torsdag den 6. august 2015

Fredagens anbefaling

Bøger. Bøger, ja jeg elsker bøger, de fysiske bøger trykt på papir, med al deres lugt og evne til at fylde og samle støv. Bøger hører der til min verden.
Denne Fredag vil jeg anbefale havebøger, der er skrevet med og om årets skiftende årstider. Jeg ejer 4 af sådanne bøger - ja , selv om Karel Capek er en biblobog, så er den købt fra Ballerup Bibliotek for mange år siden.
Jeg nyder at læse om andre mennesker, hvad de tænker, hvad de gør i deres lille stykke  natur, afhængig af årstiden. Lige nu er det August, så det er denne måned jeg slår op på i bøgerne og så har jeg nærmest en have snak med disse 4 skønne mennesker, om hvad der sker hos dem og hvad der sker hos mig, her i sommerens sidste måned.
Karen Syberg skriver lange essays ligende kapitler gennem et år i sit hus og have og hun skriver bl.a om August ; " I hele haven er der, som der der står i sangen " en munter glæde ved at gro,/som var det sommerdage ". Men der er kommet messing i lyset og det dugger, så man bliver sjaskvåd om tæerne, når man går morgentur. Vi har skiftet årstid".
Karel Capek skriver meget humoristisk om hvor vanvittige haveejere faktisk er, hvor besatte vi er af vores jord, vores vækster. Men han skriver også med stor viden om vækster og en stor respekt og ærbødighed over for naturen.
Anne Just skriver om de mange blomster i August, om sine glæder ved dem- der er så mange smukke billeder, illustrationer og havekærlighed i denne bog, at jeg altid bliver inspireret og vækket af at læse i den. Og så skriver hun netop om August ; " Glæden ved al den groning og fylde, som en varm augustmåned byder på, kan til tider spoleres af, at de nøje udtænkte virkninger af planternes sammensætning vokser ud af proportioner."
Åh, hvor jeg kan nikke genkendende til det ! Hver eneste sensommer flytter jeg om på mine planter...Og ja, jeg ved godt det er vanvittigt at gøre midt den hede sol, men jeg kan ikke lade være. Jeg er en impulsiv kvinde, der ikke kan vente til efteråret :)
Tasha Tudor, ja den bog har jeg skrevet om flere gange, for jeg holder bare så meget af den. Hun er lige som bare for meget, på den fede måde. Hendes dygtighed, hende taknemmelighed og hendes viden om naturen, haven, klimaet, væksterne, dyrene - den kan jeg bare beundre. Hun er kunstmaler og de præger alt hvad hun gør. Bogen er fyldt med illustrationer og uendelig smukke billeder. Og prøv lige at læs dette fra kapitlet om August; " Uanset hvor ulidelig varmen er udenfor, fyrer hun altid op i komfuret. "Jeg tilbereder alt på detbrændefyrede komfur", siger hun stolt. "Og man kan for eksempel ikke bage ordentligt på fyr og træflis. Det kan dog lade sig gøre at bage en formkage, som bagefter fyldes med creme. Men det er ikke helt enkelt".
Nej, det tror jeg gerne :) Men hun gør sig umage i ALT, og det kan jeg kun beundre.

Mange ord om Fredagens anbefaling - god Fredag :)

14 kommentarer:

  1. Tusind tak for dine anbefalinger - titlerne kommer straks på min læseliste! Det er så dejligt at få bøger anbefalet :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg holder også meget af at få bøger anbefalet - ofte får du viden om nogle helt ukendte :)

      Slet
  2. Havebøger er jeg ligegodt ikke begyndt at høre som lydbøger. Der må billeder til. Og dejlige ord, der fylder og inspirerer. Karen Syberg skriver fantastisk. For nogen år siden læste jeg jævnligt Information, hvor hun skrev om have og kultur. Det var en ren fryd, og jeg måtte simpelthen skrive til hende, hvor godt hendes skriverier gjorde mig.

    Tak for anbefalingerne.

    SvarSlet
    Svar
    1. :) Nej, der må billeder til :) Og dog, Syberg og Kapek ville sagtens kunne nydes uden billeder :) Synes det det var så fint at du skrev til Syberg og fortalte hvad hendes ord betød for dig .

      Slet
  3. Bøger er nu noget specielt. Hellere det fremfor lyd eller e-bøger, trods de kan stå i reolen og samle støv, for læse i alle på engang er umuligt.
    Skøn læsning mht. haven og måneden august.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan sagtens se de mange fordele ved lyd bøger, men ...For mig slår intet fornemmelsen af en fysisk bog :)

      Slet
  4. Tak for skønne anbefalinger, jeg har Karen Syberg, Anne Just og Tasha Tudors Have, dem vil jeg finde frem fra gemmerne. Den fjerde bog kender jeg ikke, den vil jeg lede efter. Og så kan jeg varmt anbefale Den lille have af Christel Kvant, også selvom man har en større have:) Bogen er fyldt med inspiration til alt det man må have i sin have:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt dine gemmer , gemmer skatte som disse :) Kender godt til Christel Kvant - den bog er nemlig rigtig god :) Jeg har en af hende om havens rum (købt fra Ballerup Bibliotek- men den er ikke lige så inspirerende, synes jeg.

      Slet
  5. Havebøger ejer jeg ikke, men kan sagtens drømme mig til herlige haveanlæg og tiltag. Især når jeg ser andres haver og hvad de får ud af dem. Vil så forfærdelig gerne være god og dygtig haveejer, men får ikke tingene fulgt til dørs.
    Strikkebøger derimod, kan jeg få mange gode stunder til at at gå med, når der er spundet noget nyt garn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ikke een eneste havebog ! Hold da op, det er sjovt, for jeg kan mærke have/ natur står dit hjerte nært og så har vi mennesker ofte med at samleviden om det- eller bare fortællinger om det, der interesserer os.Jeg ejer faktisk mange kogebøger, også selv om jeg sjældent laver mad efter en opskrift..Lader mig inspirere og bare nyde billeder og ord :) Strikkebøger har jeg også :)

      Slet
  6. Ååååh, Miri - du ville elske vores hjem! FYLDT med bøger - vi eeeeelsker bøger her! Faktisk har vi så mange, at nogle af dem også står ude i garagen samt på hylderne på mit kontor (arbejdet) - fnis :-)))) Og det værste i mine øjne er bare elektroniske bøger....aaaarrrggghhhh!!! Hader dem! ;-/

    SvarSlet
  7. Du har ret, jeg ville elske at gå på opdagelse i jeres bogsamling - elsker at snuse rundt i bøger :)

    SvarSlet