torsdag den 7. maj 2015

MadForkælelse


Jeg elsker mad. Mad er mere end brændstof for mig. Jeg elsker mad, elsker at tænke på det, lave det og spise det. OG meget vigtigt, at dele min glæde for den. Jeg laver også mad til mig selv, når jeg er alene, men det er nu hyggeligere at dele et måltid med nogle andre og da især, hvis de også elsker mad.
 Tirsdag forkælede jeg beboerne i det lille hus med en kasse grønsager fra Årstiderne. Fanny nød kassen, vi andre indholdet.
 Kassen måtte ejes, for der var nye Italienske kartofler i den. Nye kartofler !

Nye kartofler lig med smør, salt og dild. Eller lune nykogte og vendt med Løvstikke pesto, og lidt fint fint fint hakket skalotteløg og bjerge af nyklippet purløg. Enkelt, men åh så godt. Denne pesto bestod bare af Løvstikkens blade,citronsaft, salt, peber, ristede mandler, parmesan og fuldfed olivenolie.
 En lille sprød sag fik jeg også bikset sammen ; bare en dåse øko majs ( og det skal være øko for at være sikker på at undgå GMO ), frisk timian, lidt mel, bagepulver, salt, peber, chili og et enkelt solgult æg fra en glad HønseDame og en tur på en hed pande.
Frisk salat vendt med citron,salt, peber, olivenolie og krydderurter fra haven. Og så var der også Artiskokker. Den skøre tidselblomst, som vi nød med en krydderurtemættet mayo/ymerdressing.
Ren og skær forkælelse på en helt ualmindelig Tirsdag i Maj.

5 kommentarer:

  1. Jeg får lyst til grønsager. Du kan altid inspirere, - og jeg burde lytte lidt mere til dig. Jeg elsker nemlig også mad. Men jeg er vokset op i (eller tæt på) min mormors slagterforretning, så kød er centralt i min verden. Jeg kan ikke mindes, at jeg har fået andet grønt som barn end kartofler, men kød i alle variationer havde vi altid. Jeg spiser grønsager i dag (mange endda) men kød og fisk og æg fylder nok lidt for meget.
    Så jeg må til at tænke lidt mere på dig og dine enkle og lækre anretninger,

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er glad for at jeg kan inspirere dig :) Hvis min glæde ved maden kan give dig lyst til grønsager, så bliver jeg ekstra glad - vi skal spise flere grønsager, for smagens skyld, vores skyld og klodens skyld. AT betragte kødet som tilbehør er måske en måde at se det animalske protein :)
      Tak for dine altid opmuntrende ord :)

      Slet
  2. Jeg elsker også mad. Især at *lege* med den = finde på undervejs og sætte eget præg på det. Har tit haft lyst til at bestille hos Årstiderne, men gør det ikke, da jeg er lidt bange for, at jeg ikke når at få det spist. Bor alene og der skal såmænd ikke meget mad til, for at mætte en ældre dame.
    Lækkert ser det i allerfald ud, det du har fået bikset sammen.Må vist ud og indtage morgenmad, før lækkersulten tager over :)
    God weekend til dig og dine kære

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg nyder virkelig dine indlæg om dine" lege" med det du finder i naturen - synes også det er så vigtigt at spise efter årstiderne og det der nu er i sæson. De sidste uger har jeg dog kommet til at købe lidt uden for sæson grønsager- jeg kunne ikke modstå :)
      Og god weekend til dig og dine :)

      Slet
  3. Selvom det er formiddag, og morgenmaden først lige er spist, bliver jeg så lækkersulten.
    Tak for masser af dejlige tips.

    SvarSlet