heldig mand :) Det er også lidt trist kun at bruge disse fine forme til jul.

      Slet