fredag den 27. marts 2015

5 have glæder fra en kold Torsdag

 Purløg. Jeg holder meget af denne urt, dens velsmag og dens fine udseende, at den også kæmper sig op ad den kolde jord, lige der i begyndelsen af våren, hvor længslen er størst, det taler også for dens fordel og min glæde ved den fine urt. Jeg har den mange steder, både i urtehaven, staudebedet og køkkenhaven, for den passer ind over alt; pryd, nytte og velsmag.
 Kaffegrums. Jeg har læst at regnorme elsker kaffegrums,så nu drysser jeg det ud i mine bede, istedet for at kaste det i komposten- begge metoder kommer jo regnormene til glæde, men nu prøver jeg den nye måde, det er godt at prøve noget nyt.
 Hegn. Jeg har en meget åben have og ikke økonomisk mulighed for at købe store hækplanter eller velvoksne træer. Men jeg er så heldig, at jeg har en datter, der elsker at skabe hegn af det jeg kan finde eller få. En sød kvinde forærede mig et læs afklippede hasselgrene og et nyt hegn = et nyt haverum er i sin vorden.
 Gulerødder. Jeg spiser gulerødder hver eneste dag, de er sunde, smukke og smager godt. Mine høns holder meget af skrællerne, så vi deler.
Merian. Det er koldt i min have, det blæser og er gråt, jorden er tung, slet ikke parat til at så eller arbejde i. Men noget må jeg gøre, for jeg længes efter at have hænderne i jorden. Merian, der gror så fin her, blev delt og sat ud nye steder til glæde for både urterhaven og sommerfuglebedet.
Der er altid noget at gøre i en have, heldigvis, og om ikke andet, kan du sætte dig ned og bare være.
God Fredag !

22 kommentarer:

  1. Du har en så deilig hage rundt huset Miri.
    Og jeg er sikker på du blir brun om sommeren. I gulrot finnes Karoten som gjør at huden tar opp solen. Og hønsene tror nok at skrellet er små mark de kan tygge på.
    En riktig god helg Miri. Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ville ønske jeg kunne tage dig med på en havetur, så du kunne hilse på alt og alle :) - men i mangel af bedre, nyder jeg at vise dig det hele her på bloggen :) Må weekenden byde dig godt brød og gode stunder :)

      Slet
  2. Så spændende med dit nye hegn, Miri - håber du viser frem, når det er færdigt. Du har den dejligste have :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, søde Gitte - jeg vil med glæde vise frem:)

      Slet
  3. Tak for dine skønne billeder, så siger jeg skidt pyt med kulden der virkelig bed i går. Jeg frøs virkelig meget omkring ørerne :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak :) Jeg synes virkelig det er koldt med koldt på- savner godt nok muligheden for at i klæde mig lidt mindre lag...

      Slet
  4. Dejlige billeder - dejlig have. Jeg vil gerne høre mere om hvordan du laver hegn - hvis du en dag ikke ved, hvad du skal skrive om.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Det er jo ikke mig der skaber dem, men min ældste datter og hun bruger hvad vi har; grene, stolper, pinde- ofte ret gamle så holdbarheden er ikke noget at prale af,men de står til de ikke gør det mere. Hun bruger skruer - råt og brutalt, men jeg er vild med det rustikke udtryk. Nogle gange binder hun dem sammen med snor eller metaltråd. Håber det gav lidt information :)

      Slet
  5. Den have har så mange rum, og mange historier at berette. Godt at det er lidt for koldt til rigtigt havearbejde, for så kan nogle af os nå lidt mere inden døre:) Men når haven kalder, så er det bare ud, og så må alt andet vente. Rigtig god påske til jer dernede.

    SvarSlet
    Svar
    1. Narj ! - jeg VIL have mildere vinde også selv om du må være indedøre og indrette :)
      Tak og god påske til jer- håber i OGSÅ når i haven :)

      Slet
  6. Det ser så hyggeligt ud og ikkevlige tilmat se kulde ;) og ja, jeg glæder mig også til at se hegnet...

    SvarSlet
    Svar
    1. Tror mig Malene, her er koldt :) !
      En dag må jeg tage endnu flere billeder af de forskellige hegn hun har bygget :)

      Slet
  7. Søde Miri. Åh, hvor jeg husker følelsen af at længes efter at kunne klæde sig i lidt mindre lag! Man kan virkelig ind i mellem føle sig som et oppakket æsel, når man bor på landet i et brændeovnshus:) Men til gengæld er det meget, meget hyggeligere end fx, hvad jeg har nu, en moderne opvarmet lejlighed på anden sal.
    Miri, en lidt lyseslukker info om kaffegrums herfra. Min nabo på landet og jeg, vi hældte ind i mellem kaffegrums over en vinterrose (og andre steder på jorden), for at styrke den, som vi troede, og som vi håbede på. En anden vinterrose stod et lille stykke derfra og fik ikke noget. De havde begge blomstret i fjorten år. Men efter kaffegrumsperioden, gik den vinterose, som fik det, ud:( Virkelig ulykkeligt. Jeg ved ikke, om det kan skyldes andre forhold, men jeg tænker på kaffegrumsen som den fæle trold og på os, som gjorde det.
    Jeg har ikke hørt om det med regnormene. Men det er interessant:)

    Dejlige billeder fra din have og god påske til dig!:)
    Fra Laila

    SvarSlet
    Svar
    1. Du forstår mig :) Træt af lag, træt af at små fryse inde, såvel som ude :) Hmmm, med det kaffegrums...Tror jeg lader være med at kaste det direkte på jorden og bare lade det gå gennem komposten- tak for at fortælle om dine erfaring . God påske til dig :)

      Slet
  8. Glæder mig med dig - du er virkelig så god til at have have.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha- tak :) Jeg er ikke et super dygtigt havemenneske set i forhold til dyrkning, afgrøder mm, men i glæden ved at have en have- der kan jeg vise mit format :)

      Slet
  9. Man kan næsten mærke kulden. Her på stationen elsker vi også, at indrette med hegn. God weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hegn er bare så geniale og ikke kun til at gemme sig bag :) Håber i har en dejlig weekend :)

      Slet
  10. Mon du er klar over, hvor inspirerende du er. Jeg får lyst til purløg og gulerødder og havevandring med kaffekoppen og alt det enkle og nære.
    Tak.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak, sødeste Eva- jeg er så taknemmelig for du siger det, det gør at jeg for næring til min lyst til at dele og have denne blog- så tak til dig :)

      Slet
  11. Jeg elsker også bare at være i en have... men en gang i mellem kaster jeg mig ud i projekter, der meget vel kan indbefatte krydderurter. Så sundt og godt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg forstår din tilgang :) Jeg er nok også bedre til at gøre noget i haven, men øver mig meget i at bare være tilstede i den, stille :)

      Slet