onsdag den 17. juni 2015

Ind af min dør

- kom der en bog, som jeg glædede mig til at læse;
Eller faktisk, 3 bøger samlet i en stor tyk oplevelse.
Velskrevet, spændende, smuk, skræmmende, deprimerende, ukuelig og med et spirende håb.
Lige nogle ord, der faldt mig ind, da jeg sidder og skriver dette. Vil lade dem stå, uden nærmere redigering eller forklaring- sådanne ord, der springer frem, når jeg tænker på en bog, er ofte bærere af romanens stemning.
Bogen er selv biografisk og foregår i i den britiske overklasse og den verden er godt nok ikke for følsomme sjæle. Vi følger hovedpersonen gennem 3 romaner og i 3 perioder af hans liv, barndom, ungdom og som voksen mand. Vi følger hans kamp med sig selv og sin familie, sine omgivelser.  mø Han har ikke en let gang på jorden og jeg led med ham, blev irriteret på ham, følte med ham, heppede på ham, blev vred på ham og endelig sagde jeg farvel for denne gang med en følelse af håb og tro på hans fremtid.
Edward St Aubyn kan altså skrive, det er befriende at læse en forfatter, hvor du bare kan læne dig tilbage og mærke at sproget holder, ingen krumme tæers læsning her.
Jeg glæder mig til efteråret, hvor de sidste 2 bøger udkommer.

15 kommentarer:

  1. Det å lese, og bli en del av en bok, en historie. Og se den for seg i bilder......det er en deilig følelse.
    Jeg leser altfor skjeldent bøker, men når jeg gjør, er det kun det jeg gjør. Og jeg lever meg inn i den. HVIS det er en god bok.
    Jeg liker best de tunge bøker, med innhold, kanskje man lærer noe ............
    Og jeg liker også triologier.
    Så har du noe å glede deg til Miri, når neste bok kommer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan slet ikke leve uden at læse. Eller det kan jeg selvfølgelig godt, men jeg vil helst ikke :)
      At læse er så vigtig en del af mit liv. Bøger, mad, garn og blomster :)

      Slet
  2. Tror jeg må se at få den bog lånt hjem - har læst om den nu flere steder og dine ord har bestemt ikke gjort lysten mindre, lyder som den perfekte sommerbog :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er bestemt værd at bruge nogle gode læse timer på :)

      Slet
  3. Jeg er i gang med at læse bogen og er virkelig i tvivl om, hvad jeg synes om den. Er selv spændt på, hvad jeg ender med at konkludere :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Da jeg læste den 1. bog, var jeg også i tvivl om dette varen bog, der ville blive læst igen , men så fangede den mig og jeg synes den er rigtig god :)

      Slet
  4. Gode og velskrevne bøger kan man aldrig få nok af! Jeg er uddannet inden for litteraturens verden, men hold nu op - siden jeg blev færdiguddannet har jeg (sgu'!) nærmest ikke haft tid til at læse en bog! Selvom reolen (naturligvis) bugner af skønne bøger, der bare venter på at blive læst...!
    Er denne bog sat i nutiden eller hvilket århundrede snakker vi om? Den lyder rigtig spændende!
    KH Lilly

    SvarSlet
    Svar
    1. Den foregår i vores tid :) Dejligt du har så mange bøger, der bare venter på du giver dig tid - måske et forkælelses punkt - 1 time i sofaen med en bog, hver uge på et fast tidspunkt, helt skemalagt, så det bliver respekteret af dig og dine omgivelser :)

      Slet
    2. Spændende at den er nutidig! Tak for en rigtig god idé - skemalagt læsning; næsten som at være studerende igen blot med fokus på NYDELSE denne gang :-) KH L

      Slet
  5. I dag har været en dag til en god bog, her har det regnet, været så koldt at de levende lys og dynen er fundet ind i stuen, jeg har ikke brændeovn. Det var så ikke lige den du giver et hint om.
    Den er kommet på listen over bøger jeg gerne vil læse senere ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at krybe ned under et tæppe og hengive sig til en rigtig god bog :)

      Slet
  6. Tack för tipset! Det låter som en bok jag skulle tycka om!

    SvarSlet
  7. Det lyder lige som en bog jeg må læse, tak for tippet:) Når jeg har læst mine 13 krimier efter sommerferien, er du meget velkommen til at låne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Lyder godt - jeg elsker jo en god krimi :)

      Slet