fredag den 8. januar 2016

En blomst og en tanke

Ugens blomst må helt sikkert være denne buket tulipaner;
Årets første tulipaner :) Jeg holder så meget af denne blomst, de livsglade farver , den sprødhed der strutter ud af den. Tulipaner jeg Januar for mig.
Jeg skal have besøg på Lørdag af 2 gode veninder, 2 kvinder som jeg er så taknemmelig over at have i mit liv. Jeg tænker, at det med venskaber er så vigtigt for at have et godt liv, men venner er ikke bare noget man sådan har, det er noget man skal finde, opsøge eller hvad..Hvordan finder man venner, beholder dem, får nye ? Venskab. Tulipaner og en tanke om venskab og dermed ønsker jeg jer alle en god weekend.

18 kommentarer:

  1. Hej Miri!
    Lyder til at det handler om venskaber i tiden, måske er det året for venskaber:-) har også hørt det på tv, allerede flere gange i år, yderligere har jeg selv funderet over venskaber, og dem jeg har, og hvem jeg kan gå til åbent og ærligt når lokummet brænder, og uden at de skal løse mine ting, og som jeg kan le med.....og som føles trygge. Hmmm det sætter flere tanker i gang, sådan en virkning har dine indlæg ofte på mig.
    Ofte opstår venskaber ved tilfældigheder for mig, nogle glider ud og andre kommer til, og når jeg tænker over det er der flere typer af venskaber, men de absolut næreste af slagsen dem er der ganske få af.
    Også en rigtig god weekend til dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Anette, du har ret, venskaber oppe i tiden :) Hæ hæ - det er de forhåbentlig altid, men der er fokus på dem og på ensomhed. Hvilket også er et emne der er værd at tænke lidt over.. Dine ord sætter også tanker i gang hos mig; fx at jeg oplever nogle venskaber bare glider ud og det har været en sorg for mig, men at det måske bare skal være sådan..

      Slet
  2. Søde Annette og søde Miri: Synes, det er så sjovt, at du skriver, Annette, at du fornemmer, det er året for venskaber, måske. For jeg har mærket det samme. Jeg har ikke TV og følger ikke godt med mediemæssigt, så jeg ved ikke meget om, hvad der sker på kollektivt plan - altså af den vej. Men mærket det har jeg også. Én dyb taknemmelighed over mine venskaber. Jeg studerer ikke reinkarnation teoretisk, men jeg fornemmer det, nogen gange. Og for ikke så længe siden, mærkede jeg et sus fra en verden langt fra, rum og tider i mig, som jeg ikke kender. O Eller kan huske. Og jeg forstod, at en af mine veninder og jeg, vil mødes i næste liv. At vi er forbundne på tværs af tider. Det var stærkt at mærke.
    Vil prøve at finde ud af, om der findes noget kollektiv viden omkring, om året 2016 - også - er venskabets år.
    Og du: Kære Miri. Jeg fornemmer, du er god! til dine venskaber. At få dem til at gro og pleje dem. Ligesom dine planter - og tulipaner. Du sætter ord på. Og får os andre til at tænke. Og mærke efter. Og dét er så værdifuldt. Tak for det.
    Klem til jer begge. Og god weekend. Fra Laila:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er altså noget sjovt noget Laila, for jeg havde også det med venskaber oppe at vende inden, og igen den anden dag, sammen med min bror, og spændende hvad du finder ud af. I bund og grund er jeg taknemmelig over de venskaber jeg har, dog er der et der til stadighed undre mig, men det får blive i undren til nu på 20.år. Hyggeligt at hilse på dig her, så jo også den sidste kommentar til mig, og blev vældig glad:-)
      Også klem til både du og Miri!

      Slet
    2. Tak Annette:)Jeg bliver også glad for dine ord:) Det er pudsigt, du også har mærket strømningerne. Og at din bror har. Jeg ville prøve en rådslagning i naturen for at søge svar. Det kan jeg godt, selvom jeg bor i byen. Men jeg har ikke varmt nok overtøj til at sidde ude, nu i vinteren, måske længe. I stedet for har jeg skrevet til en astrolog og spurgt. Jeg har ingen penge at give hende, så det kan være, hun vælger ikke at svare. Men hvis hun gør, lover jeg at vende tilbage her med svaret.
      I forhold til din ven gennem 20 år: Jeg ved ikke, om det kan hjælpe dig, men jeg har en oplevelse af, at mine venskaber ikke er perfekte, men altid fulde af liv. Og også dødvande engang i mellem. Nogle gange er min oplevelse, at hvis man venter og lever, kan det være, der pludselig er en bro, som det er meningen, man skal gå over, sammen med sin ven. Til et endnu stærkere sted end før. Fordi man ventede, levede, groede og gik over, på afstand og sammen. Venskaber, føler jeg, er fulde af kærlighed. Og alle andre slags følelser. Spektret er stort.
      Jeg ved, du holder af din have og af at plante. Og når jeg selv gør det, så oplever jeg, som jeg tænker, vi alle gør, hvordan vores livsprocesser afspejles i haven. Der er planter, som man har store forventninger til, som pludselig går ud, andre, som vokser sig stærkere, end man nogensinde kunne have tænkt, vilde blomster dukker op i stor skønhed og rejser igen. Og lige så med venskaber i vores liv. Og man forstår, at der er et arbejde, man selv kan gøre: Give vand, kærlighed, skabe gode jordforhold, placeringer. Og så må naturen tage over. Og man må give slip. Vi gør det så godt, vi kan allesammen. Også du! Du har en helt fantastisk have, Annette.
      Klem herfra og måske tilbagevenden. Fra Laila:)

