mandag den 20. april 2015

6 glæder fra ugen der er gået

 Løvstikke. En urt jeg har et intenst forhold til. I mange år havde jeg svært ved at få den til at gro, selv om alle fortalte mig den groede som ukrudt.....Men her i skoven trives den og jeg har kunne plukke ind til bl.a at koge den med Beluga linser.
Påskeliljer. YngsteDatter skriver speciale, men valgt at komme forbi til lidt skovluft og kærlige knus. Hun svælgede i narcisser og nu dufter stuen af hendes buket.
 Køkkenhave. Solen kom forbi og varmede både jord, dyr og mennesker. Jeg blev forført til at sprede lidt frø i et bed eller to. Åh, du gode forår.
 Mynte. Jeg har mynte her og der og alle vegne. Det er godt jeg synes den er både fin og god. Ugen bød på kopper af skarp myntethe- smagen af vår.
 Bøgen. Endelig sprang den også ud hernede i Udkanten af det hele. Og den blev både rost, beundret og spist. Vi skal altid lige indtage et par lysende blade, det er en tradition.
Hegn. ÆldsteDatter sprudler af hegn og jeg takker og tager imod. Hegn gør den åbne have godt og jeg frydes og hendes kreativitet,  hun skaber virkelig meget ud af intet.

15 kommentarer:

  1. God morgen Sunshine
    Dine gleder fra uken som gikk er bare skjønne. Og er riktig noe å glede seg over.
    Løvstikke, smaker den som grønnsaksuppe med kål?
    Da sønnen ble født, bodde vi på et annet sted i landet, der det var en stor urtehage midt i byen. Min bestemor var på besøk, og da tok vi henne med dit, for hun elsker alt som gror, og har mye kunnskap. Hun bad oss smake på forskjellige urter, og bad oss asosiere smaken til ting vi kjente til. Det var riktig spennende.
    Vet du at mynthe er veldig godt i en cous cous salat?
    Nå skal jeg på jobb sammen med min favorittkollega, og jeg ser frem til flere morsomme jobbedager sammen med henne. Da sitter latteren løst, og kaffekannen er alltid full, for kaffe må til.
    Ha en fin dag.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Jeg synes løvstikke smager sådan lidt af bouillon og så lidt skrapt/bittert på den gode måde. Hvor er det dejlige minder at have om din bedstemor- jeg vil gerne blive en sådan bedstemor for mine børnebørn :) Jeg bruger nemlig også mynten i cous cous, i salater, kage og meget andet :) Det må være så fedt at have et job, der gør en glad- du er en heldig kvinde søde Sylvia - nyd dagen !

      Slet
  2. Det er bare nogen helt fantastiske hegn din datter laver!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er helt enig :) Hun har virkelig nogle evner og så mange ideer. Ville ønske at jeg kunne give hende nogle flere materialer. Men de hegn hun skaber- jeg elsker dem :)

      Slet
  3. Skønne glæder med masser af forår:) Har lige flyttet mynten i Sverige, satser på den er stærk nok til at slå til løs blandt skvalderkål. Og de hegn altså, de rene kunstværk, tror du ikke at ældstedatter vil med en tur til Sverige;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er sikker på din mynte klarer det- jeg har den alle vegne, våd jord, tør jord, stenet jord, i lys og i mørke - og den gror. Hegnmageren på du vist selv "lokke" :)

      Slet
  4. For en stund siden kom noget "grønt" over jorden ved drivhuset, kunne se på placeringen at jeg havde plantet det der, men kunne ikke se eller huske hvad, og den anden dag kunne jeg så se det var løvstikke, de havde en plads hvor de ikke trivedes, er spændt på om de vil på deres nye plads...
    Er vild med din datters hegn, en dag vil jeg forsøge mig;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den har en frokraft, der er ganske mageløs- fra intet til alt :) Jeg kan slet ikke huske hvor jeg planter eller sår, så jeg har haven fuld af skilte :) Du skaber så fine sager, så hegn kan du sagtens bygger - du har både øjet og evnerne.

      Slet
  5. Kære Miri. Hvor er det godt, I har haft hinanden, dine døtre og dig, i de allersværeste dage med Castiel. Jeg sender jer et ekstra knus med tanke på det. Og forårsglæde har I dyrket - så dejligt!:) Jeg er også en stor fan af din datters hegn. Er sikker på, at der bor nisser og turser og mysterier og vilde drømme inde bag ved dem. Og bare måden hun har bundet dem sammen på, som en melodi - hun er meget talentfuld!:) Og stærk tænker jeg. På en måde minder hegnene mig lidt om nogle af de ting, der bliver skabt i Findhorn. Mange varme hilsner til jer alle, fra Laila

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Laila tak for dine ord, du skriver kommentarer jeg kan tage til mig og mærke- mange tak.
      Findhorn, har du været dér ? Må være fantastisk at være der og opleve det. Der må være en helt særlig energi.Dine ord om min datter er ret præcise :)

      Slet
  6. Dejlige glæder fra ugen.
    Din datter laver så skønne hegn. De ser elegante og rustikke ud på den helt rigtige måde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Søde Eva, sådan har jeg det også med dem - de er i en smuk balance :)

      Slet
  7. Nej, jeg har aldrig været dér. Hørte om det lidt sent, fordi jeg pga. min muskelsygdom ikke kan rejse mere. Men måske en dag? Håber det!:) Synes, deres plante/byggehistorie er helt fantastisk. Så ja, som du skriver, det kunne være sjovt at opleve det. Det tætteste, jeg har oplevet af mere spirituelt byggeri, var da jeg arbejdede i Vidaråsen, en Steiner Camphill i Norge. Også en rigtig dejlig oplevelse.
    Jeg er glad for, du kan mærke mine ord.
    Den bedste dag til dig!:)
    Fra Laila

    SvarSlet
  8. Det er 6 små vidunderlige glæder,der gør/giver den store glæde :-)

    SvarSlet