fredag den 20. marts 2015

Ny energi til arbejdet

 Jeg er inde i en periode, hvor det at lave og spise fladbrød til sammen kogte grønsags retter, giver mig en stor glæde. Her har jeg bare æltet kogt vand sammen med god hvedemel, lidt salt og de karakteristisk smagende frø fra Jomfru i det grønne.
 Et par minutter på hver side på en hed pande og så er der dejligt brød til aftensmaden.
Når jeg er i køkkenet holder jeg af at lytte til musik, radio eller podcast- jeg vil virkelig anbefale "Mennesker og tro" - så mange spændende mennesker besøger dette program og fortæller om deres tro. I går lyttede jeg til Rane Willerslev, der fortalte om sin tro på animisme. Han er professor i social antropologi og fortæller med en smittende begejstring og stor erfaring og viden.
At lave mad og lytte til spændende mennesker- det er en god kombi, synes jeg :)

20 kommentarer:

  1. Tak for anbefalingen og god fredag til dig :-)

    SvarSlet
  2. Slev tak - det gode skal spredes :) Og rigtig dejlig Fredag til dig også !

    SvarSlet
  3. Ja, det er en god kombination. Jeg gik i en periode og hørte italiensk undervisning, mens jeg lavede mad... og af en eller anden grund inspirerede det mig ganske meget til at lave noget med oliven, oregano og den slags... ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hæ hæ -genialt :) Italiensk sprog og mad er nu også så livsbekræftende og skønt :)

      Slet
  4. Ej, nogle dejlige brød, du laver, Miri. Nu har jeg jo ikke smagt dem;), men de ser - mums - gode ud! Deler din begejstring for karryretter og pandebrønd.
    Og tak for linket.Jeg hørte også det program. Synes, han er sjov, Rane - der er gang i ham! Eventyr i blodet:)
    Men det er egentlig også sjovt, det med animisme og tro. For mig er det ikke en tro. Det er en erfaring. En dyb, meget værdifuld erfaring. Og når det først er dét, så kan man jo ikke længere tro, så har man jo oplevet det. Men sikkert er det nok, hvis man går videnskabeligt til værks, at man ender op med at konkludere, det er en tro?
    I hvert fald godt, at programmet findes. Holder også meget af det:)
    God weekend til dig i pandekagehuset:) Fra Laila

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dine ord Leila, du kan altså virkelig skrive- jeg holder af dine ord, de får mig virkelig til at tænke over tingene. Der er så meget jeg gerne ville tale om, netop omkring dette emne med tro, erfaring, overbevisning- natur,kultur... Men mine ord kommer hulter til bulter og jeg kan ikke skrive dem som de står i min hjerne og mit hjerte. Men tak fordi du skrev :) Må weekenden blive god ved dig :)

      Slet
    2. Jeg forstår dig godt. Det kan være svært at sortere og bugsere og proppe hele verdenssituationen ned i nogle blog sætninger. Selvom man så gerne vil!:) Sådan har jeg det også, og faktisk lige nu.
      Men vil blot skrive tak for dine ord til mig. De rør mig.
      Og skrive, det er søreme dig, der kan det!:)
      Kærlig hilsen herfra.

      Slet
  5. Dine flatbrød ser gode ut. I Norge steker man dem på takke. Du må forsøke å steke potetlomper også. De kan stekes på komfyrens topp.
    I kveld skal jeg dampe blåskjell, som er noe av det beste jeg vet!!!! Minner meg om den Franske Rivieraen , der jeg var mye som barn. Da var jeg nysgjerrig og ville smake på alt!
    Jeg har ofte radioen på, der folk bare skravler og spiller musikk. Jeg har det bare som bakgrunnsstøy, det er avslappende. Beste er når naboen spiller på sitt flygel. Herlig!
    Det er fredag og starten på helg. Jeg skal jobbe....... Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Lyder spændende med at stege direkte på komfuret- I Norge er der vist også en stor tradition for forskellige flade brød. Muslinger er så godt , der deler jeg din glæde , laver det vist for sjældent..Dejligt med et ikke kræsent barn :)
      God weekend, godt du har et arbejde du holder af !

      Slet
  6. Mennesker og tro er et skønt program. Har du mon hørt udsendelsen med Bodil Jørgensen, som vist blev sendt til nytår? Det er sådan en fin samtale.

    Dine fladbrød ser så fine ud. Hvorfor skal vandet være kogt?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg har hørt det program, synes det er en meget fin samtale og det er nok det der kendetegner dette program, han skaber så gode samtaler med mange forskellige mennesker, der ser verden på andre måder end ham selv.
      Lunt vand så gluten kan arbejde, vil jeg mene, det gør også dejen bedre at ælte. Lad den gerne hvile nogle minutter, inden du ruller den ud- den bliver mere samarbejdsvillig:)

      Slet
  7. hvor ser det lækkert ud det fladbrød - sådan et må jeg prøve at bage på et tidspunkt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det skulle du gøre, det er så hyggeligt og så smager det altså godt :)

      Slet
  8. Helt vildt fin udsendelse, tusind tak fordi du delte det Miri! Den måde han vågner op på spirituelt i Sibirien er så smukt beskrevet. Tak!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så lidt - jeg er selv meget glad for netop den udsendelse :)

      Slet
  9. Tak for anbefaling af program. Det er lang tid siden, jeg har lyttet til podcasts, men nu fik du lige vækket lysten igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var mig en glæde :) Kender godt til det, at man ligesom har glemt noget man faktisk holder af , så er det godt at blive huset på det igen :)

      Slet
  10. Det er dejligt at lytte, og på den måde få tankerne afledt. Jeg har flere podcast der er mine foretrukne :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du må endelig dele dine foretrukne, hvis du har lyst. Ny inspiration til os alle :)

      Slet
    2. Du må endelig dele dine foretrukne, hvis du har lyst. Ny inspiration til os alle :)

      Slet