mandag den 16. november 2015

Hvad skal vi dog sige og gøre...

Det er frygteligt, det der er sket i Paris. Al den ondskab vi mennesker gør ved hinanden , al den frygt og uvidenhed,der styrer vores handlinger. At dræbe i en guds navn. Jeg kan ikke sige så meget klogt, men jeg synes det er så frygteligt. Kærlighed, empati, forståelse, rummelighed, nysgerrighed, omsorg, solidaritet - begreber der kan være svære at finde i den moderne verden. Vi kan alle gøre noget, lidt er bedre end intet- mange bække små  osv. .... Mens tv og radio kører og rædselerne fylder stuen, må jeg plukke blomster og tænde et lys, der midt i mørket, tro på det gode, det sande, det smukke - på kærligheden og på det gode i alle mennesker.

21 kommentarer:

  1. Det er så fint - og modigt - at du skriver om det, synes jeg, Miri. Jeg tror så meget på dét, at vi kollektivt bearbejder. At vi står tæt sammen, i kærlighed. Så tak fordi du skaber dette rum. Og tak for din varme, dit lys og dine blomster. Liv:)
    Hvis jeg var rask, ville jeg styrte ud til demonstrationer, som jeg gjorde før.
    Anne Marie Helger er en aktiv kvinde på dén front, og jeg kan anbefale at følge hendes facebookside, hvis nogen har lyst til det. Og har mulighed for det. Hun gør én så stolt på vores kvindekøns vegne, synes jeg.
    Selv har jeg (for første gang i mit liv) meldt mig ind i et parti. Som vil arbejde for en grøn, social retfærdig og kreativ verden. Det er dét lidt, jeg kan gøre. Og jeg tænker hele tiden på, om der er mere jeg kan gøre, i min situation.
    Jeg sørger over de tabte menneskeliv i Paris, over de tabte menneskeliv i Rusland, og i Syrien gennem de sidste 5 år. Og i hele verden. Jeg føler mig - meget stærkt - allerførst som menneske på jorden, før jeg er dansker og europæer.
    Med varme og kærlighed til dig og jer alle, Miri. Fra Laila.




    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dine ord Laila - som jeg ofter skriver til dig, er jeg bare så taknemmelig over du læser med her, at du bidrager med dine tanker, ideer, overvejelser og meninger. Jeg synes du skriver SÅ godt og jeg takker ydmygt for din kommentar i dag. Du giver os håb - tak :)

      Slet
    2. Nu er det mig, som bliver ydmyg - og rørt. Tak søde Miri:)
      Og sikke mange kraftfulde kvindeord her på din side. De giver håb, allesammen:)

      Slet
  2. Det är för mig obegripligt att tänka den tanken att om jag inte tycker om ditt sätt att leva och verka så dödar jag dig, för jag har rätt att bestämma hur du ska leva ditt liv.
    Det är fasansfullt, vidrigt och skrämmande! Det behövs ljus, värme och empati!
    Din bild visar precis det.
    Kram på dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ann, tak for at beskrive det jeg også tænker og føler :) Du rammer det bare så fint. Tak for at dele dine ord her :)

      Slet
  3. Ja, lad os tro på og dyrke kærligheden, det gode - som der jo heldigvis er en masse af!
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er heldigvis meget af den :) Tak for at huske os på det, søde Nana :)

      Slet
  4. Kan kun være enig i det du skriver

    SvarSlet
    Svar
    1. Synes jeg måtte skrive et eller andet..Det har ramt mig hårdt og følte jeg måtte skrive et eller andet om det, men jeg havde svært ved det. Tak for dine ord her, Joan :)

      Slet
  5. Jeg prøver at finde styrke, ikke blive skræmt til døde eller blive handlingslammet. Vi må, os, som tror mennesket uanset hudfarve eller tro gøre vores til verden forbliver et sted hvor vi alle kan være. Kærlighed, rummelighed, omsorg, næstekærlighed og troen på det gode er vejen frem. Vold avler vold, men kærlighed smitter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er det fint sagt, kære Margith; Kærlighed smitter.
      Tak for dine synspunkter og for at du deler dem her :)

      Slet
  6. Det er en tankevekker. Og det er grusomt det som har skjedd i Paris. En by jeg har vært mange ganger i, siden jeg var 6 år faktisk.
    Jeg hater det at noen skal skremme oss fra det å føle seg fri. De binder oss fast, med egne regler og skrekk.
    Men, vi må bare overse dem, og leve som før, og vise at vi ikke bryr oss. Vi bryr oss om hverandre, derfor skal vi gå videre, og heller ha kjærlighet til våre medmennesker, og overse terroristene totalt.
    Je' teame Paris.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har endnu ikke været i Paris og det er mærkeligt, for den by har jeg gerne ville besøge, lige siden jeg var helt ung. Jeg takker for du kan sætte flere ord, på den følelse som ramte mig efter Fredag.
      Tak kære Sylvia :)

      Slet
  7. Tak for du skriver det så fint - jeg har kredset om ordene de sidste dage, men endt med at være tavs - det er mig så ubegribeligt det der er sket i Frankrig denne gang og som desværre er sket efterhånden alt alt for mange gange de seneste år rundt om i verden, jeg forstår det ikke...

    SvarSlet
    Svar
    1. Søde Karina, jeg er lettet over du kan bruge mine ord, for jeg havde så svært ved at fange mine følelser. Jeg har det som du; så svært ved at forstå..

      Slet
  8. Tak for dine ord.
    Man føler sig magtesløs. Men vi kan allesammen gøre lidt. Vi kan sørge for, at de mennesker, som krydser vores vej, får opmærksomhed og varme og værdi. Vi skal være hinandens "undskyldning" for at være en del af fællesskabet. Når man har noget at miste, er der nemlig langt til at begå den slags grusomme handlinger.
    Og så tænder vi lys sammen og hver for sig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg takker for dine præcise ord, kære Eva - jeg tror på de er vejen frem. Tænk at noget så enkelt, åbenbart kan være så svært..

      Slet
  9. Tak for dine ord på en så tragisk hændelse.
    Hvor var det svært at iklæde sig den korrekte maske i lørdags, for en 1 års fødselsdags fest skulle ikke præges af stemningen. For hverdagen må gå videre trods alt. Så her blev der øset af kærlighed.

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan en tragedie vil blive omfattet med masser af klicheer, men en kliche bærer jo netop en sandhed..Tak fordi du delte her :)

      Slet
  10. Rørende ord, Miri - som så ofte før fra din hånd... Jeg græmmes og skræmmes over det, der er sket. Det er så tragisk og så forfærdeligt. Det er så uhyggeligt, hvad mennesket - den (efter sigende) mest intelligente art af alle - er i stand til...at gøre mod sig selv og andre... Jeg er virkelig tabt for ord. Målløs.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak søde Lily, som sagt før, så havde og har jeg, svært ved at finde lige de ord, jeg gerne ville dele, men noget følte jeg trang til at skrive.. Tak fordi du skrev dine ord her.

      Slet