torsdag den 23. juli 2015

At gemme sit overflod

 Jeg vil så gerne tørre mynte, brændenælde, cirtronverbena og anisisop til vinteren the stunder.
 Jeg har prøvet at tørre dem på snor udenfor i ly fra regn og sol. Jeg har lagt dem på viskestykker og vendt og drejet dem , så luften kunne komme til og jeg prøver nu at hænge dem i gardinstangen i et nordvendt vindue.
Problemet er svampe/mug- jeg er meget opmærksom på at undgå den og det er svært i det fugtige klima vi har.
Men en løsning må findes, for jeg holder så meget af min urtethe af egen avl og blanding, på en mørk Oktober dag.

24 kommentarer:

  1. At gemme sine urter i tør tilstand, elsker jeg også. Oplevede samme problem, som du, med mug og svamp. Derfor bliver det nu tørret i ovnen ved ca 50 grader med åben ovnlåge.. ( kun bladene. Stængler tager alt for lang tid at tørre ) Samme gør jeg med svampe, urtesalt osv, men jeg har et stort ønske om at skaffe mig en dehydrator, som fåes i mange forskellige udgaver og str. Mange bygger dem selv. Feks af en gammel kommode, hvor bundene i skufferne udskiftes med trådnet. Varmekilde = en varmeblæser og tilførsel via en tyk slange Så fingersnild er jeg desværre ikke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dét var et godt tip ! Ovntørring og med ÅBEN dør -, det vil jeg prøve - 1000 tak :)
      Jeg ønsker mig også en sådan een, en stor dehydrator , færdiglavet, ny og indkøbt :)

      Slet
    2. Lille rettelse. Ovnlåge på klem, men det er ikke sikkert du behøver det. Min ovn er gammel og fugten fra det jeg tørrer kan ikke rigtig finde ud:), derfor står min ovnlåge på klem.
      Håber du får din dehydrator.
      God weekend

      Slet
    3. Tak - jeg fik ikke dehydrator,- vil prøve din metode :)

      Slet
  2. Min ven, en gammel mand som bor på landet, han tørrer sine urter på loftet. Og har gjort det i 40 år!
    Men megen varme og tørhed er svær at finde i år, som du skriver.
    Det ser fint ud, som urterne hænger i dit vindue:) Det minder mig om æbleringe og om hvor dejligt, det er at lave det sammen med børn:)
    Fra Laila

    SvarSlet
    Svar
    1. Fantastisk- et sådan loft ville jeg gerne have :) Dejligt at have en ven, der bærer på megen viden.
      Æbleringe, åh ja, det lavede jeg også med mine børn - ren hygge :)

      Slet
  3. Jeg er ikke god på dette, men jeg tenker meg at å tørke dem i ovnen på svak varme, og lang tid.....jeg ser en annen her har gitt deg samme tipset, og metoden.
    Men, hva med å tørke dem mellom noe tungt? Du vet, slik man la blomster mellom bøker før, og så laminerte dem for fremtiden. Bare en tanke.
    Min datter har netop begynt i en ekstra-jobb ved siden av studier. Det er en liten cafe der de også selger kaffe og te løst, ved siden av serveringen. Det er naboen til min jobb.....kanskje hun kommer til å lære noe om tørking senere? Men de selger jo fra grossist, så det er kanskje ikke løsningen.
    Lykke til Miri.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vil helt bestemt prøve det tip med ovntørring :) Det vil være en enorm opgave at presse tørre alle de urter, men en fin ide Sylvia :) Dejligt job din datter har fået, jeg synes det må være så hyggeligt at arbejde på en cafe, hårdt sikkert, men også hyggeligt :)

      Slet
  4. Dejligt med lysmættede og tørrede urter om vinteren. Jeg elsker duften af urte-the, men drikker det sjældent.Troede faktisk at dine overdækkede ude-tørringer virkede godt, gjorde dig kunsten efter sidste år:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Sidste år virkede det, men de gange jeg har prøvet i år.... Så noget nyt må prøves- ovnen :)

      Slet
  5. Måske kan du tørre urterne ved svag varme i ovnen, som Mosekonen foreslår?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg vil helt sikkert prøve det - glæder mig faktisk til forsøget :)

      Slet
  6. Måske en ide...
    Jeg så i Netto's tilbudsavis i denne uge (gælder til og med i morgen fredag) at de har en dehydrator til 149,-. Det kunne være en mulighed.
    Dehydratorer er jo blevet meget populære, så om de har flere tilbage er jo lige spørgsmålet.
    Håber du finder en løsning :0)

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak Kari - jeg ville jo gerne eje en sådan en- kigger i min Netto og ser på den :)

      Slet
  7. Sikke mange gode forslag du allerede har fået. Det er da også skønt at gemme på noget af sommerens kraft i urterne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er en heldig kvinde, så mange mennesker vil gerne hjælpe mig :) Den hjemmelavede the er bare god :)

      Slet
  8. Uha alle de vidunderlige tips og ideer der vrimler ind.
    Pigen fra "Stenbroen" vælger bare at læse med og vælger at købe specialiteterne selvom de ikke har helt samme gode smag ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er skønt at dele erfaringer og gode råde og dejligt at du også kan bruge dem :)

      Slet
  9. Jeg kan se du har fået nogle gode tip. Jeg tørrer krydderurter i små buketter i et garderobeskab, med et rigtigt godt resultat.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det råd, Pia, men ejer ikke et garderobe skab - hi hi :)

      Slet
  10. Jeg har prøvet at fryse mine urter. Enten i isterninger til kolde drikke - eller bare i poser. Når de er knasende sprøde og frosne, kan man nemt "kramme" dem i stykker og tilsætte dem til madretter. Men om det virker til te; det ved jeg faktisk ikke...

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var da en rigtig god ide, Mia - genialt til urter der kan tilsættes maden eller i isterninger- de er så fint med isterninger med fx en blomst i :) The går det ikke med, der skal de været tørret, vil jeg mene. Tak for en fin ide :)

      Slet
  11. Jeg tørrer morgenfrueblade på følgende måde:
    Tag to dobbeltsider af den lokale avis. Læg et stk. køkkenrulle på den ene halvdel og placér de gule og orange blade i ét lag på køkkenrullestykket. Læg endnu et stk. køkkenrulle ovenpå og fold den anden side af avisen henover. Fold samtlige hjørner og rul avisen sammen. Put en elastik i hver ende af rullen og læg denne i et mørkt skab. Slå korsets tegn (skulle efter sigende hjælpe, hæ) og glem alt om rullen i et par måneder.
    Resultatet er ret imponerende. Bladene har beholdt såvel facon som farve. Eneste betingelse er, at bladene skal være helt tørre, inden du ruller dem.

    Hilsen Dina - og tak for en dejlig blok

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak :) Det vil jeg helt sikkert prøve, når sommeren kommer :)

      Slet