tirsdag den 5. januar 2016

Uld glæde

Jeg strikker altid, sommer og vinter. Jeg strikker hver eneste dag, stort set. Strikker altid når jeg ser tv og når når jeg kører i tog. Jeg er ikke en avanceret strikker, der finder glæder ved at udfordre mig selv med nye teknikker. Jeg er brugsstrikker, jeg strikker det jeg og mine kære har brug for og det bliver på en enkleste måde. I slutningen af det år vi netop har sagt farvel til, røg der mange helt enkle uldtrøjer af pinden,i de smukkeste farver, til en datter der har et arbejde, hvor hun har brug for uld. Jeg begynder det nye år med endnu mere forenkling; uld og retstrik; 7 retstrikkede firkanter og jeg har en lun uldtrøje;

Denne trøje er så ikke til mig, men  til ovennævnte  uldsultne datter, men jeg har trang til endnu en retstrikket enkeltheds sag, så jeg leger lidt med farver og strikker een til mig selv også.

Har du lyst til at dele, hvad du strikker i denne kolde vintertid ?

31 kommentarer:

  1. Jeg strikker meget sjældent, men jeg burde strikke videre på mine håndledsvarmere i alpaca-uld med snoninger og selvkomponeret opskrift (eftersom jeg ikke kunne finde en, der passede mine ideer). Jeg manglede dem nemlig i går, fordi de havde lukket for varmen ml jul og nytår på arbejdet.
    Mette L

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, man sætter virkelig pris på sit strik i disse dage - det er så bidende koldt :)
      Jeg har også strikket en del håndledsvarmere med snoninger i dette efterår, blev ret grebet af det og de er gode at have og gerne i mange forskellige farver :)
      Tak for at dele :)

      Slet
  2. Strikker også altid og er også brugsstrikker - et meget dækkende udtryk :) For tiden er der futter til filtning, sokker, hoved- og halsvarmere af forskellig art på mine pinde, og så har jeg et hængeparti med en stor herrecardigan :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Herre størrelser er altså også ret store og tager laaang tid :) Jeg bliver så glad, når jeg ser at det jeg strikker bliver brugt :). Filtning af strik, har faktisk kun prøvet det et par gange og det er lidt magisk; noget så stort og løst og ubrugeligt forvandles til noget godt tæt og brugbart med stor varmeevne :)

      Slet
  3. Sådan en uldtrøje vil jeg da også strikke, hvor er den fin, og lige min stil (og mit niveau) :) Jeg strikker en poncho i mørkegrå uld. Perlestrik og pinde 6, lige til mit temperament, og samtidig ser jeg afsnit fra Game of Thrones, så hyggeligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh- strik og film/tv/serier/lydbøger - dét er altså en god kombi :)

      Slet
  4. Det er virkelig en skøn trøje :-) Jeg er også tilhænger af "brugsstrik" - jeg har strikket huer, sokker og vanter i massevis. Og de bliver brugt.

    SvarSlet
    Svar
    1. At have evne til at frembringe noget, der hjælper dem vi holder af med at komme igennem disse kolde tider, dét er da bare en velsignet gave :) Og tak - trøjen er rustik og jeg er ret glad for den- så håber vi trøjens ejer også bliver glad :)

      Slet
  5. Jag stickar också alltid. Jag vet inte vad jag skulle göra istället om jag inte kunde sticka. Jag har fått lite artros i tumlederna, men med mikropauser så går det ändå.
    Just nu stickar jag strumpor och vantar, men har planer på en kofta.
    Stickning är meditation för mig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, hvad søren skulle vi så gøre,hvis ikke vi kunne strikke !! Gru ! Godt du kan strikke, hvis du bare passer lidt på dig selv :) Strømper og vanter- holder jeg også af at strikke og det er gode arbejder at tage med i toget, fordi det ikke fylder :)