      Slet
    3. Jeg bliver sørme så glad og taknemmelig over I taler sammen her - at I deler disse overvejelser, tanker og følelser med os, det er vildt lærerigt for mig og jeg er sikker på at andre vil mene det samme. I kaster mig ud i nogle vilde overvejelser - skønt :)

      Slet
  3. Når jeg tænker på mine venskaber, er det oftest noget med at genkende dele af mig selv, i den anden. Interesserne, livs-værdierne, temperamentet osv. De gamle venskaber er jo vindunderlige, fordi man er førstehånds vidner til hinandens liv og har et utal af oplevelser som binder en sammen. At indlede nye venskaber har en anden glæde i sig, synes jeg, fordi det netop er spændende at udveksle UDEN en fælles referenceramme, men blot gå på opdagelse i hinandens liv. Mit seneste venskab er 3 måneder gammelt og opstod på den arbejdsplads hvor jeg nyligt var i virksomhedspraktik. Jeg genkender utrolig meget af mig selv i hende og derfor er det spændende at se og høre, hvordan hun forvalter sit liv. Jeg har også en "veninde" her på nettet - og det helt uden at hun ved det! Et par gange om ugen logger jeg mig på hendes blog og der kan jeg med glæde følge med i et liv, som leves med stor opmærksomhed og refleksion. Hun er vist ikke altid selv helt tilfreds, men jeg synes det er et livs-kunstner liv!

    Hvem det er... - det er dig, Miri

    Held og lykke med dine venskaber i 2016 - de gamle og de nye

    Smil og vinke fra Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Meget interessant at dele dine venskaber op i forskellige typer - for ja, man kan være heldig at have både venskaber, der går langt tilbage og helt nye..Og venskaber i den så kaldte virkelig verden og her inde :) Jeg takker for de smukke ord og er glad for at blive betraget som din ven - jeg takker af hjertet :)

      Slet
  4. De fleste f mine venskaber går helt tilbage til barndommen, og det er jeg taknemmelig for. Meget.
    Sprøde tulipaner er jeg vild med. Og dine tanker, som også er sprøde og knitrende er jeg også vild med. Faktisk gibber det lidt i mig, når jeg ser, at der er indlæg fra dig. Det er SÅ hyggeligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan fornemme at du ejer evnen til at fordybe dig, til at holde liv i dine venskaber - du er god til at passe på dem, tror jeg. Jeg blev så glad, da jeg læste at du bliver helt glad, når du ser der er indlæg fra mig - tak dejlige Eva :)

      Slet
  5. Kære Miri! mit venskab med dig er ikke mange mange år gammelt. Vores venskab opstod via vores blogge og jeg er inderligt taknemmelig for vi mødes på Fyn hos Lone. Mit ældste venskab 46 år gammelt og mit yngste et par år. Venskaber er guld værd.

    SvarSlet
    Svar
    1. Venskaber er guld, det er jeg enig i :) Og tænk, hvis ikke vi havde kastet os ud i at blogge, havde vi aldrig mødt hinanden- sådan en jyde og en sjællænder :)

      Slet
  6. Jeg elsker tulipaner! Helst i mange fine farger.
    Vennskap er viktig. Noen har jeg hatt i mange år, noen kommer og går, og jeg er fremdeles åpen for nye.
    Jeg er nysgjerrig på mennesker, og ønsker alle velkommen til å bli kjent med meg, hvis vi kan like hverandre.
    Nå som jeg er singel, er det hyggelig å ha mange vennskap. Så føler man seg ikke alene alikevel.
    Jeg har også et godt vennskap med min lillesøster, som jeg skal være sammen med i morgen.
    Ha en god helg, min venn.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er nemlig nysgerrig og åben og meget omsorgsfuld, så jeg tror du har let ved at finde venner og at beholde dem i dit liv. Det må være så godt at have en søster ! Jeg kan se på mine egne døtre, at de har det fineste venskab :)

      Slet
  7. Kära Miri. Vilka vackra tulpaner och de är sannerligen årets första blomma på något vis. En liten påminnelse om att våren är på väg. Men att vi får vänta ett litet tag.:) Jag hoppas att du och dina vänner får en fin lördag tillsammans. Vänskap är sannerligen en av livets stora skatter. Likaså att det aldrig är för sent för ny vänskap. Nya möten och nya vänskapsband uppstår under hela livet och det tycker jag är fint. Några försvinner längs livets väg och det är så som livet också är.

    Ha nu en härlig dag tillsammans med dina vänner och allt gott för 2016 kära Miri.♥

    Kram Lotta

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dine ord Lotta :) Her ligger sneen nu endelig og skaber lys og en dyne over haven. Jeg håber og tror aldrig det er for sendt at skabe nye venskaber, men måske bliver det sværrer ..? Jeg ved det ikke. Nogle mennesker har og nemt ved at få venner og beholde dem, jeg er åbenbart ikke så fantastisk til at beholde mine.. Men som du siger, sådan er livet :)

      Slet
  8. Tusind tak for denne smukke buket. Jeg har besluttet mig, der skal en buket med hjem i dag, når jeg er ude at handle (handlen fordeles over både lørdag og søndag - følges med yngste og barnebarnet)
    Venskaber er noget der for mig skal plejes, der må gerne komme nyt til, og det fra ungdommen er der stadig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Håber der nu står en smuk buket hos dig og får dig til at glædes hvergang dine øjne falder på den :)

      Slet