mandag den 4. januar 2016

Fokus mål

Jeg gør mig ikke i nytårsfortsætter, hvilket nok er lidt mærkeligt, da jeg jo er den store liste skriver. Jeg skriver huskelister, to-do lister, indkøbs lister - ja alle slags lister. Holder af at skrive ned og op, for at skabe overblik og tydelighed.
Men her i begyndelsen af det nye år , er jeg blevet sulten efter at prøve noget nyt, og der har min
 ældsteDatter har inspireret mig;  hun har sig nogle mål for 2016- et mål pr måned. Det vækkede et eller andet i mig - en lyst til at sætte mig nogle mål eller snarere- sætte fokus på områder i mit liv, der har brug for lidt opmærksomhed.
I Januar vil mit mål være ORD. Jeg vil skrive ord ned hver eneste dag, jeg vil være opmærksom på de ord jeg siger, de ord jeg tænker. Ord sætter aftryk og skaber energi, af både den positive og negative slags. Jeg ønsker glæde, kærlighed, vækst, fornyelse, inderlighed ,lethed og fordybelse i mit liv, så må mine ord også afspejle det.
Ord.
Har du nogle nytårsfortsæt ? Har du lyst til at dele eventuelle overvejelser om dette emne ? Jeg er nysgerrig :)


13 kommentarer:

  1. Fokuspunkter var dog en fantastisk ide :) Jeg gør det normalt heller ikke i deciderede nytårsfortsætter. men de senere år har jeg haft et fast punkt, jeg prøver at leve efter hver dag - nemlig at være nærværende i det jeg gør - særligt samværet med mine dejlige børn og min elskede mand. Efter års depression og minus nærvær, er det blevet det absolut vigtigste for mig. Og i år må jeg vist så også hellere tilføje, at jeg skal forsøge at smadre lidt færre ting, ha ha :)ellers bliver det vist for dyrt ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nærvær, det er virkelig noget der kræver opmærksomhed. Gad vide hvorfor vi er mange der har så svært ved det, skal huske os selv på det hele tiden..Men jeg er enig med dig, der skal fuld fokus på nærvær :)

      Slet
  2. Sikke en smuk ide, fokus på ord ladet med værdier der harmonerer dit liv. Ingen nytårsforsætter her heller, kun et mål, at blive et bedre menneske, og det prøver jeg på hele tiden, året rundt:) PS: nogle gange kan man blive et bedre menneske af at dele et stykke lækker kage ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. At stræbe efter at blive et endnu bedre menneske, det er en smuk handling. Hvis kage kan hjælpe, så hjælper jeg gerne :)

      Slet
  3. Jeg håber, at du så vil dele nogle af dine ord med os.
    Det er en god idé at sætte fokus. Har du allerede fokusområder til alle måneder, eller vil du finde på nogen hen ad vejen?
    Jeg vil forkæle mig selv med "det sunde liv". God og enkel mad, søvn, tid, håndarbejde, oprydning, - alt det som jeg ved, det kniber med, når hverdagen ruller. Men nu prøver jeg. Igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vil nok dele, det har jeg jo en tendens til :) Nej, har slet ikke fokus områderne fastlagt, de ligger og rumler og tager form. Jeg kender godt til de områder man vil pleje, at der må fokus på dem igen og igen, for livet har det med at skubbe lidt til til planerne :)

      Slet
  4. Ohøj Miri!
    Godt Nytår:)
    Pga omrokering i min lejlighed er min computer mærkeligt placeret for en stund, jeg står næsten på hovedet for at skrive nu. Så det holder jeg snart op med. Det med dine ord lyder så godt! Ord skaber. Og ord binder, tænker jeg også tit. Det mindede min journalistven mig om, da vi gik på pædagoguddannelse sammen. Derfor skal man være ekstra omhyggelig og omsorgsfuld med ordkommunikation til andre, hvis man ikke mødes med dem fysisk. Og kan gi´dem et kram.
    Nytårsforsæt: Ditto og nixen bixen herfra. Men mærker mange dybe og glædelige strømninger. Forandringer i mit liv. Som jordskælv indeni. Jeg vil handle på dem, så godt jeg kan.
    Sender varme, varme hilsner til dig, Miri, dernede sydpå i din dejlige skov:)
    Fra Laila

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt du kunne stå lidt på hovedet, for det er skønt at høre fra dig :) Engang var jeg et ord menneske- meget velformuleret i både tale og skrift, det ændrede sig drastisk da jeg gik ned med total stress. Mit fokus er heller ikke så meget at være velformuleret, nok mere bevidst om mit ordvalg, mine tanker og andre, andet og ikke mindst mig selv. Venlighed, kærlighed, forståelse og omsorg.
      Lyder så dejligt at du mærker at 2016 bringer forandringer og ændringer af den gode slags- må give kriller i maven :)

      Slet
    2. Tak i lige måde, Miri. Det er også så skønt at høre fra dig:) Jeg er ked af at høre, du gik ned med så meget stress, engang. Det må have været så svært. Jeg forstår godt, når du skriver om det med din udvikling fra ord menneske til dét, du er nu. Jeg har selv foretaget samme rejse, pga. min sygdom. Og jeg tænker i grunden, at ordene er meget, meget bedre nu. Mere hele.
      Mødte en pragtfuld dame, da jeg selv blev syg, det var hun også, og hun brugte en sætning i sit liv, som var så god, og som er flyttet ind hos mig siden, og den var: Nu kan jeg ikke dét mere, hvad kan jeg så?
      Da jeg, som du, mistede det sprog jeg havde før, og mange af mine hjernekompetencer, tænkte jeg først selvfølgelig: Gys! Stor krise. Men bagefter: Nu kan jeg ikke dét mere, hvad kan jeg så? Jeg kan udvikle mit hjerte. Alle mine hjertekompetencer. Få dem til at vokse og fylde:)Og nu er jeg meget gladere. Og det giver meget mere mening for verden omkring mig.
      Undskyld, hvis jeg skriver lidt for meget om mig selv i dette, vil bare så gerne viderebringe håb.
      Og ved du hvad? Jeg synes, dine ord er fantastisk fine! Altid:)
      Fra Laila

      Slet
    3. Jeg er rigtig glad for du skriver om dig selv og dine erfaringer - jeg synes du er en meget spændende kvinde, som jeg er glad for at kende - ja, også selv om jeg "kun" kender dig gennem bloglandet. Jeg synes du har nogle spændende overvejelser omkring det at miste noget man troede bare var en og se det som en mulighed for at gro noget andet. Spændende, tanke skabende - tak :)

      Slet
  5. Jeg er ved at skrive et indlæg hvor jeg blandt andet giver udtryk for jeg heller ikke er til nytårsfortsætter.
    Jeg er ikke helt fulgt i dit fodspor, har ikke sat deadline på mine nye tiltag, har liste med ting der ikke er påbegyndt, liste på igangværende, og liste på delmål og ja, liste over afsluttede. De igangværende kan være ting der er blevet ændret, og skal være en rutine, men det er det jo ikke bare sådan.
    Min rejse til den indre balance foregår på en anden måde end din. Mine skridt er meget små, og de skal virkelig have fodfæste, før næste skridt tages.

    SvarSlet
    Svar
    1. Glæder mig til at læse dine ord, de kan jo fint give tanker til blog indlæg.

      Slet
    2. Jeg ser frem til at læse dit indlæg- altid interessant at se hvordan vi mennesker griber vores liv an :)

      Slet