lørdag den 18. juli 2015

En stemning af sommertid

 Jeg plukker de grøngyldne lodne bær fra de tornestikkende grene, bider prøvede i et og snerpe munden sammen, uf, de er vist mere sure end syrlige. Husker pludselig sidste års erfaring, at de modner efterhånden og ikke i takt- ved et nænsomt tryk, kan jeg mærke om bærret er parat til at slippe sin gren og ende i min skål. Det tager tid og med et smil tænker jeg, det er godt jeg kun har en enkel busk. Stikkelbær gør sig godt som kompot i en lagkage med valnødder og hvid chokolade.

Som rubiner hænger de i klaser under de grønne blades ly. Ly og ly...Foroven snapper Solsorten de syrlige rødheder og nedefra kommer de ivrigt klukkende høns, hopper yndefuldt op og snupper et klart rødt bær.Jeg har heldigvis flere buske, så vi deles høns, solsorten og jeg- en enkelt busk har jeg dog lagt et net over, bare for mit samler gens skyld- lidt bær til fryseren gør mig glad.
Ribs, glæder mig allerede til at bage efterårets første daddelkage med råsyltede ribs.
Blomster, haven tilbyder alle slags skønheder, her samlede jeg den enkleste buket; Kornblomst, Morgenfrue og Stolt Kavaler.
Sommer er godt.

19 kommentarer:

  1. Der er noget specielt når bær kommer fra egen avl, fremfor købt på torvet eller ved grønthandleren.

    Her i familien har vi en ribse lagkage som speciale, ikke smurt op med flotte fancy paletter, ingen marcipan eller fondant, den er vind og skæv, men smager himmelsk. Det er rysteribs rørt i en meget fastpisket flødeskum, smurt mellem lyse lagkagebunde og sidst pyntet med alm. flødeskum og friske ribs på toppen.

    Ønsker dig en dejlig lørdag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mums ! Tak for den opskrift- lyder meget godt :) Holder meget af de syrlige ribs når de er i selskab med noget sødt og fedt :)
      Jeg er glad i bær og drømmer om en fryser af stor størrelse og endnu flere buske :)
      I disse dage nyder jeg friske bær på morgengrøden :)

      Slet
  2. Lagkage med stikkelsbær, valnødder og hvid chokolade lyder forrygende lækkert :-) Hvor er det smukke billeder!
    Her samler Bella havens frugt og fryder sig over ribs, kirsebær og jordbær :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den smager også RET godt :) Jeg tænker du får dobbelt glæde af din haves frugt, både din egen og så Bellas :)

      Slet
  3. Hvor kan jeg godt lide, at dine afgrøder bliver omsat til noget med kager:) lige min stil;)

    SvarSlet
  4. Også min, Trompettrut!:) Tak for at følge dig på bærvandring, søde Miri. Det er så hyggeligt. Stor fryd!:) Og blomsterne i vase og vinduet på klem....: Sommer! Klem herfra Laila

    SvarSlet
    Svar
    1. En stor fornøjelse at have dig med :) Ville ønske du kunne smage, dufte og mærke det hele :)

      Slet
  5. Mmmm...stikkelsbær. Det er mange år siden jeg har smakt.
    Men vi hadde både stikkelsbær, rips, solbær, kirsebær og pære i hagen i huset hvor vi leide i 15 år.
    Min mann kokte saft av tipsene vi plukket.....helt til jeg var så snill og skulle hjelpe ham med å røre i gryten. Da vi fylte saften på flasker, og den ble kald, hadde den stivnet til gele, og vi fikk den aldri ut av flasken igjen......hi hi
    Daddelkake...har du en oppskrift?
    Da jeg var på Island for maaaange år siden, fikk jeg daddelbrød med salt smør på. Det var såååå godt!!! Det hadde vært spennende å kjenne den smaken igjen.
    Her er det snart natt.....
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. En hilsen fra dig midt om natten :) Da lå jeg i min seng og læste :)
      Pektin i bærene ejer den fantastiske evne at det stivner- tænk så meget naturen kan :) Jeg har en opskrift på daddel KAGE , den vil jeg gerne sende dig.

      Slet
    2. Og hvor ville jeg blive glad, hvis du også kunne maile daddel kage opskriften til mig:)

      Slet
  6. Stikkelsbær støder jeg ikke på så tit, men jeg bliver sendt helt tilbage i de tidlige barneår, hvor min farmor og farfar havde kolonihave og vi plukkede stikkelsbær til grød. Vi spiste også ål og nye kartofler og jordbær til vi revnede. Sikke et paradis.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, jeg synes stikkelbær har noget vildt hyggeligt over sig og kan virkelig forbinde mig med dine minder, selv om jeg hverken havde bedsteforældre med have eller kan lide ål :) Men stikkelsbær har den fornemmelse over sig, synes jeg :)

      Slet
  7. Uhm, stikkelsbær.

    Tanken sender mig altid tilbage til ferier hos min farmor. Hun stak os en stor skål, sagde at hvis fyldte den, ville hun lave stikkelsbærgrød til os. Min farfar havde mange stikkelsbærbuske og det tog os sjældent mange øjeblikke før skålen var fuld.

    På nys overstået ferie i Sverige stødte vi på krusbær. Vi anede ikke hvad det var, for det var bare smag i drikkevarer. Lige indtil vi fik mulighed for at spørge, lærte nyt og stod over for en svensk pige, der længe øvede sig på at sige stikkelsbær :)

    Vi har også snakket om at skulle have stikkelsbær i haven. Det blev ikke sidste efterår - men måske i år :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejlige minder om det stikkende syrlige bær :) Tak for at dele dem :) Synes bestemt i skal sætte en busk her i sensommeren - det er altså en fryd at plukke af egen avl.

      Slet
  8. http://www.marshfdn.com/%D8%B4%D8%B1%D9%83%D8%A9-%D9%85%D9%83%D8%A7%D9%81%D8%AD%D8%A9-%D8%AD%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%AC%D8%AF%D8%A9/

    SvarSlet
  9. المزيد من قطع الغيار سوف تحصلون عليها من خلال مركز صيانة زانوسي والتى لديها المزيد من الاعمال المضمونه فى الصيانة المحترفة للمزيد من المعلومات تابعونا

    SvarSlet
  10. افراد امن على اعلى مستوى من الخبره والاحترافيه يعملون لدى شركة حراسات فى مصر للامن والحراسة الشخصية للافراد وللممتلكات
    تابع موقعنا للمزيد من التفاصيل
    www.guards-security.com

    SvarSlet