onsdag den 2. december 2015

At værne om lyset

Det er en mørk kold tid, som vi lever i, alle går rundt og fryser...Tror det var Gasolin, der sang det engang da jeg var ung. Det er en mørk tid og vi må gøre vores allerbedste for at tænde et lys i mørket.
I alle betydninger af lys og mørke - ydre såvel som indre.

Var inte rädd för mörkret,
ty ljuset vilar där.
Vi ser ju inga stjärnor,
där intet mörker är.

I ljusa irisringen
du bär en mörk pupill,
ty mörkt är allt som ljuset
med bävan längtar till.

Var inte rädd för mörkret,
ty ljuset vilar där,
var inte rädd för mörkret,
som ljusets hjärta bär.

Erik Blomberg

Jeg tænder lys i mit hus, sætter lyskæder op, både her og der, inde så vel som ude. Selv en stjerne har fundet vej til det ene vindue. Jeg tænder mit indre lys ved at gøre mig umage med det, der gør mig glad. Den mørke tid skaber ro til fordybelse, mulighed for at reflektere over livet og alt dets hurlumhej. Vi har brug for mørket, som vi har brug for lyset- balancen må være der.
Uden mørke, intet lys.
Det er en fin måned - December.

14 kommentarer:

  1. Åh, den stjerne minder mig om en der var de første år i mit barndomshjem. Den er meget 1960'er-agtig og pragtfuld. Og så bringer den lys i mørket, og det kan vi ikke få for meget af :-)
    God onsdag til dig, Miri!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Måske er det derfor jeg er så vild med den - ren 60´er vibe :) Sådanne stjerne fandtes ikke i mit barndomshjem - jeg ville ha elsket dem :)

      Slet
  2. "Det er en kold tid, som vi lever i, alle går rundt og fryser …" sang Gasolin. Det var det også i 70'erne, men i endnu højere grad nu, synes jeg. Nu blot mere i overført betydning.

    Der er så sandelig brug for at tænde et lille lys i mørket.

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh ja, selvfølgelig er det det de sang ! Tak for at rette det :)

      Slet
  3. Dejlige tanker fra dig. Meget smukke. Vi har brug for lys/mørke og er vi glade for årstidernes skiften så er det åh så hyggeligt her i december.
    Nu vil jeg gøre klar til en tur til lægen, og ud i lyset.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg holder meget af de skiftende årstider og vil så gerne markere dem, bla gennem traditionerne :) Håber du for et godt læge besøg.

      Slet
  4. Et nydelig dikt, takk! Jeg trengte å bli minnet på det.
    Tusen takk for deg også Miri, jeg blir så glad hver gang du har et nytt blogginnlegg.
    Ønsker deg en finfin adventstid.
    hilsen Berit

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Berit , selv tak :) Jeg bliver glad over at læse dine ord :)

      Slet
  5. Så smukt, Miri - vi skal nemlig finde det, der gør os glad! Jeg tog på julemarked hos Camilla Plum og svælgede i en boble, der gjorde mig glad :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh,, hvor godt at høre at du havde en god tid på Fuglebjeggård :) Er sikker på det har været en oplevelse, der kan gøre en glad :)

      Slet
  6. Dejlig sang med Kim, og sådan en stjerne er jeg også vokset op med:-) Hvor er det dejligt at du blogger, det sætter altid lidt af de små grå i gang her. I dag har jeg ikke været det mest lysende menneske, for skulle have nye briller de gamle knak, men brillemanden havde en god energi som smittede:-) og jeg mødte et forelsket par som gik smilende gennem Randers, og deres smil gjorde at jeg automatisk kom til at smile til dem, og måske også dem der gik bagved:-)
    Se nu blev min dag lysere ved at dykke lidt ned i dagen der har været, og det er din skyld;-)
    Dejlig aften Miri:-))

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg rigtig glad for at høre :) Og tænk hvor noget så enkelt som et smil, bare breder sig- smitter, noget vi burde tænke over og så ellers bare gå derud i verden og SMILE :)

      Slet
  7. Sikke et smukt digt.
    Ja, du gør dig umage med at sprede lys. Det når i hvert fald helt til Østjylland.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Eva :) Digtet blev jeg gjort opmærksom på af en af jer skønne kvinder, der skriver her hos mig :)

      Slet