tirsdag den 31. marts 2015

At sparke blidt til mig selv

Jeg bliver et gladere menneske, når jeg giver plads for det kreative i mit liv. Jeg finder en stor glæde ved at strikke, hækle og sy- dog får jeg slet ikke syet for tiden.. Jeg har altid godt kunne lide at skabe collager af udklip fra blade, bøger, emballage osv. Det har jeg dog heller ikke gjort regelmæssigt i længere tid. Jeg ved, jeg bliver glad, hvis jeg sætter mig og klipper/ klister en lille collage hver dag og alligevel får jeg det ikke gjort..
Jeg kan ikke gennemskue hvorfor, men en af årsagerne er nok, at jeg forventer at jeg skal skabe noget fantastisk hver dag og det er mig ikke muligt. Derfor har jeg givet mig selv en udfordring, bare lige til at komme i gang på, at jeg hver dag skal lave en side i min collage bog med materialer jeg skal fine i ét blad. Et blad om dagen- af det skal collagen opstå. Det giver begrænsninger ,udfordringer og ikke så mange muligheder og det er vist det spark jeg skal have, for at komme i gang igen.
 Og hyggeligt var det da i går at sidde der ved bordet med 2 katte snorkede ved siden af og Marts Violen, der spredte sin fine duft af sommer.

27 kommentarer:

  1. Det ser rigtig hyggeligt ud, pulsen falder nærmest ved at kigge på de katte og blomsten :-) God påske til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lene, må du også få nogle fridage med fred :)

      Slet
  2. Jeg synes, det er en flot collage, du har lavet. Særligt det halve ansigt, der titter frem. Det vækker noget i mig. Ja, det gør hele collagen. Den hænger sammen.
    Og dine to kattepus: De nyder vist deres skovhotelophold!:)
    Også blomsterne. Hvor er det en fin krukke, de står i.
    Fra Laila

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Laila - jeg går meget legende til det og det er skønt for en kontrolfreak som mig :)
      Den lille krukke er som skabt til Marts violen, ikke sandt - købte den af en veninde der engang havde en butik med gamle sager. De katte har det godt , de nyder livet på en helt simpel måde, som vi mennesker godt kunne lære noget af :)

      Slet
  3. Ps: Jeg glemte at skrive, at du inspirerer sådan. Jeg skal snart holde fødselsdagsfest. Og jeg kommer til at tænke på, at vi voksne så tit mødes om mad og drikke og snak. Det bliver ligesom centrum, hvoromkring alting sig drejer. Det er fint, men jeg kunne savne noget andet og mere også. Jeg tror, jeg vil holde en lavecollagefest. Alle kan være med. Og det er hyggeligt at lave noget sammen. Og som du skriver, det glæder!:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Sikke en god ide - det er nemlig godt at gøre noget sammen :)

      Slet
    2. Og Helle , længere nede i kommentarfeltet, kommer også med et forslag til din fest :)

      Slet
  4. Ja, det er godt at skabe! Og det er godt at omgive sig med sovende katte og martsvioler :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har så ret kære Nana og nogle gang skal vi bare lige huske os selv på disse enkle sager :)

      Slet
  5. Å lage collage er befriende.
    Og jeg må også bruke min kreativitet hver dag. Heldigvis har jeg en jobb som krever det. Men mest av alt vil jeg gjøre det for meg selv.
    Så deilig å se dine to puser ligge rett ut og nyte tilværelsen sammen med deg.
    Og så gleder jeg meg til å plukke blomster.......snart.
    God påske Miri. Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tænker tit det må være vidunderligt at have et job, hvor man kan bruge sine kreative sider og et job som man holder af at udføre- som du , søde Sylvia :) Håber snart at våren vender tilbage til Norge - god påske til dig også, håber du har noget ferie:)

      Slet
  6. Jeg synes det er en god udfordring du har givet dig selv, og så er jeg vild med den sovende kat i stolen...

    SvarSlet
    Svar
    1. Ve du hvad, efter jeg havde skrevet det indlæg, så fik jeg alligevel ikke lavet collage den dag... !!!
      Den kat kan sove så a f s l a p p e t - så jeg kan blive ganske misundelig :)

      Slet
  7. Det er en dejlig udfordring. Hvor er det mærkeligt, at vi ikke bare af os selv gør de ting, som er gode for os.....

