tirsdag den 5. maj 2015

At have en have

Jeg har prøvet at leve uden have, med have, uden have og med have igen. Jeg vil altid stræbe efter at leve med en have, for det at have en have forøger min livskvalitet dramatisk. Jeg lever alle følelser i haven; sorger og bekymringer, glæder og forventninger. Jeg lever med en ydmyg forundring over naturens kredsløb og en dyb taknemmelighed over jeg får lov til at leve med det og den, tæt på.

 I køkkenhaven sker ikke så voldsomt meget, de kolde nætter måske.. Men der er liv, det gror bare i sit helt eget tempo. Men urtehaven, den gror som aldrig før- aldrig har mine Løvstikker været så frodige og groglade. Jeg har dem flere steder, for det er en mægtig plante. Estragonen breder sig velvilligt og jeg tænker tilbage på årene i Rækkehus haven, hvor Estragon var en lille fin ranglet sag. Her i skoven er den høj, frodig, kraftig og breder sig gavmildt, jeg hjælper den gerne ved at dele den.
 Judaspengene- endelig efter et par sæsoner har de fået fat- en nøjsom blomst, der gerne sår sig selv- bare været lidt svært for min..Men nu er den igang og jeg takker for det lykkedes, knus elsker den farve. Ukrudt, mener mange- men blomster er vel kun ukrudt i vi menneskers øjne- især når de kommer, hvor vi ikke havde planlagt de skulle... Men jeg respekterer disse anarkistiske vækster :)
 Løgkarsen ser f.eks skøn ud op ad det faldefærdige stengærde. Mariehønen er enig- der sad Mariehøner på mange løgkarse på aftens havetur.
Endnu en anarkistisk vækst- selvsået koriander. Det er da en gave at snuble over i et bed. I køkkenhaven er den kun begyndt at spire.
At have en have er mig en udsøgt glæde.

12 kommentarer:

  1. Sikke en masse dejlige vækster, Miri. Jeg forstår så meget din glæde over at have en have!:) Det er det bedste: At rode i jorden. Sanse. Mærke langsomheden, farverne, livet og døden udspille sig for øjnene af én. Læste engang om en af aboriginal - stammernes lærdom. En af deres øvelser, som går ud på at markere en firkant i et naturområde, 1 gange 1 meter, rundt. Fx med sten eller pinde. Og så sætte sig dér i så mange timer som muligt, et døgn eller mere. Så vil man få livets hemmelighed af vide. Jeg har gjort det. Og det er helt sandt.
    Varme klem herfra.
    Ps: Elsker også Judaspenge. De skal nok sprede sig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har så stor respekt for den øvelse i alene hed og nærvær, at sidde der direkte på selveste jorden og være til. Fantastisk og modigt. Jeg synes du er en spændende kvinde, der gemmer på mange historier og erfaringer og så kan du altså skrive. Nyder dine kommentarer :)

      Slet
  2. Jeg er så glad for at føle din ydmyghed og taknemmelighed, via dine ord, bliver stille!
    Mine erfaringer med estragon, de er meget Villige her(læs jeg tæmmer;), og judaspenge kom til her sidste år blandt brændenælderne, er spændt på om de viser sig i år, og mine løvstikke har også fået bedre fat i år, og er i al min pesto i tiden, efter din anbefaling, tak for den:-P

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anette :) Skønt med (u)tæmmet estragon - man kan ikke andet en at respekterer en sådan livsvilje :)
      Jeg har spist løvstikke pesto de sidste dage og den smager altså bare SÅ godt- fandt ud af den også er ret god på ostemad :)

      Slet
  3. Du har så mange flotte vekster i din hage, Miri. Og du kjenner hver og en av dem så godt.
    I fjor hadde jeg potter fulle med urter, og det var en berikelse å gå ut å klippe med seg, når jeg laget mat. Vet du om de kommer til å gro igjen i år, de samme som jeg hadde i fjor?
    Koriander. Sist jeg smakte det, var med dampende blåskjell. Det var en opplevelse. Og jeg vil lage det selv i sommer. Ellers liker jeg å bruke koriander i asiatisk kyllingsuppe. Bare jeg ikke tar for mye av den i.......

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret, jeg kender min have vækster - holder jo ret meget af dem:) Jeg er så enig med dig at det er berigelse at gå ud og klippe urter og netop krydderurterne trives i krukkerne og så de bare så dekorative:)
      MAnge urter kommer igen og igen, koriander må sås hvert år. Som dig elsker koriander , men som alt godt, skal der være en balance :) Nogle mennesker synes koriander smager af sæbe..Ikke jeg :)

      Slet
  4. Hvor er det skønt med så meget liv, og det lige udenfor døren.
    Forskellen på den lille afmålte plet, til rækkehuset, og din vidunderlige plet i skoven, er stor i mine tanker, der ude blandt egene har du langt mere naturlig energi i jorden, du har frit udsyn, så jeg tænker det giver mulighed for større vækst.
    Velbekomme :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dine overvejelser om denne haves groglæde- jeg tror du har ret- her er en helt anden energi.
      Min Rækkehus have var enormt frodig, men her er der, ja en mere rå energi. Tak for det indspark :)

      Slet
  5. Ej så mange skønne vækster du har i din have og jeg forstår helt din glæde ved den.
    Har selv en stor have og ville så forfærdelig gerne udnytte den meget bedre, men der dukker altid noget op, som jeg finder mere spændende at bruge tid på = vandre ude sammen med Luna og sankekurv.
    Det gør desværre, at kræfterne ofte er opbrugt og haven forsømmes.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dine ture ud i "Vorherres have" sammen med Luna er så berigende på mange planer. AT have en have, det gælder om at finde sin egen tilgang til det og for mig er det glæden og lysten der skal drive den. Ingen burde og bør. Lad haven passe sig selv og søg derhen hvor glæden findes for dig :) Senere kommer der måske en nysgerrighed og lyst til at dyrke lidt have og hvis ikke, så lad den være i fred :)

      Slet
  6. Skønt med lidt anarki i haven. I det hele taget er det vidunderligt at gå i haven. Både når der skal arbejdes, og med en kaffekop en tidlig sommermorgen, og i en liggestol, og med en grill og et glas rødvin på terrassen, og når der kan hænges en lille lyskæde på en vintergren....

    SvarSlet
    Svar
    1. Sødeste Eva, jeg får en stor trang til at gå ud i haven når jeg læser din kommentar :) Den må jeg finde frem, når tingene bliver lidt tunge, så kan jeg da ikke andet end at blive glad for mine muligheder, når jeg læser dine ord om at have en have. Tak :)

      Slet