fredag den 22. maj 2015

Ugens anbefaling

Jeg synes, det er fint at have dette faste punkt om Fredagen, en anbefaling. Jeg går faktisk i løbet af ugen og tænker lidt over, hvad jeg dog skal anbefale på Fredag :)
Ugen anbefaling på denne Maj Fredag er noget så lavpraktisk som; Karklude.
 Vi bruger dem jo hele tiden, de er ikke til at undværre i dagligdagen, de skal være gode at arbejde med og også gerne til at holde ud at kigge på. Min anbefaling er derfor - strik dem selv.

Det er et hyggeligt lille strikke tøj, der kan medtages over alt. Du kan bruge dine bomulds rester, eller svælge i nye lækre farver. Du kan strikke dem i ren ret, eller kaste dig ud i alverdens andre eksperimenter ud i sammensætninger af ret og vrang.
Sylvia har delt en opskrift, der minder meget om strukturen i den "gammeldags" karklude.
Men kast dig ud i det - det er afstressende, hyggeligt og godt for miljøet.

22 kommentarer:

  1. Kære Miri. Jeg kan godt li´ dine karklude. Fordi de er så fulde af farver og strik!:) Og ja, du har ret: Vi bruger dem hele tiden. Jeg har ikke lige fundet metoden til de rigtige endnu, for jeg kan ikke strikke særlig godt.
    Må man også gerne give dig en anbefaling på sådan en fredag?
    Prøver: Jeg har lige læst om den her urtebog, der udkom sidst i 2014. Jeg fik det sådan: Åh, den må jeg da have! Jeg elsker urter. Og det ved jeg jo, du også gør. Hermed anbefalingen, og man skal lige lidt ned på siden, for at læse om bogen: http://www.urteskolen.com/
    Stort klem herfra Laila:)

    SvarSlet
  2. Den er straks skrevet på min ønskeliste- tak Laila :) Jeg har hendes bog om den helbredene have og den kan anbefales. Engang var jeg til et intro fordrag på hendes skole, ville så gerne tage uddannelsen, men kunne simpelthen ikke få de økonomiske ender til at mødes.
    Ang. karklude - så kast 47 m op og strik der ud af og det er det :)

    SvarSlet
  3. Så hyggelig en ide med fredagsanbefaling, og endnu hyggeligere at en læser også deler gavmildt af tips i kommentaren.:-) Det er da lige til at blive glad i skalden af. Jeg har også gennem årene strikket en del karklude, senest var det julegave til et par unge mennesker med ny lejlighed.
    Og så tænker jeg lige om jeg har en lille anbefaling at supplere fredagen med.... Jo, benene op, skøn musik i højtaleren med Mads Mathias "Free falling" og en god kop kaffe... Tjek ham ud han er god.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kæreste fru Fryd, det er da det der skal blive den nye tradition her om Fredagen - jeg kommer med min anbefaling og jer søde mennesker, der skriver en kommentar, giver jeres anbefaling - holder så meget af denne dialog :)
      Og nu vil jeg søge ham Mads på Youtube :)

      Slet
  4. God idé med sådan et fast indslag!
    Mit yngste barn har lige strikket karklude, hun har gået og ventet på garn til en bluse siden februar (sidste fredag kom det endelig!) så da hun var hjemme for 14 dage siden fik hun et par nøgler med hjem, sammen med en færdigkøbt (Solvang hedder de vist) så hun havde noget at måle efter. Og noget at strikke på. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hold da op en tålmodig kvinde- siden Februar !! Godt du kunne give hende noget at gøre i vente tiden :) Solvang- det må googles :)

      Slet
  5. En dejlig fredagsanbefaling. Jeg får ikke strikket en pind for tiden. Men karklude burde jeg da kunne strikke lidt på. Jeg har mange både hæklede og strikkede klude, men de bliver jo slidt med tiden....., - lige som vi andre.
    God pinse til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. I dag har jeg skulle tage nogle billeder af mig selv...Gru !!!! Jeg er blevet slidt !!! Jeg holder ikke af at tage billeder af mig selv..Men åbenbart skal man nu om dage vedhæfte billed, når man ansøger om job...
      :)
      Du er eller berømt for dine klude/ grydelapper hos mig :)
      Rigtig god pinse !!

