onsdag den 29. juli 2015

Buketter

Jeg har en datter, der kan gå en tur i haven og derefter fylde huset med de smukkeste buketter;
 En buket af Tidsler, ja, dem har jeg også i haven, for de er både smukke og mange insekter trives i nærheden og på dem.
 En rosa drøm- Blandt andet Stjerneskærm, en af mine( mange) ynglingsblomster :)
Jeg plukker også buketter ;
 Solskins Morgenfruer, dem har jeg mange af i haven- er ret glad i den blomst, der faktisk også kan bruges i madlavning.
I går, da jeg cyklede langs vejen faldt jeg over denne rosa skønhed, som jeg fandt ud af var Læge-Baldrian. Ud over at være smuk, så har den en vidunderlig duft. Det er en gammel lægeplante, og katte skulle være vilde med dens duft. 
Jeg synes bare den er ganske yndig og kunne godt se mig selv langs landevejen i færd med at grave en enkelt plante op og placere den i min have.... MEN det vil jeg ikke gøre, for jeg mener ikke vi skal fjerne vækster fra naturen, men samle frø, når den tid kommer, det kan jeg gøre :)

18 kommentarer:

  1. Jeg elsker også at plukke blomster - og lave buketter. Dine (og din datters) buketter er smukke :-)
    Hvis der var mange af læge-baldrianerne kunne jeg altså godt finde på at grave én op ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg holder også af at kigge med hos dig - du skaber meget smukt i dit liv, i dit hjem :) Der står faktisk mange langs vejen...Flere steder... EN enkelt plante eller to, måske :)

      Slet
  2. Mine baldrian formerer sig i vildskab, over det hele, så det med frø burde virke fint!

    SvarSlet
    Svar
    1. Gør de det, Pia - tak for den oplysning, så kan jeg jo samle ind og kaste rundt omkring i haven og så se hvor de helst vil gro og trives :)

      Slet
  3. Hvor er det smukke billeder! Jeg holder lige som dig utroligt med af Stjerneskærm. Ja, rigtig god idé at samle frø af de vilde planter i naturen og så dem i vores haver :-) Det minder mig om, at jeg tog lidt frø af mamelukærme i Frederiksborg slotshave sidste sensommer, og nu har jeg den skønneste plante her :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ej, en god souvenir fra Frederiksborg slotshave :) Så vil du altid tænke på den tur, når din Mamelukærme er i blomst :)

      Slet
  4. Det er så vidunderligt med disse skønheder. Et ordsprog siger datter som mor, det passer godt her :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, lige her passer det - vi elsker begge blomster :)

      Slet
  5. Den der læge Baldrian, den gad jeg også godt finde i en grøftekant og tage frø med hjem når det er tid, jeg må ud på jagt, den er da bare så yndig. Er ved at lave mit ene bed om til krydderurtebed, da tanken om både at have noget kønt at kigge på, noget skønt at dufte til og at det samtidig kan spises og bruges i maden er helt fantastisk - mon læge baldrian er det samme som alm baldrian og kan bruges i the?

    Virkelig smukke buketter I har lavet :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, du må på jagt for den er yndig og de dufter så fint :) Den er ret høj og jeg fandt den som sagt i vejkanten. Jeg ved at man brugte roden...Men ved ikke om det er den baldrian du kan bruge i the- der må nok kigges på lidt latinske plante navne mv, for vi skal være helst sikre på hvad vi indtager fra naturen :)

      Slet
  6. Åhh, så smukke billeder og jeg forstår helt sikkert jeres kærlighed til naturens flotte gaver i alle dets former. Naturen er bare så gavmild og behandler vi det hele med respekt, får vi lov at komme igen året efter, for at kunne høste, samle, snuse, fornemme.

    SvarSlet
    Svar
    1. Respekt og taknemmelighed er nok 2 gode måder at møde naturen på og jeg synes du beskriver det så fint på din blog, når du lader os komme med derud med dig og Luna :)

      Slet
  7. Du har da ret i, at den lægebaldrian er mere end yndig. Du må være vaks med frøsamling, når den tid sommer.

    I det hele taget er det skønt med små, fine buketter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vil stå der med mit kaffefilter og samle :) Det er ren fryd for mig at samle ind til buketter her og der og alle vegne :)

      Slet
  8. Hvor er det nogle dejlige blomster, I har plukket. Jeg elsker velnok tidsler og morgenfruer meget! Vilde og skæve er de, synes jeg. Og bare dybt, dybt smukke:) Jeg har læst, at nogen steder på jorden, vokser der morgenfruer hele året rundt.
    Jeg kommer altid til at tænke på Savage Rose musik, når jeg plukker vilde blomster, for jeg tror nok Savage Rose betyder: Vild Blomst. Eller vild rose må det være. Jeg holder meget af deres musik. Den er også vild og mangfoldig, det er vigtigt, vi har den. Ligesom det er vigtigt, at vi har det vilde og mangfoldige indeni os selv - og som du skriver, Miri - at vi er næn om lige præcis de blomster i grøftekanter, og overalt i hele vores natur. Dem, som vi ikke kan kontrollere, som bare er til i vild skønhed, som vi absolut ikke forstår, og som vi bare kan elske:) Godt, du ikke gravede dem op.
    Varme hilsner til dig, i skoven:) Fra Laila

    SvarSlet
    Svar
    1. Det vilde og det skæve, dem banker mit hjerte også ekstra hårdt for :) God Fredag :)

      Slet
  9. Dine buketter er altid så dejlige :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Pernille :) Jeg plukker bare det jeg kan lide...Tror, nej ved efterhåndn , at jeg bare skal gøre hvad der falder mig ind :)

      Slet