mandag den 26. oktober 2015

Det gode børneliv

Mad er liv. Vi er nød til at spise for at leve, for at gro. Det er ikke lige meget hvad vi spiser eller hvordan vi spiser det. Mad er så fyldt med meninger og holdninger og det synes jeg er helt i orden, for mad er altså en stor del af vores liv, livet, det skal man sørme have både en holdning til og en mening om.
Jeg har lånt en bog på biblioteket, som jeg vil anbefale. Den handler om et Rudolf Steiner børnehus og deres overvejelser, holdninger og meninger om den mad de laver til deres børn. Vi får opskrifter, både til 4 personer og til 40 sultne børnehavebørn og maden er lækker. Bogen er opbygget så vi følger et år fra vår til og med vinter, med den mad lavet af sæsonens råvarer og de fester der knytter sig til årstiden. Denne bog deler god mad, tanker om børn og deres udvikling, pædagogik, børne familieliv og smukke billeder. Jeg blev bare nød til at dele den med jer,for det er en vigtig bog, for mad er et vigtigt emne og vores børn tilbringer efterhånden så mange timer i institutionerne, at størstedelen af deres fødevareindtag sker der og dét gør altså, at vi må sætte krav til kvaliteten af maden. Holdninger, meninger og debat.Der skal sætte penge og ressourcer af til at skabe god mad og gode madoplevelser for vores børn. Det er bare min mening. Denne bog kan som sagt også bruges hjemme i familien, da opskrifterne også er til 4 personer. Lån den eller bedre køb den, hvis du har børn i dit liv.

12 kommentarer:

  1. Det lyder som en rigtig god bog at hente inspiration i.
    Tak for anbefalingen og god aften til dig

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var mig en fornøjelse - holder af at dele, som du ved :)

      Slet
  2. Dejlig beskrivelse af en vigtig bog. Jeg er helt enig med dig - mad er SÅ vigtig for det gode liv. Det er så sjovt - alle der kommer her i huset synes vi taler rigtig meget om mad. Mad er vigtig for os - og mange i husstanden beskæftigere sig med mad. Min andenældste (ham der fik eksamensbevis sammen dag som dig) er kok på Gourilla i Kbh, min anden yngste er ved at uddanne sig til cater, jeg har fået job i en økologisk cafe og købmandsbutik og min niece, som bor hos os lige nu arbejder i en sandwich bar.

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, hvilke samtaler der må udspille sig i jeres skønne hjem :) Al den passion under et og samme tag - skønt !
      Sikke et skønt arbejde du har fundet dig - lyder perfekt :)

      Slet
  3. Tak for anbefalingen. Børn og mad (i nævnte rækkefølge) er det vigtigste i mit liv. Musikken kommer lige efter. Så du får lige en sang med her, - den handler både om børn og mad og voksne:

    Vi vil ha' voksne der griner
    Som græskar der flækker på tværs.
    Søde som små appelsiner,
    Der koster to femoghalvfjerds.
    Men dem der er sure som citroner,
    De kan gå hjem og tælle deres kroner.
    Måske har de flere millioner,
    Måske har de slet ikke fler'.
    Det rager os en fjer
    Vi vil ikke ha' dem her!

    SvarSlet
  4. Mad er vigtig, og hvordan det tilberedes. Om det er vegetarisk, eller det er de 10 kostråd, eller det er tilberedt med kærlighed og omtanke, bare det passer til tankerne alt med måde.
    Yngste barnebarnet fylder snart 1 år, og ja, min datter vil gerne undgå raffineret sukker, så længe hun har muligheden, altså fødselsdagslagkagen bliver en sukkerfri af slagsen, måske ikke til gæsterne, men den han får en helt for sig selv.
    Har gemt titlen på bogen, så næste gang jeg giver mig selv en hyggestund på biblioteket, tjekker jeg lige bogen, måske er der nogle ideer, som en kødelsker kan finde glæden i ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror det er vigtig at have en holdning til det vi putter i munden og kan sagtens følge din datter og hendes valg angående sukker:) Er sikker på bogen kan give dig noget, om ikke nogle opskrifter, så en glæde ved årstiderne og hvad de betyder for os :)

      Slet
  5. Det lyder som en god bog og forsiden er virkelig skøn!

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, Lisbeth, den er fyldt med skønne billeder :)

      Slet
  6. Det ser dejligt ud! Skøn forside.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er virkelig en rigtig dejlig bog, der taler til mange sider af vores liv :)

      Slet