fredag den 11. december 2015

Fredag formiddags glimt

 Fredagens buket må være denne kvist af et Elletræ, der står på mit køkkenbord. Der hænger en Elg af perlemor samt en kogle af "sølv".
 Øverst oppe, har jeg klemt det sidste glimmerlim ud af en tube, men lidt bling bling skal der til i December, synes jeg.
 Fredags lækkeri, må være disse smuttede, ovntørret mandler, der blev forvandlet om til den blødeste marcipan. Jeg prøver forskellige smags varianter, så vi kan finde den helt rigtige til Juleaften. Al den marcipan, jeg må prøvespise- ak ja, det er hårdt at være JuleMadsAnvarlig :)
 Fredagens have pynteri må være mos. Jeg holder meget af mos, dets farver, dets struktur, ja al dets væsen. Jeg har forsigtigt puttet nogle af mine krukker under den grønne dyne og kigget strengt på HønseDamerne og bedt dem lade det være. Vi får se, om det hører efter..
Fredagens mad, det er jo næsten altid Pizza her i huset - en meget god tradition ÆldsteDatter og jeg har skabt. Dejen  blev rørt da morgenen stadig var så mørk som natten og står nu og hæver koldt. En af pizzaerne skal være med tomatsovs,blev der ønsket, så den kogte jeg af gulerod, løg, hvidløg, lidt æbleeddike, laurbærblad, god pure og selvfølgelig tomater af den bedste slags en dåse kan frembringe. Salt og peber, samt en anelse sukker, afrundede hele herligheden, inden den blev blendet til en tyk og meget lækker sovs.
Fredagen er god, for det har jeg bestemt at den skal være, så jeg fylder på med glæderne.
God Fredag, God weekend til jer der kommer forbi her inde blandt Egene :)

14 kommentarer:

  1. Ej, Miri, hvor er den elg skøn :-) Jeg elsker også mos. Noget af det allerbedste ved mos er at det er blødt og at det dufter. Fortsat god fredag til dig!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Han er så fin - jeg har en svaghed for elge :) Du har ret, mos dufter dejligt- måske lidt af skov og vækst og forfald- en fin duft :) Håber du havde en dejlig weekend :)

      Slet
  2. Og glad blir man når man kigger med på dine fredagsglimt Miri :-) El, elg, mandler, mos og tomatgulerodsmoseri er jo ene "gue sawer".... Rigtig god weekend til dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak søde Annie :) Håber din weekend var god ved dig :)

      Slet
  3. Hei Miri
    Den tomatsausen kan jeg nesten kjenne smaken av, mmmmm......
    Og jeg spiser gledelig din marsipan . Jeg er avhengig av marsipan hele desember, og spiser det hver dag.
    Har du forsøkt å lage kuler av mosen? Vi har laget noen i butikken til utstilling. De har holdt et helt år nå.
    Nå har jeg frihelg, og skal nyte det. Men har endel jeg må gjøre alikevel. Men tar det i mitt eget tempo :)
    Ha en riktig god helg, Miri.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er også god, søde Sylvia - en basis sovs til mangt og meget godt :)
      Jeg kender godt til de moskugler, men har aldrig lavet dem...Men jeg skal da aldrig sige aldrig, måske der kommer et par stykker rullende i år :) At tage det hele i eget tempo, det er nok det bedste December råd :)

      Slet
  4. Og god weekend til jer, det er en skøn tradition I har skabt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lene og jeg håber du havde en rigtig god weekend også :)

      Slet
  5. Skønne billeder og dejlig inspiration for os herude! Jeg vil tage nogle grene ind og pynte. Hvor er det spændende, at du selv laver marcipan ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er glad for jeg kunne inspirere til lidt julepynteri :) Tænk, mine ellegeren er begyndt at springe ud- skørt :)

      Slet
  6. Sølvkoglen henvender sig til ældste datteren hos dig, noget med julekugler etc.
    Vidunderlig med "egne" opskrifter, både til macipan, pizza og tomatsauce.
    Jeg bliver glad når jeg ser så mange lækre ting, og det gør virkelig glad i låget. Mums.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejlig at jeg kunne gøre dig glad :) Ja, koglen må vist være til hende - men den er nu min , jeg kan godt lide dens enkle form, det naturlige og så alligevel ikke, for den er i sølv:)

      Slet
  7. Jeg sidder her i morgengryet og bliver helt sulten... både efter marcipaln og pizza...;-) Jeg elsker også mos; har altid syntes, at det ligner en bittelille skov og har lyst til at gå på opdagelse...

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er rigtigt Mia, det er en lille skov ! Så mange eventyr kan foregår i den :) Og så fine billeder man kan tage, hvis du lægger dig der i skovbunden med dit kamera :)

      Slet