tirsdag den 26. maj 2015

Der er en forskel

At lukke øjnene for det der er grimt, det der er svært, det der er uretfærdigt, det der er ubegribeligt, det der bare slet ikke er godt.... Det gør jeg ikke, altså fortrænger det, men jeg arbejder med mig selv om, at det ikke skal suge al energien, tage hele mit fokus,for livet er ikke bare fryd og gammen eller usselt og hårdt - livet er et herligt kog sammen af det hele og jeg vil altid prøve på at indstille mit syn på det smukke, det sande og det der gør mig glad. Til det kræves megen energi, men den er givet godt ud :)
Jeg er 50 år og jeg er givet et liv, der skal leves mens jeg har det og det er så det jeg gør, efter bedste evne og med et ydmygt hjerte,og et blik for al det smukke, at leve mit liv som det nu engang er :)

27 kommentarer:

  1. Dine ord rør mig, Miri. Mere end jeg kan skrive. Og så det fine billede. Det er utrolig skønhed, synes jeg! Bordplade og fine, fine blomster:)
    Får mig til at tænke på et digt, jeg har læst på en miljøaktivists hjemmeside (Joanna Macy).
    Her får du det:

    Light

    (Frequently Used in Workshops)

    I want to write of the light
    but I do not know
    whether words can illuminate
    the way it hangs
    upon branches and bird wings
    and broken things
    returning beings to beauty.
    Can words spin substance
    from sunshine and decay?
    Can words cajole
    celebration from night-weary
    birds?
    Can words warm surfaces
    of stones and sorrows?
    Can words reveal richness
    in mundane
    and battered
    things?
    I do not know.
    But if we would write
    a tomorrow
    which is wider than wounds
    we have worn,
    we might wield words
    like benedictions
    and remember
    blessings
    within brokenness,
    beginnings
    within endings,
    and beauty
    within all things.

    -Bernadette Miller

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Tak for både dine ord og Bernadettes :) Kan mærke jeg selv er rimelig tom for ord og gode historier, så tak kære Laila :)

      Slet
  2. Du skriver så klokt! Man får göra det bästa av det man har!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ann, jeg er glad for du kan bruge mine ord :)

      Slet
  3. Du har en særlig evne til at se det bedste i alt, og en helt særlig evne til at berøre os andre med dine ord, nåh ja, og så tager du de meste fantastiske, rørende billeder. Tak fordi du deler:) knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak søde Helle , hvis ikke jeg delte var jeg så overhovedet ? !! Tak :)

      Slet
  4. Du er en klog Quinde Miri❤

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Malene for de ord :) Lige nu er det ikke den mest dominerende følelse i mit liv- så tak :)

      Slet
  5. Et liv blir aldri det man så for seg, da man var ung.
    Utfordringen er å takle det livet man har fått, og gjøre det beste ut av det.
    Men, det er lov til å være lei, og synes at livet er urettferdig.
    En varm klem fra meg

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dine ord søde Sylvia :) Nej livet bliver ikke som man troede og planlagde og heldigvis for det :) Tænk hvor kedeligt det så ville være :) Vi må prøve at rumme det hele og få det allerbedste ud af det- knus herfra til dig :)

      Slet
  6. Ja, det er nok noget af det sværeste, men også noget af det klogeste og mest belønnende, man kan gøre!
    KH Lisbet

    SvarSlet
    Svar
    1. Livet er ikke bare lutter lagkage :) Men det er vores liv og vi kan vælge at spise flere lagkager - ha ha :)

      Slet
  7. Jeg er altså vild med, at du deler dine kloge tanker og dine fine, sarte billeder med os. Det er så dejligt at komme forbi her, og se, at der er ord.

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak kære Eva - dine kommentarer betyder at jeg bliver ved :)

      Slet
  8. Åååååh, Miri - det sagde lige 'vupti' her inde i mig, da jeg læste dette indlæg. HOLD NU LIGE OP, hvor jeg ved, hvad du mener....for nogle år siden var jeg faktisk ved at gå fuldstændig ned med tristhed over diverse forfærdelige hændelser og forbrydelser mod dyr...skrækkelige ting og sager der foregår rundt omkring. Som inkarneret dyreven og meget aktiv inden for dyrevelfærd, ja, så møder man desværre fuldstændige utænkelige rædselsfulde mishandlinger af dyr verden over. Jeg kunne overhovedet ikke se noget positivt i noget, fordi de eneste billeder, der fyldte i mit hoved, på min nethinde, i min mave - ja, over det hele, var disse rædsler og dyr, der blev pint. Og jeg kunne slet ikke forstå, at andre mennesker ikke blev rørt og ramt på samme måde som mig. At de bare trak på skuldrende og fortsatte med deres SELVVALGTE uvidenhed...ignorering af div. facts...hvorfor gjorde de ikke noget aktivt for at stoppe den slags? Det blev næsten en besættelse for mig. Jeg følte jo, at når så mange bare lod stå til, ja, så måtte jeg saftsusmemig da virkelig være aktiv på næsten hele verdens vegne...og det kræver energi. Al for megen energi. Jeg 'hjemsøges' stadig af forfærdelige billeder, jeg har set. På samme måde skræmmes jeg over menneskets måde at behandle planeten på; vores eneste habitat! Og hinanden...Men samtidig prøver jeg også stadig at fokusere på det gode, det smukke, det skønne her i livet. For der er så meget. Men det er svært, når man ved, at der foregår så meget grusomt 'derude' i verden... Ved ikke, hvor denne kommentarer efterhånden er endt, men jeg håber, at det giver mening for dig. Hvis du har et godt tip til, hvordan fokus på positive ting kan OVERVINDE fokus på negative ting (uden at man bliver 'ligeglad' - for man skal jo gøre noget!!!), så sig til...

