onsdag den 20. maj 2015

Minder mig om

 Liljekonvallerne på mit bord, minder mig om Astrid en, kær vendinde og kollega, der desværre er forsvundet ud af mit liv et sted på vejen...Hun er nordmand, bor i Danmark og hun blev gift i sin nationaldragt og brudebuketten var liljekonvaller.
 Syrenerne, der overalt slår ud med duft og farver, får mig altid til at tænke på min ældste datter. Hun elsker, elsker, elsker virkelig syrener.
Hvidtjørn - min far. Hver eneste år, lige meget hvor travlt han havde, så tog han sig tid til en tur i Dyrehaven når hvidtjørnen stod i blomst. I Dyrehaven står tjørnen som skulpturer, skabt af råvildt, kronhjort og andre vilde dyr.
Liljekonval, Syren og Hvidtjørn.

12 kommentarer:

  1. Hvor er den fin, historien om din veninde og liljekonvallerne. Jeg ser hende virkelig for mig med den buket!:) Der er så mange historier i menneskers forhold til blomster og træer, ja, hele naturen, tænker jeg. Gode, fantastiske historier:) Jeg forstår ældstedatter, og jeg forstår virkelig din far. Jeg elsker, elsker også hvidtjørnen, når den står i blomst.
    Klem til jer i den grønne skov. Fra Laila:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg holder af historierne om menneskernes forhold til naturen : ) Tak kære Laila for ord og klem :)

      Slet
  2. Smukke, skønne blomster... og minder. Min far elskede også hvidtjørn - der var en tyk hæk af tjørn ved mine forældres sommerhus, og han skulle altid op og se den, når den blomstrede. Det var højdepunktet for ham :-) Liljekonvaller var plantet i mængder i mit tidligere hus, der havde tilhørt en gammel dame - og jeg elskede hende for det. Og syrener... jeg husker, da jeg som sekstenårig gik med bare fødder på varme fortovssten og indsnusede den berusende duft af syrener. Er det ikke sjovt, hvordan de samme blomster kan give så forskellige minder... :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak kære Mia for at dele dine minder :) Dine minder får mig til at huske og fornemme flere minder - som at plukke syrener i de lange sommernætter , veninden der altid fik syrener på sin fødselsdag den 1. Juni- den går ikke mere, syrenerne har haft deres tid inden 1. Juni :)

      Slet
  3. Så smukke blomster, - og minder.
    Jeg mindes min tid i kolonihaven, hvor min veninde og jeg fik besøg af bestyrelsen på havevandring. Vi skulle straks fjerne ukrudtet i hækken ud mod vejen.... Det var de liljekonvaller, som vi omhyggeligt var gået uden om, da vi lugede, fordi vi syntes, de var så fine. Ak ja.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dine minder, kære Eva - ej, den enes pryd og kærlighedhed, den andens ukrudt :) Tænk at mene at Liljekonvallen er ukrudt- ak ja !

      Slet
  4. Ej hvor sjovt, at vi begge lige skulle skrive om minder.
    Pragtfulde blomster du har forbundet dine dejlige minder med.
    Liljekonvaller har jeg desværre ikke i min have. Dem elsker, elsker jeg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg må ind og læse dine minder :) I denne blomstingstid vokser vores minder :)

      Slet
  5. Ja, det er så utrolig å gå under en syrinbusk å puste over den deilig duften.
    Det minner meg om min barndom... glede :-))) Våren bringer glede :-)))
    Takk for vakre bilder deilige Liljekonval, fantastisk Syren og herlig Hvidtjørn.
    Ha en riktig god dag. Hilsen sender deg Viola. Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har så ret, våren bringer glæde :) Må din fredag blive mild og varm :)

      Slet
  6. Liljekonvalen bringer også minder her. I min barndom var der en dejlig have til den bymidte ejendom jeg boede i, (i en lille provinsby). Der var rigtig mange liljekonvaler, min mor lærte mig at elske dem, blandt andet med at fortælle om den smukke brudebuket hun fik, fyldt af liljekonvaler og røde roser. Desværre blev der haven indraget til en P-plads til bymidten, og liljekonvalerne forsvandt.
    Syrenerne stod udenfor hovedindgangen til min folkeskole, masser af vidunderlige træer og i alle farver, både, hvid, lyserød, lys lilla og den mørklilla. Da jeg blev student (vi var kun 12 i klassen) valgte vi at pynte vore cykler med syrener, til turen rundt i byen, og til oplands vennerne lejede vi en 12 pr. bus, hvor vi fik lov til at pynte med syrener :-)
    Hvidtjørn har jeg ikke lige et minde, og måske :-)
    Tak for du lige bragte tankerne tilbage i tiden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak for at dele dine minder - holder af alle disse historier vi mennesker går rundt med :)

      Slet