tirsdag den 11. august 2015

At leve sammen

 Der står en gammel krukke i mit køkkenvindue, der står den godt og åbner sin favn for alt muligt med vækst muligheder;
 Noget jeg tror er små bitte bitte små citrontræer
 Et skud af min ynglings duftgeranium. Eller ynglings, det er den vist ikke, jeg har ikke ynglings geranium, men lige denne med de bløde pebermynte duftende blade, har jeg lidt sværere ved at få til at trives, så den har min opmærksomhed.
Avokado palmer - jeg har mast mange mange avokado sten ned i den potte- de ligger helt tæt og lå der og samlede kræfter til den da hvor de sprækker og sender lange palme spyd mod loftet. Citron, Geranium og Avokado lever harmoni og med åbenbart med stor glæde af hinanden, i en gammel krukke i mit køkkenvindue. Det er ret hyggeligt og utroligt livsbekræftende og på en eller anden sær måde, indbegrebet af håb.

13 kommentarer:

  1. Det var det jeg visste, det var Avocado du hadde der. For jeg har jo to stk selv. De har stått ute i hele sommer, for å bli hardføre og sterke. Slik lot jeg de også stå sist sommer.
    Putter du også bare hele sitronen ned i jorden?
    Fridag for meg i dag. Jeg starter dagen med et stort krus kaffe. Og så skal jeg på lunch med min mor senere.
    Ønsker deg også en fin dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. God ide at sætte dem ud når det er sommer - det vil jeg gøre til næste år :) De skal så også have deres egen bolig(potte) i løbet af vinteren. Håber du og din mor får en rigtig dejlig dag :)
      Jeg putter bare citronkernen ned i jorden :)

      Slet
  2. Sådan noget har jeg også - elsker at se det gro :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Dét er nemlig så sjovt og hyggeligt at følge :)

      Slet
  3. Sikke en vidunderlig blanding af frodigt liv du fremviser! :-))))) KH Lilly

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, er det ikke skønt :) Og så er det så nemt og skabt af noget der ellers skulle smides ud.

      Slet
  4. Tak for dejlige tips, kan ikke lige huske om du har nævnt hvordan dette vindue ligger, om det er nord/syd/øst/vest?

    Kunne selv finde på det du har gang i der, både for duften og glæden ved at se noget vokse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er så enkelt, så let og jeg tror bare du skal gøre det, lige meget hvilken vej dit vindue vender- det er nemlig bare noget vi gør for sjov :)
      Vinduet vender mod øst

      Slet
  5. Ihh, er det sådan man gør med de avokadoer??? Så forstår jeg bedre, at mine aldrig bliver til noget. Har set/læst et sted, at de skal nærmest *hænges* hen over et glas vand med *foden* lige under vand og resten ovenvande. Nu må dit tips bare prøves, da jeg spiser en del avokadoer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg har godt læst at det kan gøre sådan, men synes det er lettere at sætte dem i jord og så bare være tålmodig - for der kan gå måneder :)

      Slet
  6. Ih, har du det også sådan, at det faktisk er de planter, der skranter og ikke rigtig vil trives, og kalder på opmærksomhed, der får den største glæde frem?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kender til den glæde - for du bliver jo så stolt og glad :)

      Slet