fredag den 8. maj 2015

Ugens Anbefaling

Fredagens anbefaling- det vil sige ugens anbefaling, det er at samle sine kære. Livet er kort, livet foregårhele tiden, kører der ud af, sker lige her nu, det venter ikke på, at vi får tid. Alle kender til historierne om mennesker, der på deres dødsleje aldrig har sagt, at  de ville ønske, de havde arbejdet noget mere, nej mennesker, der er nået til afslutningen af deres jordiske liv, siger derimod altid, at de ville ønske de havde brugt mere tid med dem elskede.
Kage fra sommeren 2014. Bare fordi kage er godt og kage passer så fortryllende til at samles omkring.

Siden Januar 2015 har jeg skabt en tradition med mine 3 børn; Vi mødes til frokost,samvær og kage, den første Lørdag i hver eneste måned. Hver især må meget gerne medbringe en ven, veninde eller kæreste. Det vigtige er, at vi alle samles (mindst) en gang om måneden og der skal virkelig være seriøse undskyldninger for ikke at komme ned til det lille hus ved skoven.Indtil videre er det lykkes at samle os alle i hele 2015.
Anbefaling; lav en tradition, hvor du regelmæssigt samler de mennesker du holder af . Jeg har gjort det og det er den bedste beslutning, jeg har ført ud i livet i lang lang tid.
God Fredag.

24 kommentarer:

  1. God morgen Miri.
    Det er en fantastisk ting du har bestemt. Og Pavlovakake er iallefall en god grunn til å komme.
    Det er så fint å samles rundt et bord, om det så er til te og kjeks.
    Noen ganger ber jeg også venninner til meg på kaffe og strikking, bare for å samles, hvis det er lenge siden sist. Det bør ikke være en spessiell anledning bestandig. Kun et hverdagstreff.
    Ønsker deg en riktig god helg, Miri. Jeg drar på tur på søndag...til litt varmere strøk.
    Klem

    SvarSlet
  2. God formiddag sødeste Sylvia - Pavlova kage er bare SÅ godt :) Synes din ide med at samle dine veninder uden anden grund end at være sammen- det er jo netop det vi altid bør gøre- også i hverdagen, hvor ofte synes vi ikke har tid. Tid til hvad ? - er livet ikke at skabe sig tid til det vi holder af ? Rigtig god tur til varmen :)

    SvarSlet
  3. Jeg får helt tårer i mine øjne, kære Miri - endnu engang runger dine smukke ord af livserfaring og sandheder. Du er en stor inspiration! Tak for det - SKØN tradition; heldige asener der samles om god mad og skønt samvær i dit lille hus <3 Må I få mange gode stunder fremover! God hygge og weekend til dig og dine <3 KH L

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange mange tak for dine ord kæreste Lilly, de kommer lige på det rette tidspunkt, trængte til varme ord :)
      Pas på dig og dine og må i få den dejligste weekend. Jeg får en skøn weekend, for det er mors daag på Søndag og alle mine 3 kommer hjem :)

      Slet
    2. <3 Det er jo ren win win så! ;-)

      Ja, det må absolut være den dejlige gave af dem alle: alle dine 3 skønne unger! Må I HYGGE jer!

      Slet
    3. Tak :) Nu kom solen og varmen her ned , åh hvilken dejlig begyndelse på weekenden 😊

      Slet
  4. Jeg kan kun give dig medhold. Faste traditioner har jeg ikke i den retning, men jeg gør mit aller aller bedste på daglig basis, for at vise andre, at jeg holder af dem og holder mig heller ikke tilbage, når jeg vil fortælle eller vise , at jeg elsker dem. Livet er alt for kort og skal nydes i fulde drag, Trods smerte, savn og sorg, er det vigtigt at samle glædesbobler til sig..
    God weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. At gøre sit bedste, så kan vi ikke forlange mere :) Og du har ret, vi skal vise det i dagligdagen, hver eneste dag skal vi give og samle glæder og sætte pris på livet- livet er ikke altid let eller enkelt, men vores opgave er at gøre det så godt som vi kan. Og glæden er en god rettesnor :)

      Slet
  5. Det er en rigtig god anbefaling! Dejlig serie du har startet her :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg rigtig glad for du synes :)

      Slet
  6. Det er nemlig en rigtig god anbefaling! Det er så nemt at glemme dem, man holder af - for tiden piler bare derudad, og pludselig er det... for sent. Rigtig god weekend, søde Miri :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, livet er kort og ofte hektisk og det er sørme op til os at få det meste ud af det :) Rigtig god weekend til dig og dine :)

      Slet
  7. Du har ret.
    Da mine børn boede hjemme, havde vi "søndagsmiddag", hvor alle i vores store familie kunne komme og deltage. Det var SÅ hyggeligt. Nu gør jeg meget for at samle familien til fødselsdage og højtider (det er nemlig sådan ca. en gang om måneden). For mig er det vigtigt, at alle generationer har muligheden jævnligt for at se hinanden. Vi er hurtigt 20-25 mennesker, så det er lidt besværligt, men hyggeligt. Næste gang er i pinsen, hvor jeg fejrer min egen fødselsdag. Og jeg har ønsket mig en middagret i stedet for gaver (jeg har jo alligevel alt for meget i forvejen), så vi skal have buffet :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var en skøn ide, med søndagsmiddag også den lidt løsere model, hvor alle i familien kunne deltage. Fantastisk I er så mange, hvilken gave. Dejligt med din fødselsdag - at blive givet en et måltid mad og dele det med dem man elsker, er den bedste gaver :)

