torsdag den 13. august 2015

Fredagens anbefaling

I dag synes jeg, du skal gå ud i verden og finde en blomst du ikke kender navnet på, plukke den og tage den med hjem.
 Vel hjemme igen, skal du så finde ud af, hvilket navn din blomst bærer. Så har du lært noget nyt i dag, du har lært navnet på en blomst, som du måske nok havde lagt mærke til groede lige der, men du vidste faktisk ikke hvad den hed. Verden bliver større, rigere og mere mangfoldig, hvis vi lægger mærke til den, ser den, mærker den, anerkender den, tager den til os.
Min blomst hedder Dunet Steffensurt og den er fin i sin skov, men så sandelig også fin i en vase, forenden af mit spisebord.

13 kommentarer:

  1. Hvilken udfordring, den tager jeg til mig. Skal hente yngste barnebarnet i dagplejen, ikke fordi der er behov, men mere for at hjælpe yngstedatteren, så hun ikke behøver at tage hjem omkring fra job. Jeg bliver barnevogns chauffør.
    Det der bliver min udfordring er at finde en der ikke er helt almindelig, for når det drejer sig om natur, både fugle, dyr og botanik så er jeg blind, meget blind. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes du skal finde en helt almindelig en, som du bare ikke kender navnet på :) Så kan du og barnebarnet hilse den ved navn, hver eneste gang i møder den :)

      Slet
  2. Jeg tager også udfordringen til mig :-) når jeg har Karla hos mig øver vi også blomsternavne og min søster gør det samme med sit barnebarn. Jeg synes vi skylder at viderebringe viden om naturen til vores efterfølgere.
    God dag Miri.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nemlig vigtigt at give det videre, viden om naturen er en del af almen dannelse i min optik :) At jeg så konstant glemmer hvad væksterne hedder (stresshjerne) og må slå dem op igen og igen, tja, en del af livets mange opgaver :)

      Slet
  3. Ja, vi kjenner jo igjen mange planter, men vet ikke navnet på den.
    Jeg kan huske en plante fra barndommen, som vi kalte for Sisselrot. Der skulle man tygge på roten, og den smakte som lakris. For en tid siden så jeg på et naturprogram, der de viste en plante, og sa roten smakte som lakris. Jeg har jo helt glemt hvordan den ser ut, men det gikk et lys opp for meg, da de sa den smakte lakris. De nevnte navnet også, men det har jeg glemt.
    Aner du noe om hva jeg snakker om?
    Endelig fredag.
    God helg.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi nikke nemlig velkendt til mange blomster, men tager ikke det sidste skridt og husker deres navn, det skylder vi dem :) Jeg ved ikke hvilken urt du tænker på, men lyder da lækkert- jeg holder meget af lakrids :) Og kaffe. Og kage. Og rødvin. Og blåbær. God Fredag :)

      Slet
    2. Ja, jeg holder av alle de tingene du nevner, jeg også.
      Jeg tror de nevnte den ble brukt medisinsk også.
      Jeg må bare tilføye , at min datter Sophia har gått et år på Landbruksskole ( hun skal gå tre år tilsammen) og der har hun lært navnene på mange vekster. For da vi spaserte forbi en grøftekant i våres, ramset hun opp mange navn jeg ikke hadde anelse om. Det var faktisk meget morro, og jeg var så stolt av henne.
      God fredag Miri.

      Slet
  4. Dejlig idé - den tager jeg straks til mig :-)

    SvarSlet
  5. En fantastisk idé.
    Og sikke et navn, - "Dunet Steffensurt", -det ser nærmest ud som et fransk navn.

    Jeg må ud at plukke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er ret vild med det navn :) Hisler pænt på ham når jeg møder ham i skoven :)

      Slet
  6. En rigtig god anbefaling! På et tidspunkt boede vi i et lejet feriehus midt i en skov - og jeg elskede det! Skoven var nærmest vores, og det var en kratskov - så hver dag gik jeg lange ture og så på planter. Nogle af dem, jeg ikke kendte, tog jeg med hjem - måske bare et blad eller nogle bær. I huset havde man meget forudseende lagt bøger om træer og planter, så jeg kunne identificere dem, jeg ikke kendte. Jeg blev ganske meget klogere... og fandt også ud af, at de bær, jeg havde gået og krammet i hånden hele vejen hjem, var supergiftige... uha da... ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, du skaber en helt lille film i mit hoved med din historie - ha ha , tak for at dele den :)

      Slet