tirsdag den 3. marts 2015

Åh jeg ville gerne

Jeg ville gerne være en rigtig gør det selv- Bonderøven type. Men det er jeg ikke. Jeg ville gerne skabe mig en have, der både var uendelig smuk og gennemtænk, samt kunne holde mig selv forsynet med frugt, grønt og æg, men magter jeg heller ikke af mange forskellige grunde.
Men jeg kan lege i min have. Jeg kan skabe små pletter af skønhed og glæde, øer af purløg og hække af persille.
Jeg kan lægge gamle kartofler til forspiring og skabe mig et lille bitte - det er bare noget jeg leger - kartoffelbed , midt i min græsplæne, når kulden har kysset jorden farvel for denne gang.

16 kommentarer:

  1. Sammenlignet med mig er du "Bonderøvs typen" ;-)

    Du er kommet med tiltag til ting jeg har videregivet til yngste, og noget af det vil hun bruge i kolonihaven i år, så joh... du kan godt tage titlen til dig, især når det er en brostens kvinde du kommunikere med :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er nu sød, men tro mig, jeg er ingen Bonderøv :) Dejligt jeg dog har kunnet give dig lidt tips og ideer, som din datter måske kan få glæde af - bliver helt stolt :)

      Slet
  2. Åhh hvor jeg kender mig i den, men også erkendelsen af hvad der harmonere med mig selv og min egen formåen, og i det opstår der der meget glæde og tilfredshed, som dit indlæg også oser af med persillehække, og de andre grønne glæder:-)
    Og dejligt at du er på bloggen igen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anette- dejligt at være tilbage :) Formåen og mulighed er jo 2 vigtige faktorer i alt hvad vi gør og på en eller anden måde, må jeg vist bare lære at være stolt og tilfreds med det jeg nu engang kan og har mulighed fro :)

      Slet
  3. Det er noe mange har lyst til, tror jeg. Tilbake til " gamle dager "
    Der man laget sin egen mat fra bunnen av, dyrket den selv, slaktet sine dyr og levde av det naturen kunne gi en.
    Da gikk også tiden saktere, og man trengte ikke jage etter lykken hele tiden. For lykken var jo nettopp det, å skape sin hverdag selv.
    Jeg tror mange i dag blir helt matte av å sammenligne seg med andre hele tiden, å se hva de har oppnådd. Men er de noe lykkeligere?
    I dag skal jeg nyte min fridag denne uken, med å feire min venninnes fødselsdag. Vi skal på en hyggelig cafe og spise lunch sammen. Det er dagens lykkeøyeblikk.
    Ha en fin dag du også Miri. Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dine ord Sylvia, meget spændende at læse dine overvejelser om det moderne menneskets jagt på lykken. Det lyder som en rigtig dejlig dag du er midt i- nyd den :)

      Slet
  4. Åh, ja, sådan er vi vist en del der har det. Jeg drømmer om stor køkkenhave, men har for tiden slået mig til tåls med et mellemstort krydderurtebed :-)

    SvarSlet
  5. Selv Bonderøven er startet i et hjørne og ellers begivet sig derud af. Vi har så kræfter til en mindre scala, men lidt er også fantastisk og jeg bliver mægtig inspireret af det du kan og gør:) Og jeg lærer hvad mine blomster hedder, ha ha...

    SvarSlet
    Svar
    1. Og jeg inspireres af dig og dit orangeri og din umiddelbare glæde ved din have og hvad der dukker op i den :)

      Slet
  6. Mindre projekter end alle bonderøvens kan også gøre det og jeg synes om dit havebrug som det er :-) Du er så god til at se muligheder.
    Knus.

    SvarSlet
    Svar
    1. Bestemt :) Men hvis jeg havde evnerne, mulighederne - så.... :)
      Tak Margith - knus :)

      Slet
  7. Din overskrift gav mig lige et glimt af Frank Jæger:

    O at være en høne,
    ingen kan finde, hvor er.
    Gemme sig dybt i en have,
    pikke et rødhudet bær.

    Jeg vil ikke spamme dit kommentar-felt med hele digtet, men det er værd at google. Hvor er det skønt! Fyldt af drømme.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eva, jeg elsker når du skriver digte og sange i mit kommentarfelt :) Tak for den lille smagsprøve at et meget smukt sanseligt digt af en stor forfatter- faktisk var han en af min fars ynglings forfatter.

      Slet
  8. Du har den dejligste have, og jeg glæder mig til at se billeder af den! Åh ja, jeg drømmer altså også om en uendelig smuk og gennemtænk have her hos os og at være selvforsynende ... :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak søde Gitte - en have skabt af det der nu var og er muligt :) Vi skal have vores drømme og måske kan nogle af dem virkelig gå i opfyldelse :)

      Slet