tirsdag den 2. februar 2016

Kyndelmisse

 Kyndelmisse 2. Februar, i år en særdeles blæsende een af slagsen. Men selv om vinteren er smeltet væk og stormen rusker i træerne og pisker havet til skum, så er det midvinter.
Nu vender lyset tilbage og hjælper os mennesker til at tro på, at våren også kommer i år. Naturen begynder langsomt at vende energien opad og udad. Der er en helt særlig kraft i Februar og en fornemmelse af snarlig liv og vækst.
Kyndelmisse er lysenes fest - hvis ikke stormen susede rundt i skoven, så ville jeg tænde et bål i skumringen - i år nøjes jeg med at tænde et lys eller tre. Lyset er tilbage :)

15 kommentarer:

  1. Jeg blev så glad for at læse dine ord her, Miri. Jeg synes, de er lige så stærke som blæsten selv. Jeg mærker, som du, at lyset er langsomt og sikkert på vej. Det har vendt. Jeg forbinder altid februar med glæde.
    Henover skoven, som jeg kan se herfra, danser mange fugleflokke i vinden. De er også på vej.
    Det suser i luften, og det suser også, i maven indeni.
    Mange varme hilsner til dig!
    Fra Laila

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dine ord :) Ja, der er fart på naturen i dag !!! Hold da op hvor det blæser - jeg bliver ganske rundtosset :) Men hvilke kræfter :)

      Slet
  2. Jeg elsker dine opdages og billeder! Så smukke!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak - det var rigtig fint af dig, at skrive det til mig :) Pas på dig selv, derude i stormen :)

      Slet
  3. Kyndelmisse - det er simpelthen det dejligste ord. Jeg holder meget af dagen, og tænder altid lys og bager pandekager. Ved ikke helt hvorfor dagen kalder på pandekager, men sådan er det bare blevet.

    SvarSlet
    Svar
    1. :) Jeg er også ret vild med selve ordet :) Synes det er en rigtig god tradition du har skabt, at bage pandekager til Kyndelmisse :)

      Slet
  4. Et flot indlæg:-) så en på gåturen der havde lavet kæmpe bål i dag, han ryddede op, men jeg ville nu heller ikke lave bål i dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Jeg ville ikke turde i den storm. Jeg er måske overforsigtig, men har stor respekt for ildens kræfter og lunefuld natur :)

      Slet
  5. Gorm sidder stadig i mig med alle sine skader, så jeg synes, det blæser lidt uhyggeligt. Måske vil jeg blive inde nu og gå tidligt i seng. Jeg håber, vinden snart lægger sig.

    Lidt godt er der dog, - et gammelt vejrvarsel siger om vejret på denne dag:
    Hvis det blæser, så 18 kællinger ikke kan holde den 19., forsvinder kulden snart.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hæ hæ- den der 19. kælling er fløjet l a n g t væk :) Herlig, hvis det så viser sig at være sandt, at kulden nu er væk :)
      Jeg forstår din uro ved stormen..Jeg er ikke bange, men jeg bliver lidt rundtosset, forvirret og irritabel af den storm. Så nu må den godt blæse væk, tak :)

      Slet
  6. Glemte det helt altså Kyldenmisse, på denne blæsende og våde tirsdag. Huskede på det var februar og vi går mod lysere tider, og kigger man ned, er det synligt, kigger jeg ud nu her kl. 8.00 så kan jeg godt se det lysner. Så ja, vi går mod lysere tider.
    God ide med levende lys.
    Vild med dit billede.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er bla det der er så vidunderlig ved Februar- du kan mærke lyset, se det er her :)
      Tak for dine ord :)

      Slet
  7. Dejligt Miri - og så er der vist også noget med en fødselsdag her i februar, hvor lyset vender - har jeg ret?. Jeg har altid selv følt den sammenfaldende energi af fødselsdag og kyndelmisse siden jeg var barn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er der nemlig :) Jeg fylder 51 (!!!!!!!!!!!!!!!) og mine 2 ældste har også Februar som deres måned :) Der er en fed energi i Februar :)

      Slet
  8. Åh hvor er det dejligt, at du husker os på, at halvdelen af vinteren er gået. Her er der gule erantis, og vintergækkerne stikker op ad jorden, så den sidste halvdel af vinteren kan bare komme an:)

    SvarSlet