      Slet
  8. Tusind tak for endnu et dejligt tips.
    Jeg har påbegyndt, traditioner, der er kommet 2 ind på programmet, 1 i dec/3 søndag i advent.. og 1 i påsken/påskedag. Der er flere i støbeskeen.
    Jeg giftede mig til 2 piger (ældstepigen 78 + nr. 2 pigen 81) (deres mor døde i barselsseng) og fik selv 2, en dreng/sønnike (85) og en datter/yngste (88).
    De 2 arrangementer er hvor alle 4 kommer. Jeg kan arrangere flere traditioner med yngste, Otto og svigersønnen, da de bor i samme by som jeg, dog skal vi hen over yngstes praktik tid,
    Yngste og jeg er igang med at lave en fast aftale med besøg hos min mor, så hun kan følge oldebarnets vækst :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Traditioner ændres med tiden og jeg synes de gælder om at skabe nogle der passer til en og der hvor man er i livet. Det virker som om du/I er i gang med at skabe nogle rigtig fine traditioner. Dejligt at være bevidst om at skanbe bånd mellem den yngste og den ældste generation. God Søndag :)

      Slet
  9. Vi har i mange år været samlet en af påskedagene hos min bror og svigerinde, som har barndomshjemmet. I oktober samles vi hos min datter og svigersøn. Der holdt jeg bl.a min 60 års fødselsdag. Fast tradition er det også, at min yngste nevø og kæreste kommer herned i januar måned. Sidst i denne måned kommer ældste nevø og kæreste med deres knap en måned gamle datter. Mellemste nevø og kæreste er også flinke til at besøge deres faster. Og så er jeg så heldig, at min datter,svigersøn og tre børnebørn bor i udkanten af byen - dog er ældste barnebarn flyttet hjemmefra, men også bosat her i byen

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for at dele jeres traditioner - det er så inspirerende at høre hvordan andre griber det an :)
      Dejligt du har nogle af dine kære tæt på - det er altså en gave med hverdags samvær :) Og så skønt, at barndomshjemmet stadig er i familien.

      Slet
  10. Jeg synes, det er den bedste anbefaling, der findes. Tak, Miri!:)
    Jeg har tænkt meget over mine værdier, efter jeg blev alvorligt syg, her midtvejs i livet. Og jeg tænker, selvom det lyder som sådan en kliché, at det er én af gaverne: At have tid til at finde ind til værdierne i sit liv. Og samvær og kærlighed har første prioritet. Det er det allervigtigste for os allesammen. Og jeg tænker: Stakkels os. Vi har skabt et samfund, og vi lever i en tid, hvor vi ikke giver det nok plads.
    Så på den måde synes jeg virkelig, dit råd rækker langt, tager én med gennem tiderne og ind i det væsentlige.
    Noget andet er: Jeg har altid været meget sensitiv og er født ind i en stor familie. Vi har både og mange traditioner, i hvert fald har jeg altid følt, det hele næsten var mere, end jeg kunne rumme. Jeg har halset efter og givet og fået, alt det bedste i livet:) Men - jeg har aldrig selv skabt mine egne traditioner (har heller ikke børn). Og det føler jeg, jeg lærer lidt af dig, Miri. Det dér med at skabe selv. Tak skal du ha´. Du er en stor inspiration!:)
    Sender dig og jer alle i det lille skovhus mange varme hilsner
    Fra Laila

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak for dine ord Laila. Du skriver altså så godt ! Dine ord skaber både tanker og følelser i mig. I dag var jeg till et møde, hvor alle sad med deres kalendere, mange meddelte at de skulle gå tidligere og de fleste fortalte hvor travlt de havde....Jeg synes det var så trist...
      Vi har skabt et samfund, hvor jeg slet ikke kan følge med, og det ønsker jeg vist heller ikke.. Jeg bliver så glad, når du kan bruge noget som helst af det jeg skriver om, for så er der jo mening med at fortsæte denne blog. Tak :)

      Slet
  11. Kagen ser lækker ud, og det er en rigtig god tradition du har iværksat.
    Vi har igennem de senere år også skabt flere forskellige familietraditioner. Ca. hver kvartal samles mine søskende med ægtefæller til mad, hygge med sang og musik samt leg. En gang om året samles vi alle (31 søskende, niecer, nevøer med børn og min mor til et eller andet arrangement, hvor hver især medbringer nad og drikke til hele dagen. Vi har fætter/kusinetræf med både min og Allans familie, og så er der alt det løse, som der er i de fleste familier.

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh hvor må det være et herligt leben at samle alle til sådan et arrangement :) Og fornuftigt at man selv slæber proviant med, så der ikke er nogle der går helt til at stress over at sørge for det hele..
      Tak for at dele dine erfaringer og måder hvorpå I gør det, synes det er så inspirerende at få indblik.

      Slet
  12. Det er en dejlig anbefaling. Sådan en jeg godt kunne tage til mig.
    Og skønt med en ældstedatter der slår sig ned :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er så dejligt for mig, når I kan bruge det jeg skriver om, det giver mig en glæde, der gør jeg har lyst til at fortsætte med denne blog,så tak Pernille :)

      Slet