onsdag den 22. april 2015

At tage vare på våren

 Brændenælderne står så smukke lige nu, de strutter af livskraft og sundhed. Jeg samler dem ind uden hansker på, tænker at min omsorg og forsigtighed har en betydning...Om ikke andet bliver jeg nærværende i det jeg gør.
 Tålmodighed er ikke min spids kompetance, så da de skal bundtes, kommer de gule hansker frem.
 Nu hænger de første bundter i læ for sol og regn men frit tilgængelige for blæsten. De hænger og tørrer til brændenældethe.
 Fadet er tomt og saksen er fremme..
 Jeg tager en lille tur i haven efter lækkerier til aftensmaden; Ramsløg, Purløg, skud fra Grønkål, Mynte, Løvstikke og endelig bredbladet Persille.
Fanny følger med mig. Hun er blevet meget kontakt søgende efter hun mistede sin bror.Jeg klapper og kæler og fortæller hun er den bedste kat. Tror hun er helt enig :)

21 kommentarer:

  1. God morgen Miri
    Så deilig å gå rundt slik å høste inn fra hagen.
    Og med en følgesvenn......
    Vår katt Rosalita er så mammadalt for tiden. Hun sover i min seng, følger meg om morgenen. Vil at jeg skal bære henne ned trappene ( hun er en gammel dame) og vil ha masse kos.
    Nå skal jeg ha frokost, og så er jeg klar for jobb.
    Ha en fin dag. Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen søde Syliva - jeg håber du får en rigtig dejlig dag på jobbet :) Måske Fanny også er det..Nej, hun er jo steriliseret..Mon ikke hun bare sørger og savner.

      Slet
  2. Så mycket gott du redan har hittat i din söta trädgård - och så vackert grönt det är. Jag håller med Fanny att det bästa för själen är att bli forkaeled och att få höra att man är den finaste, när an behöver tröst. Det fungerar både på människor och djur!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg føler mig også meget rig og meget taknemmelig :) Du har ret- det er det vi behøver, både mennesker og dyr - du har så ret søde Ann :)

      Slet
  3. Du er utrolig til at få noget ud af din have, jeg læser og lærer med glæde dine indlæg om naturens og havens spiselige ting. Så sødt at Fanny følger dig, man er aldrig alene, når man har en kat;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Fanny har virkelig ændret adfærd efter Castiel døde. Dejligt du kan bruge mine have indlæg til noget som helst, du har jo selv en fantastisk have :)

      Slet
  4. Dejligt billede af Fanny :) og dejligt hun stadig har dig. Vores Rosa som vi jo desværre lige har sagt farvel til ændrede sig også rigtig meget da vi måtte aflive den helt gamle mis for otte mdr. siden, hun blev endnu mere kælen og legesyg og søgte os alle meget mere end da vi havde 2. Rigtig hyggeligt :)

    SvarSlet
  5. Tak :) Og tak for at dele dine erfaringer med den kat der er tilbage. Jeg synes det er lidt sært, men forståeligt at hun har ændret sig :)

    SvarSlet
  6. Jeg stødte på din blog via Uglemorsverden og glæder mig til at læse med herinde. Kan se vi deler interesse for flere ting. Kat har jeg dog ikke mere, men en hund i stedet for.
    Lækre urter du har samlet til aftensmaden. Mums.

    SvarSlet
    Svar
    1. Velkommen :) Næsten synd, du har fundet mig lige nu hvor jeg er inde i en kedelig blog periode- er her ikke så meget og er nok ret uinspirerende. Men håber det bliver bedre :)

      Slet
    2. Det svinger også meget for mig, hvornår der skal blogges. Lysten, mener jeg, skal være der. OG, du er nu skyld i, at jeg fik lyst til grøn mad.....også idag. Linker til din blog, når jeg får skrevet om det.
      Smil

      Slet
  7. Skøn poetisk overskrift.....

    SvarSlet
  8. Det er så dejligt at nyde af naturens goder. Jeg bruger brændenælde i brød - det smager rigtig godt. Det minder mig om, at det er vist alt for længe siden at jeg har bagt brændnældebrød.
    Nyd våren med alle de fine og lækre ting som kommer frem...

    SvarSlet
    Svar
    1. Lyder godt med brændenældebrød - gad vide om du bruger dem friske eller tørrede.
      Ja vi skal nyde det mens det er her :)

      Slet
    2. Jeg er den dovne hund - så jeg har købt mine brændenælder i tørret form :o)

      Slet
    3. :) Det kommer jeg også til at gøre, synes det er svært at få dem tørret korrekt.

      Slet
  9. Fanny er da det yndigste... :-) Hvor er du bare sej, at du kan plukke brændenælder uden handsker - jeg synes, at det gør så pokkers ondt... Men brændenældete er godt; er i det hele taget så glad for brændenælder, fordi det er godt for sommerfugle og giver god gødning til haven :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hun er så fin :) Jeg lader dem også gro flere steder til gavn og nytte :) Jeg gjorde det uden hansker for at skærpe min opmærksomhed, hvis du er forsigtig kan du sagtens plukke dem uden at blive brændt :)

      Slet
  10. Jeg bliver så glad når jeg læser og ser dine billeder. alle mine sanser bliver berørt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) det er jeg rigtig glad for at høre :)

      Slet