onsdag den 30. marts 2016

Åh, Anemoner !

 Tænk engang, her i påsken kunne vi plukke året første Anemonebuket. Og som altid, kom jeg til at tænke på Ronja Røverdatters forårs skrig OG den gode Halfdan Rasmussen;
Fra min egen "Børnerim" af Halfdan Rasmussen med tegninger af Ib Spang Olsen. Det Schønbergske Forlag 1967. Så den er gammel, brugt, slidt og meget meget elsket.
Jeg er opvokset, opflasket med Halfdans finurlige ord og Ibs herlige tegninger og begge de herrer har min dybeste respekt og inderlige beundring. Som også Ronja Røverdatter og hendes skaber, Astrid Lindgren har, - fantastik forfatter, hvilke historier, hvilke eventyr, hun kunne fortælle.
Nå, men det var en lille fin buket af hvide Anemoner, jeg gerne ville dele med jer :)

15 kommentarer:

  1. Kære Miri! Åh, de er fantastiske! Ved du hvorfor jeg tror de er så brugte i de der yndige vers og mystiske verdener? Fordi de er så overjordiske i deres skønhed. De er på en måde helt mytiske i deres blotte eksistens, jeg elsker dem virkelig også! Hvor foråret dog er tiltrængt!....

    SvarSlet
    Svar
    1. Smukke ord om en meget særlig blomst :) Tak for at dele dem - og jeg fornemmer du har ret - jeg synes også jeg trænger til foråret og vi skal huske at nyde det !! Allerede nu, er Erantis væk og Vintergækken på vej væk..Så Anemonerne skal beundres og nydes :)

      Slet
  2. Smukke blomster og skønt rim 😊 Jeg har tvangsfodret mine unger med Halfdan Rasmussen, og nu er min datter i gang med med at nære den næste generation med hans ord. I haven som jeg snart fraflytter er der masser af små forårsbebudere, men ingen hvide anemoner, kun gule. Lige nu står knold-lærkesporer på spring overalt.

    SvarSlet
    Svar
    1. De gule anemoner kommer også her , men har ikke set dem endnu..Jeg glædes hver gang jeg hører at Haldans gives videre til nye generationer :) Jeg glæder mig til at se de gule valmuer jeg vandt hos dig, begynde at spier op :)

      Slet
  3. Her er skoven også fyldt med de hvide anemoner. De gule er en smule senere, men i løbet af et par dage tror jeg skovbunden er dækket af hvide og gule blomster, hvor ikke ramsløgene har overtaget.
    Halfdan Rasmussens digte kan vist fange ethvert barns interesse, tror jeg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber Halfdan vil leve i mange generationer,glæden ved sproget lever i hans vers og glæden har det bedst ved at blive delt :) De gule anemoner ventes også her :) Ramsløg i sådanne mægnder du beskriver, dét må være et syn af de dejligste- de har så fine stjerne blomster og så smager de jo bare skønt !

      Slet
  4. Anemonesangen fra Ronja Røverdatter er "Ugens sang" i min klasse denne uge. De små stemmer synger med af karsken bælg.
    Halfdan og Astrid Lindgren er stadig elsket og læst, heldigvis.

    SvarSlet
    Svar
    1. Herligt ! Det er dejligt at synge sammen - og du med din interesse for kor og musik, giver selvfølgelig og heldigvis videre :)

      Slet
    2. Jeg tror på fremtiden- Halfdan og Astrid lever videre :)

      Slet
  5. De smukkeste anemoner, de er nærmest overjordiske i deres yndefuldhed:) Her oppe i den svenske have, titter de blå anemoner frem, de hvide lader vente på sig. Hvor er det dejligt, at du er tilbage på bloggen, har savnet dig, også her:) knus

    SvarSlet
  6. Enig enig enig! Og netop dén fantastiske bog - omend i en noget nyere udgave - står også i Bettefisens bogreol. Den hiver han tit frem, især når mormor er på visit. Det er "deres" bog på en eller anden måde :-)))) KH Lilly

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er godt at have sine egen bog med mormor :)

      Slet
  7. Det er et skønt tegn på hvilken vej vi stille og roligt bevæger os hen ad. Lys, varme og masser af dejlige farver.
    Halfdan/Lindgren bragte meget glæde i min barndom. Har bragt det videre, og vil gøre mit for næste generation kender til begge før skolegang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er mange vidunderlige opgaver i den rolle at være mormor :)

      Slet