      Slet
  6. For en skjønn ulljakke du har strikket, Miri. Det er slike "enkle" plagg som blir mest brukt.
    Jeg har strikket noen slike selv, og fått så mye skryt for dem.
    Jeg holder på med et pledd i heklede ruter. I dag la jeg dem utover, og så at jeg trenger MANGE flere, sukk!! Men så har jeg altså noe å sitte med på kveldene.
    Et sjal røk av pinnen i går, som er til min kjære mormor som fyller 85 år i morgen. Hun elsker det lilla hun fikk i fjor, og får nå et i en annen farge, denne gang i hvitt, som står til hennes hår.
    Nå skal jeg stoppe min fars sokker, som jeg strikket til ham for flere år siden. Han elsker å gå med strikkede sokker :)
    Ønsker deg en fin uke.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Jeg er sikker på den vil blive brugt :) Har strikket en sådan før til den anden datter og den bliver brugt flittigt - så skøn at man bare lige kan stikke i den :)
      Du er som jeg, har gang i mange projekter på en og sammen gang - skønt :)

      Slet
  7. Sikke en dejlig trøje du har skrikket! Fotograferet i et dejligt miljø:) Vidste ikke du strak så meget, Miri.
    Forstår godt din uldsultne datter og håber hun får mange gode dage i din trøje.
    Mange varme klem herfra Fyn/Laila.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Jov jeg strikker meget - kan slet ikke lade være og har faktisk altid gjort det- siden jeg var barn, hvor jeg strikkede til mine dukker :)

      Slet
  8. Jeg strikker desværre ikke, nogle ting har jeg simpelthen i tålmodighed til at lære, kan dog tit blive ret misundelig over andre der kan finde ud af det hihi og hvor er den dog fin den trøje du har fået lavet :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Dét kender jeg godt- der er masser af ting, jeg slet ikke har tålmodighed til at lære- mange ! For mig handler det nok også om interesse.. Ville da synes det var fedt, hvis jeg forstod mig på teknikken bag og om computeren, men hvis det virkelig interesserede mig..Mon jeg så ikke fik det lært- hæ hæ :)
      Tak - trøjen er en god enkel brugs genstand- som er strikket med kærlighed :)

      Slet
  9. Jeg strikker også altid, men meget sjældent i ren ret, det er nemlig ikke "let" strikning. En fejl ses nemt i retstrikning, hvor imod den nemmere bliver borte i glat strikning. Men det er en smuk trøje du kar strikket.
    Jeg er ved at strikke en cardigan til min mand i glatstrikning. Den er sej at komme igennem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, du har faktisk ret- det er let at strikke, men fejl ses tydeligt.. Jeg ser mange fejl i mit strik, men vælger at sige pyt - det kan godt bruges og holdes af, trods mine (mange) strikkefejl:)
      CArdigan, glatstrikning, herrestørrelse - du må elske din mand :) Respekt for det stor arbejde:)

      Slet
  10. Godt Nyttår! Så flott trøye, jeg kunne virkelig ha tenkt meg en slik selv. Jeg strikker meg et skjørt, det er -12 ute nå og jeg er veldig frossen av meg.
    Hilsen Berit

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak og i lige måde Berit :) Det er en gave at vi kan holde os varmemed eget strik :) Her er det også meget koldt, frost og blæst er en væmmelig kombination..Her har vi ikke sne, det håber jeg kommer, for det lægger en blød dyne over det hele og lyser op.

      Slet
  11. Jeg elsker at strikke. Til TV, til lydbøger, i toget. Alle vegne. Det bliver allermest til børnebørn. Og så strikker jeg karklude. Og hækler grydelapper. Og garnlageret vokser, fordi jeg elsker, at det er der.

