onsdag den 16. september 2015

September mad

 Grønkål skylles, tørres, rives i mindre bidder ( ingen stok er inviteret med i denne ret), blandes med lidt god olivenolie og et drys flagesalt. Fordeles på bageplader og bager en halv times tid på 100 grader varmeluft. Så har du sprøde knasende velsmagende grønkåls lækkerier.
 2 tykke skiver hjemmebagt rugbrød mases med vold og magt ind i toastmaskinen - husk godt med velsmagende ost i mellem, og lad dem riste til de er færdige.
Gå i haven og fyld en stor skal med friske tomater, som steges med løg og hvidløg, lidt tomatpuré og en god bouillon tilsættes. Det hele simrer i en lille halv time, derefter blendes hele molevitten med et par skefulde fuldfed økohvidløgsost fra Castello. Krydderier efter behov og smag og humør.
Der cykles nogle kilometer til og fra arbejde, så god mad er nødvendig. Dette måltid gav næring for  både krop og sjæl. Og ja, det sidste billede er på hovedet :)

29 kommentarer:

  1. Du med din altid lækre og inspirerende mad :-) dejligt du er her igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er skønt, hvis jeg kan inspirere dig til at lave noget god mad :) Tak :)

      Slet
  2. Uuuuhhmmm :) Det må prøves... hele striben :) Har aldrig hørt om grønkålssnacken før, men lyder vildt spændende ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt ! Jeg håber du for prøvet det af og nyder det lige så meget som jeg gjorde :)

      Slet
  3. Hvilke lækkerier så dejligt du husker det trods en travl hverdag. Så godt gået.
    Nu er vi tættere på weekend, krydser fingre for vi får lidt gode timer til ude liv uden regntøj/paraply :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg må have god mad, for ellers er livet ikke ret sjovt og så må jeg have mad, der giver overskud :) Ja, lad os håbe på en mild, solrig weekend uden blæst :)

      Slet
  4. Moro, det er deilig mat du har der, mmmmmm...
    Nå som det er høst og mørket sniker seg på, er varme supper det beste jeg kan tenke meg.
    Jeg tror jeg vil lage meg potetsuppe en dag, med hvitløk og laubær, og litt fløte i.
    Ellers kom jeg hjem fra København i natt, der jegvhadde fem fantastiske dager.
    Og rakk tidsnok hjem til å feire min 50 års dag, som er i dag. Venner og bekjente har kommet på hyggelig besøk i hele dag, med gaver, vin og blomster. Tilogmed en kake, så jeg slapp å bake selv :)
    Snart weekend for deg, jobbehelg for meg :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tillykke med tilbagevirkende kraft :) Dejligt du kan fejre dagen som du har lyst til - lige som en fødselsdag bør være :)
      Jeg vil sende dig en tanke eller to, når jeg holder weekend - jeg ved at du heldigvis er glad for dit job :)

      Slet
  5. Dejlig inspiration til sund og enkel mad. Tak for det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak :) Og hvis det ikke var fordi det øsregnede, havde jeg nok plukket lidt grønt til at drysse på suppen :)

      Slet
  6. Kan se, at også du nyder at *lege* med maden. Sund mad er et must for hjerne og sjæl. Hyggelige grønkålssnack. Har du prøvet at lave pesto af grønkål... Kan varmt anbefales.
    Hyg og hejs

    SvarSlet
    Svar
    1. Mad er en meget stor del af det, der gør mit liv til en glæde :) Jeg elsker grønkål på alle måder også som pesto :) Tror faktisk ikke jeg har smagt grønlangkål..

      Slet
  7. Lækkert mad:-P og tomatsuppe med ost i lyder godt, den må tage lidt af det syrlige, det må jeg prøve:-) grønkålschips er vanedannende, lavede dem dagligt i en periode hvor jeg opdagede dem, og har serveret dem til alt muligt, også en øl, de hitter stort hos de fleste kvinder, og ganske få mænd;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Sjovt at du har erfaret af grønkålschips er en kvindeting - gad vide hvorfor ? Jeg puttede ikke oste i suppen, det har jeg dog gjort før i tomatsuppe, der var lavet på tomater fra dåse, denne var fra egen have, derfor ville jeg have så lidt i som muligt, så smagen af tomat stod alene :)

      Slet
  8. Hvor ser det dog lækkert ud - tak for skøn inspiration! Alle tre ting skal bestemt prøves her hos os :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Glæder mig at jeg kan give ideer til jer, for I er ellers fuld af skønne mad indslag :)

      Slet
  9. Hvor lækkert, fik meget lyst til tomatsuppe...

    SvarSlet
    Svar
    1. Du må ud i dit vidunderlige drivhus og hente ind :)

      Slet
  10. Jeg kan godt li´ dit billede, som vender på hovedet:)
    Det minder mig om: Boede engang hos en mimer i København. I en fantastisk lejlighed. Uden de store penge men med meget varme. Et lille eventyr med plasticblomster der hang ned fra loftet, dybblåt soveværelse med funklende lysekrone og billeder, der vendte på hovedet. Jeg ville gerne have boet der hele mit liv.
    Det var en stuelejlighed ved kærlighedsparken. Og i weekenden nogle gange, åbnede vi vinduerne ud mod gaden, satte os i vindueskarmen, trak en rødvin op og delte med folk som gik forbi. Glade dage:)
    Og jeg er ekstra glad for, at du får noget godt at spise, søde Miri -
    hej fra Laila:).

    SvarSlet
    Svar
    1. Dine ord skaber en hel fortælling fyldt med skønne billeder i mit hoved - tak Laila :)
      Kærlighedsparken, :) Gætter på H.C. Ørtedsparken :)

      Slet
    2. Det lyder vidunderligt, Laila! Jeg får helt kuldegysninger af glæde over din lille historie fra livet der engang blev levet... <3

      Slet
    3. Jeg er glad for, jeg kunne røre dig, søde Lilly. Stort knus til dig!

      Slet
  11. Det var ellers et godt gæt:) Men det er faktisk en lille park forenden af den gade, Egegade, (tæt på Skt. Hans torv) som vi boede på. Hvis jeg googler den, kan jeg se en grøn plet, men ikke at der står kærlighedsparken. Men alle folk der, kaldte den dét:)

    SvarSlet
  12. Søde Miri, din mad er så vidunderligt inspirerende - jeg bliver altid så sulten, når du viser billeder fra dit gastronomiske univers :-) Og sundt og lækkert er det også! Mums! Godt du fylder selv med godt 'brændstof' - god weekend til dig og dine når du når så langt <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh hvor er du sød - min mad er bare ærlig mad og helt nede på jorden :) Nu er jeg i gang med weekenden og nyder NYDER den - tak og i lige måde :)

      Slet