fredag den 17. april 2015

Frokost

Jeg er kommet ind i en periode , hvor jeg bager mit eget rugbrød igen. Hernede i Udkanten af landet, er det svært at få et godt rugbrød, så må jeg jo bage mit eget. Med så meget rugbrød i huset, må jeg jo  spise rugbrød til frokost.
Jeg spiser økologisk så vidt det er mig muligt, og leder gerne længe efter de økologiske muligheder, men lige på et punkt gør jeg ikke......
Pålægschokolade !
Jeg synes den bedste pålægschokolade er den fra Galle & Jessen og den skal være lys. Og ja, den er sikkert proppet med al verdens skidt og møg- har ikke læst bagpå....Men når jeg er i pålægschokolade humør, så er det dén der gælder :)
Lige i disse dage ser min frokost sådan ud- hjemmebagt rugbrød- et stykke med den godeste avokado fra Årstiderne med citronsaft, salt, peber og hakket hvidløgstop og et stykke med smør og pålægschokolade samt et par gulerødder eller tre.
I disse dage gør en sådan frokost mig særdeles mæt og glad. Hvad spiser du i disse dage ?

17 kommentarer:

  1. Den sammensætning kunne bestemt også være en favorit her i huset :) og som dig går vi solidt ind for økologi, men lige netop pålægckokoladen hedder Galle og Jessen ;) min og datterens favorit er den lyse, mens drengene foretrækker den nok lidt mere fornuftige mørke :)
    Jeg overvejer faktisk også at begynde på at bage rugbrød selv, men synes det er svært at finde en god opskrift som vi alle 4 kan li - børnene har en lidt anden ide om hvordan det helt rigtige rugbrød er i forhold til de voksne :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Yeah - vi er flere med den last :) Hmmm...Rugbrød kan, som pålægschokoladens farve, dele vandende i en familie :) Håber du kan bage et rugbrød der kan glæde alle, for det er altså bare bedre med hjemmebagt brød :)

      Slet
  2. åRH PÅLÆGSCHOKOLADE! Det vækker totalt barndomsminder....

    SvarSlet
  3. Jeg elsker at læse dine mad opdateringer, Miri. Mums. Det dér rugbrød får mine tænder til at løbe i vand. Hjemmebagt rugbrød er bare det bedste!
    I dag sprang jeg frokosten over. Men i går spiste jeg kogte grønne linser. Hakkede porrer, skårne æbler, valnøddekerner og frisk estragon blandede jeg i bagefter. Sennepsdressing over. Det smagte mærkeligt. Men det var pga. dressingen. Jeg er ikke god til at lave dressinger, selvom jeg elsker dem så højt!:) Mine kærester har altid måttet lave dem. Så nu vil jeg købe én færdigblandet næste gang og prøve opskriften én gang til!:)
    Lang historie. Håber du bærer over med mig.
    Ønsker dig en rigtig dejlig weekend, søde Miri.
    Fra Laila

    SvarSlet
    Svar
    1. Og jeg elsker dine kommentarer sødeste Laila :)
      Jeg har haft en rigtig dejlig weekend med begge mine døtre, solskin og bøgen der sprang ud- og snak om Castiel :)

      Slet
  4. Jeg får tit rester fra aftensmaden til frokost. Dine enkle mad-billeder er altid så inspirerende.
    Engang bagte jeg alt rugbrød selv, - men det var jo da vi var en stor familie på 6. Nu da jeg er alene, så bager jeg ikke mere, men jeg har leget lidt med tanken. Søstrene Grene har nogen små brødforme, som lige ville passe til mig. Så kunne man fordele en hel portion rugbrødsdej i flere forme, og fryse ned, så man hele tiden havde hjemmebagt rugbrød på lager. Jeg orker nemlig ikke tygge mig igennem et stort rugbrød, før det er blevet for gammelt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Da jeg var i arbejde brugte jeg også rester for middagen- det en rigtig god måde at få madpakken på. Jeg bager også en del til fryseren og så får børnene ofte lidt med hjem efter besøg hos mig :) God ide med de små forme. Jeg saver mit i skiver og portionsfryser det.

      Slet
  5. Eftersom jag äter lchf-kost (lavkarbo), så är ju påläggschoklad inte att tänka på. Men när jag var liten och åkte med mamma till Köpenhavn för att handla billigt smör, socker och kött, så var påläggschoklad paradisiskt och konstigt! Det fanns inte i Sverige och från resorna till Danmark hade vi alltid 1 m lakrits och påläggschoklad i påsarna!
    Ren och skär glädje.
    Till frukost dricker jag mitt kaffe med smör och kokosolja i. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak søde Ann for at fortælle denne barndoms erindring - så hyggelig at læse :)

      Slet
  6. He he......jeg måtte le da jeg så påleggsjokoladen din, Miri. Den kjøper alltid ungene...unnskyld, UNGDOMMEN når vi er på ferie i Danmark. Hvis jeg skal ha noe søtt på brødet, velger jeg syltetøy.
    Men nå savner jeg ikke det søte, fordi jeg lager smoothie til frokost hver morgen, etter kaffen. Så tvinger jeg i meg etpar grove knekkebrød. For tiden har jeg helt mani på skalldyrsalater, så i morgen blir det krabbesalat med agurk på toppen.
    Jeg er veldig glad i Avocado også. Men i dag måtte jeg kaste den ene jeg hadde. De blir så fort dårlige. Har du et godt råd? Deler jeg en i to, lar jeg den med sten ligge i kjøleskapet. Da holder den seg, nemlig. Men ellers er jo ikke Avocado glad i kjøleskap.......
    Håper det går bra med deg, der ute i skogen.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. - jeg holder også meget af syltetøj - er vist glad for sødt :) Du spiser sundt og fornuftigt søde Sylvia :) Avocado skal, som du også gør, opbevares uden for køleskab. Jeg gør som dig, den halvdel med stenen putter jeg i et glas med låg og sætter den i køleskabet. Avocado bliver dårlige, hvis de fra producentens side, er blevet modnet ved for kolde temperaturer, så for det meste er der intet vi kan gøre.

      Slet
  7. Galle og Jessen var favoritten hos os i mange år, men så kom vi til at smage Løgismose lyse pålægschokolade, og der er altså ingen vej tilbage, når man først har fået smag for den:) Frokosten kan være aftensmadrester suppleret med et par æg og noget feta-ost, eller jeg køber i vores gode kantine, salater med noget protein, eller deres skønne grøntsagssupper, og altid gerne nogle gnavegulerødder og et æble til eftermiddagen ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du spiser sundt og tager kærlig omsorg for dig selv - smadder fornuftigt :) Løgismose pålægschokoladen er også god, dejlig tyk, men slår ikke Galle og Jessen - ha ha , synes jeg :)

      Slet
    2. Løgismoses pålægschokolade gør jo, at det ligesom er tilladt at lægge en hel plade lys "guldbar" chokolade på brødet:)

      Slet
    3. Hæ hæ :) Bare gør det, du fortjener det :)

      Slet
  8. Jeg vil have lov til at gøre noget "skævt", og dejligt du har det på samme måde.
    Jeg kan ikke spise skæreost uden der er kærgården på brødet ;-)
    Må tilstå listen kan blive lidt længere - undlader dog remsen, har jo indrømmet ;-)

    SvarSlet