    Den sovende kat i stolen er da ikke til at stå for.

    SvarSlet
    Svar
    1. JA ! - det tænker jeg tit på, at vi ikke bare gør det, at det ikke falder os nemt.....Han elsker den stol, og er blevet så stor, at det er lidt svært at være der :)

      Slet
  8. Skønne skønne billeder. God ide med kollage - sjovt - jeg har en kollage, hvor der står: "Spring ud i det" - dejligt, at sysle og fordybe sig. Og dine katte er jo fuldstændig fantastisk afslappede - det må da virke helende for dig at være sammen med sådan et par :-). Åh ja og marts violer - fik straks plukket en lille buket ind.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg må også ud og plukke en ny buket, de holder ikke så længe indendøre, de trives vist bedst ude under den blå himmel og med blæsten til at ruske i dem :)

      Slet
  9. Meget inspirerende indlæg, vi lever når vi er kreative:) Jeg synes det ser godt ud, det du laver, og får helt lyst til selv at gøre noget. Må jeg lige skrive til Laila, at her kan vi finde på, at lave vores eget billedlotteri, når vi samles. Alle skal tegne hver en plade med tilhørende brikker, og så spilles der om sjove præmier. Pladerne er meget kunstneriske og sjove, og opråberen har en fest med at få fortalt hvad der er brikkerne;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Skøn ide ! Håber Laila læser din ide :)

      Slet
    2. Hej Helle. Det lyder virkelig meget sjovt!:) Tak fordi du deler jeres leg. Jeg kan forestille mig, at pladerne er som små kunstværker, og at det er morsomt at finde på og skabe dem hver for sig - og sammen. Jeg sammenligner det lidt i mit hoved med alt det morsomme i tegn og gæt legen, selvom det slet ikke er det samme. Jeg synes, jeres leg lyder sjovere, fordi I skaber den fra bunden af.
      Den vil jeg lege en dag. Tak igen, Helle!:)
      Fra Laila

      Slet
  10. Godt du kastede dig ud i det, når du oplever glæden og fordybelsen ved det!
    I disse dage fordybes jeg stort ved at være i haven, plante og gøde, men også drømme/forestille sig.
    Du har ret i at hvis man forventer at skabe noget fantastisk kan det blokere for det fantastiske i det, selv må jeg nogle gange slippe og lade tingene være til der igen er en følelse af lyst og ide, for mig er det en god øvelse også i tillid.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tillid. Et ord jeg "kæmper" en del med, tænker over og længes efter. Ja, jeg kan længes efter det fordi en gang var i mit, men nu er lidt fraværende.
      Haven er en stor glæde og et område hvor kreativiteten kan få plads og rum , når vi giver den lov:)

      Slet
  11. Hvor ser de søde ud, de små sovende misser. Ja, kattes selskab er altid hyggeligt. Jeg forstår godt, hvad du mener - jeg elsker selv at sidde og male, men er bestemt ikke specielt god til det. Jeg husker endnu den påskeferie, hvor min rare mand havde travlt med en arbejdsopgave - og jeg dækkede hans mødebord til med voksdug og sad og malede i fem påskedage. Det var utroligt afslappende og umådeligt fornøjeligt (men kønt blev det ikke... ;-) )

    SvarSlet
    Svar
    1. De er også nogle ganske søde katte :) Hvor fedt du bare kunne fordybe dig i flere dage, bare være iprocessen og lade resultatet være underordnet. Rigtig god påske :)

      Slet
  12. Åh det er så godt når man lige får taget hul på nogle af de ting, der faktisk giver positiv, kreativ glæde…. jeg trænger også til et blidt spark i den retning!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes det er så vigtig at huske på at favne sig selv..Ikke banke sig selv i hovedet, men blidt opmuntre, skubbe, eller et kærligt spark bag i :) At finde den der balance er en udfordring :)

      Slet
  13. En god ide med en opgave der gør glad. Som jeg nok har nævnt tidligere, fortalte en arbejdspsykolog mig vigtigheden af at lave tid til de gode ting i kalenderen, og det ikke var dem, der blev til side sat,hvis der tikker noget uforudset ind.Talte kun med ham 2 gange, (så skulle jeg videre i #udredningsystem#jobcenter#Danmark.
    Kæmp for denne bliver lige så vigtig en bestanddel som dagens billed :-)

    SvarSlet