tirsdag den 27. oktober 2015

Lys, farve glæde og lidt om høns



I disse dage skinner solen og jeg takker ydmygt for dens lys, som skaber magiske øjeblikke.
Bladene falder og falder, for nu er det efterår - Og de falder lige nu i hovedet på Betram, der dog stortrives og ser ret så fin ud i efterårets farvepragt.
3 smukke Haner lever på lånt tid her i skoven ; Bertram, Karl Oscar og Milton søger et nyt hjem, og hvis ikke det dukker op inden den 7.11 - må Sønnen og jeg slibe øksen og kaste os ud i det at fratage dem livet. Jeg vil ikke spise dem , ikke fordi jeg ikke kan, jeg spiser bare stort set intet kød mere. Vil du have en hane, enten for sjov eller for at spise ham, så kom endelig forbi - jeg har flere du må få.

12 kommentarer:

  1. Kære Miri, jeg er lidt nysgerrig, men spiser/drikker du heller ikke mælkeprodukter eller evt. "begrænset"...? Jeg kan godt li' at læse om mad (og er virkelig dårlig til både at lave mad og efterleve alt det jeg læser om, suk!) og jeg læser også af og til kritiske holdninger til mælk...hvordan har du det med det? Håber det er ok jeg spørger...:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er helt ok - jeg vil så gerne snakke om mad :) Jeg spiser mælkeprodukter. Jeg drikke mælk i min kaffe, elsker ost, bruger smør , især i mine kager. Jeg har været igennem en periode, hvor jeg virkelig overvejede erstatninger til mælk, men det fungerede ikke for mig. Måske jeg kaster mig ud i det igen, en dag. Jeg køber mine mejeriprodukter økologisk. - næ ikke parmesan, da jeg ikke kan få den her. Og nogle gange "kommer" jeg også til at købe den billige mozzarella...Jeg læser og hører også de kritiske røster og noget er jeg enig i og andet ikke. Jeg prøver at finde min vej i junglen af informationer, jeg vil kunne spise med en god smag i munden, i overført betydning, hvis du forstår.. Åh, det er et kæmpe emne :) !! Jeg stopper nu, måske vi skulle tage det i et indlæg eller 8, på et tidspunkt - ha ha :)

      Slet
    2. Tusind tak for svar, Miri :-) Ja, det er kolonormt!, alt det der er at sige om mad... og sortere i hvad der er "sandhed" og hvad der er "trends"... Jeg kan godt blive lidt forvirret ;-)... "at kunne spise med en god smag i munden", er en super måde at finde sin vej. Godt sagt! :-)

      Slet
    3. Jeg har mange meninger og holdning om og til mad og den måde vi dyrker den, sælger den, tilbereder den og spiser den :)

      Slet
  2. Åh, jag önskar att jag kunde rädda någon av dem till livet! Höns är så fascinerande fåglar!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nemlig meget fascinerende at leve med høns- så megen tid med bare at kigge på dem :)

      Slet
  3. Jeg håber, du finder et godt hjem til dem. For kærlighedens skyld.
    Mange varme hilsner til dig og Bertram, Karl Oscar og Milton:) Fra Laila

    SvarSlet
    Svar
    1. Det håber jeg også Laila, det vil lykkes i den bedste af alle verdener :) Men hvis det ikk elykkes, så har de haft det bedste hønseliv :) Tak :)

      Slet
  4. Håber de finder et nyt hjem - Bertram og de andre smukke haner.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det håber jeg altså også, for de er søde, smukke og sjove :) Er kommet af med de 2 høns, som jeg gerne ville af med, men disse 3 flotte fyre, er der åbenbart ikke nogle der ønsker at dele deres liv med..(Eller fylde deres maver med..) :)

      Slet
  5. Det er da lidt øv du skal af med Bertram, Karl Oscar og Milton. Jeg ønsker dem god rejse, om det er til fryseren eller en hønsegård et eller andet sted.
    Jeg lever efter devisen der hedder alt med måde, bare det er vel tilberedt.
    Så Madmagasinet i går aftes, og her blev min devise bekræftet endnu engang. En forsker udtrykte tydeligt der kun har været denne analyse på det bestemte stof, der pejede i en retning, hun mente tydeligt der skulle mere forskning til før det kunne verificeres. Dog blæses det ene resultat op til noget vildt farligt.Og forklaringen er tydeligt, det jeg har vidst i mange år, det "brændte" mad kan være kræftfremkaldende, det lærte jeg allerede som barn og ung. Jo lysere stege/bage flade jo bedre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan ikke have dem pga pladsmangel :) Håber der kommer en løsning snart :) Dejligt du finder din vej gennem alle de nye oplysninger vi hele tiden får smidt i hovedet :)

      Slet