    Kram til dig -- KH Lilly

    SvarSlet
    Svar
    1. Dine ord giver megen god mening for mig - og mange tak fordi du skrev den, de sætter nemlig gang i nogle tanker hos mig..For som du skriver; Hvordan bevarer vi fokus på det positive uden dermed at ignorere det negative, tage stilling til og forandre...Tak :)

      Slet
    2. <3 Tak, søde Miri. Ja, det er virkelig et dilemma nogle gange...når man er oplyst og velvidende om, alt det grusomme der også foregår 'derude'...så kan det være svært 'bare' at lade stå til og nyde sin egen lille lykke for eksempel med god samvittighed. Giver det mening?

      Slet
    3. Det giver fin mening- jeg kender det fra mig selv :)

      Slet
  9. Jeg har det som dig og prøver at lade det smukke fylde, selv om der jo er så meget, der slet ikke er godt. Sikke en yndig buket :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der er meget der ikke er godt..Og synes faktisk Lilys kommentar vækker nogle tanker. Men fokus MÅ være på det smukke og det gode :) Tak, buketten er "ukrudt" :)

      Slet
  10. Kære Lilly. Fik lyst til at skrive en kommentar til dig, for dine ord rørte også mig. Jeg tænker, du er så følsom. Og at den følsomhed er noget af det smukkeste et menneske kan have. For du reagerer sundt på noget ufatteligt usundt i vores samfund. Og du omformer endda din følsomhedsenergi til omsorgsfuldt hjælpearbejde. Det er stort! Og kærligt. Og det er dén energi, som vi alle sammen har i os - som vi alle sammen folder ud, når vi ikke lukker øjnene, dén energi skal vores jord ømme sine sår på, vokse påny på og leve på - i fremtiden. Sådan oplever jeg det i hvert fald. Og alle kan vi gøre noget, og alle gør noget. Alle gode handlinger tæller. Jeg håber, du også passer på dig selv, Lilly. For du er værdifuld. Ligesom alt andet liv. Mærk hvor grænsen går, og at det du gør er mere end godt nok!:)
    Varme hilsner fra Laila

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tillader mig at skrive en kommentar til din kommentar til Lily.. :) - hvor er det bare dejligt at du skriver dét til hende, du finder alle de ord, som jeg ikke kunne finde og bringer dem til hende med stor respekt og omsorg .
      Tak Laila - du kan virkelig noget med ord, du bestrider en svære kunst at få ordene fra hjernen og hjertet ud på "papiret" - respekt og tak :)

      Slet
    2. Tak, Miri (igen) - og tak til dig, Laila. Jeg er dybt rørt over din kommentar til mig. Virkelig. Jeg ER et meget følsomt menneske; ingen tvivl om det...og mit problem er jo nok netop også, at jeg er rigtig god til at gøre en aktiv indsats og passe på andre men ikke på mig selv. Jeg ofrer nærmest AL min energi fx på dyrevelfærdsarbejde (tidligere i alle fald; inden jeg blev mor) og lader mig rive med; især hvis jeg oplever, at alle andre bare er ligeglade. Så føler jeg, at jeg jo må arbejde/yde endnu mere for sagen! ... Anyway, jeg er meget bevæget over dine ord, Laila. Tusind tak <3 KH Lilly

      Slet
  11. Ps: Glemte at skrive, at i mine øjne, er det en kæmpe indsats du også gør, Miri, dét at sætte spot on på det smukke og gode i livet, altid. Jeg er ikke i tvivl om, at det må kræve meget, ind i mellem. Jeg synes, du er sej!:) Jeg synes, I er seje, begge to. Ja, alle her:)
    Og nu skiver jeg ikke mere....:)
    Kh fra Laila

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak, du kloge og seje kvinde :) Jeg er så glad fordi du aktivt læser med her- taknemmelig for du giver dig tiden. Jeg er vild med dine ord, så du skriver bare løs :)

      Slet
  12. Kære Miri - sender dig et smil og et STORT klem - tak for dine ord!:)
    Fra Laila

    SvarSlet
  13. Dejlige ord, dejlige tanker.
    Vi er mange der skal huske dine ord, tage dem til os, For vi er flere derude der har ting der tynger, det er med at få dem pakket rigtigt, så vejer de ikke så meget, de vil være der, og vi er blevet rigere på erfaring, den gave kan ingen tage fra os. Denne gave betyder meget, og bare vi forvalter den korrekt, kan gaven genbruges.

    SvarSlet