    Sikke en smuk trøje. Det er dejligt, når man har glade modtagere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Og man kan se alt det fine, smukke, brugbare du skaber med dine hænder, inde på din blog. jeg bliver altid måløs over alt det du kan nå i din hverdag. At skabe sig et garnlager fordi man elsker det- det synes jeg er en så fin tilgang til det :)

      Slet
  12. Hvor er den smuk, din trøje! Jeg er bestemt ikke nogen fantastisk strikker, men jeg elsker den ro, jeg får ved at sidde og nørkle. Det er godt at tænke tanker ved og finde på ved... :-) I øjeblikket strikker jeg på et tæppe (det har jeg gjort længe). Det er noget med 400 masker på en rundpind og så nogle frække "hippi-farver" (lilla, pink, irgrøn og grå). Det er egentlig stort nok nu, men jeg tager hele tiden mig selv i at købe ét nøgle mere af det ene og ét af det andet... for det er så hyg'ligt at sidde med... :-)

    SvarSlet
  13. Hvor er den smuk, din trøje! Jeg er bestemt ikke nogen fantastisk strikker, men jeg elsker den ro, jeg får ved at sidde og nørkle. Det er godt at tænke tanker ved og finde på ved... :-) I øjeblikket strikker jeg på et tæppe (det har jeg gjort længe). Det er noget med 400 masker på en rundpind og så nogle frække "hippi-farver" (lilla, pink, irgrøn og grå). Det er egentlig stort nok nu, men jeg tager hele tiden mig selv i at købe ét nøgle mere af det ene og ét af det andet... for det er så hyg'ligt at sidde med... :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Jeg oplever også en ro ved at strikke og kan godt lide følelsen af at skabe noget der kan bruges. At strikke eller hækle tæpper, er noget jeg også holder af- netop din farve leg kan jeg genkende fra mig selv :) God fornøjelse:)

      Slet
  14. Wow! Hvor er du god og pyt da med at den hverken er teknisk svær eller avanceret i mønstret - den er lækker og færdig ikke mindst!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Ja, jeg har det fint med min tilgang til det at strikke :)

      Slet
  15. Dejlig enkelt jakke. 7 stk. og så sy sammen.
    Nu er så nysgerrig heden blevet vagt - tager du ikke ud til på ærmerne altså fra håndled til ærmegab? Og laver en udtagning til hals rygstykke og de 2 forstykker.
    Et spørgsmål mere er hvor mange masker til en str. L eller str. S.
    Ellers forstår jeg resten, og kunne selv finde på at masseproducere - yngste og jeg ville elske at tage den på ♥

    SvarSlet
    Svar
    1. Jov, jeg tager ud på ærmerne og lukker lidt af til forstykkets hals udskæring. Men det er jo som du selv gør den. Prøv at lave en strikkeprøve og så tag målene derfra, det er man næsten nød til. Den er nemlig en god enkle trøje, lige til at svøbe sig i når morgen er kold og dyrene skal lukkes ud :) God fornøjelse :)

      Slet
  16. jamen jamen for en herlig storjakke, Miri...den er supercool og helt moderne i sit snit og tilgangen til det at få noget ud af at strikke! Jeg er også brugsstrikker og dét selv om jeg mestre de fleste teknikker (lidt vigtigt så jeg kan hjælpe kunderne i den strikkebutik jeg har arbejdet i gennem de sidste 2½ år!). Og jeg elsker selv at benytte mig af diverse små og større fif og detaljer der gør strik lidt extraodinært...opskrifter kan jeg følge men jeg vil ikke altid have alt det "de andre" går i og som der går 15 af på dusinet! Det var også min personlige oplevelse da jeg sidste gang var på Fanø til strikkefestival; mange mange hundrede kvinder i SAMME model(ler), samme farveskala og samme tørklæder!!! Det blev for stort et sanse-bombardement for lille mig! Jeg er også fan af retstrik fordi jeg ikke orker hele vrangpinde - og jeg kan lide opskrifter på rundpinde og oppe-fra-og-ned - også selv om jeg er en ørn til montering og nyder at skulle hæfte ender og deslige! MEN "fejl" i strik, Miri ...hvem regner dem for noget som helst? Altså, andet end skønt, skørt og stærkt personligt præg og det fineste unika!!! TAK for at dele så enkel og dog så effektful en anvisning...du er som altid gavmild og vennesæl...

    SvarSlet
    Svar
    1. Og jeg takker for en dejlig kommentar, tak for at dele dine overvejelser og tanker om det at strikke :)
      Og dejligt at høre fra dig- der er stille inde hos dig :)

      Slet