      Slet
    2. Tænk at være berømt :)
      Det er virkelig et mærkeligt "krav" med foto, - og tænk, hvem arbejdsgiverne kommer til at sortere fra, fordi de ikke ser passende ud på billeder. Vi er mange, der er glade for, at vi ikke kun får en chance efter et foto.

      Slet
    3. Sådan er det Eva, du er berømt her hos mig :) Det der jobsøgnings marked er ikke for sarte sjæle...Eller bare almindelige mennesker...

      Slet
  6. Kjære Miri
    Så fint at du linket min oppskrift til dette innlegget. Karkluder eller KLUT som vi sier på Norsk, er kjempefine små gaver man kan gi bort. Jeg strikker ikke mine selv, de får jeg nemlig av en venninne, i de nydeligste mønster og farger hun vet jeg liker. Og jeg sliter dem ut!!!
    Den jeg strikket, ble med til Spania, og min mor ble meget glad for den, så den er i bruk hver dag.
    Nå venter jeg kun på varmen her hjemme, så jeg kan gå til innkjøp av urter til terrassen.
    Mens jeg venter, drikker jeg litt vin.....
    God fredag kjære Miri. Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Her har vi hafr et par dejlige lune dage med sol og det hele- håber du også har det og har haft mulighed for at fylde dine krukker med krydderurter og blomster :)

      Slet
  7. Åh ja, strikkede karklude er nemlig rigtigt godt, og hvor er de fine :-) Jeg var så heldig at finde nogle hjemmestrikkede i en genbrugsforretning - rent guld for en, der ikke strikker :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er også så utrolig god til at finde guld på loppemarkeder og genbrugsbutikker :)

      Slet
  8. En rigtig, rigtig god idé. Jeg har strikket to fine tæpper til vores kommende autocamperliv - et stort, men nemt projekt, for det er jo bare lige ud hele vejen. Jeg har netop tænkt på, hvad jeg nu kunne kaste mig over, der var lige så nemt - og svaret kom her! TAK, søde Miri :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, hvor godt at et nyt projekt er fundet :) Jeg har det som du, det er så hyggelig at strikke/hækle tæpper:)

      Slet
  9. Jeg bruger altid strikkede karklude, men jeg har aldrig fået strikket dem selv.
    Da snakken om de der "plastik"karklude, der forurener miljøet og sender bittesmå plastikpartikler var på sit højeste, var jeg glad for at jeg altid har holdt mig til de strikkede.

    Men jeg kom vist til at love både min mor og søster at udstyre dem med hjemmestrikkede karklude senest til jul.
    Jeg tænker lidt at jeg måske skal have hjælp af strikkemaskinen, der står i kælderen... :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var da en god ide at gøre det på strikke maskinen :) Jeg nyder at strikke dem på gammeldags måde, nyder det langsommelige og jeg behøver slet ikke tænke eller overveje noget som helst :) Sådanne strikketøj har jeg brug for i ny og næ :)

      Slet
  10. Tak for en god anbefaling, noget der er gået i "glemmebogen" for mange i perioden for brug og smid væk tiden. De hjemmestrikkede er jo til at benytte rester, at vaske igen og igen. Og så er bomuldsgarn i Søstrene Grene, eller andre lavpris butikker, i et prisleje, så vi selv kan beslutte farverne af karklude, så de passer til årstid, sjælen eller bare fordi :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt enig- du kan gøre det på mange måder-varierer alt efter udbud, lyst osv. Frihed til at lege og så er det sund fornuft oven i hatten :)

      Slet
  11. Sikke en god anbefaling, det må jeg da kunne overskue at nørkle med, når jeg altså engang når til flyttekassen med bomuldsgarn:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nemlig et yderst overskueligt projekt :) Og nu om dagen kan man heldigvis købe bomuldsgarn mange steder, hvis ikke man har tålmodighed til at finde sin flyttekasse :)

      Slet