onsdag den 23. marts 2016

Grønt er godt

Jeg holder meget af farven grøn og jeg elsker at spise grønt.En nem måde og ganske hyggelig måde at dyrke det grønne på, er ved at så på vat. Karse er jo oplagt, hvilket læsere af denne blog ved, at jeg holder meget af. Men lige i disse uger, sår jeg rucola og klipper og drysser på alt.
 Rucola på vat - en herlig spise, smager som meget mild rucola.
 Jeg lægger de små frø i blød i lidt vand, bare et par timer, før jeg spreder dem ud på det våde vat. Sætter det lyst og lunt, skyller det en gang om dagen og venter så bare..
 Det grønne er heldigvis i fuld grolyst, derude i naturen. Jeg samler taknemmeligt de små skvalderkål og bruger dem i maden. I går blev det fint hakket og brugt som det grønne drys på osteomelet.Slet ikke dårligt.
Grønt er godt.

14 kommentarer:

  1. Kære du Miri. Så hyggeligt, du er her igen. Og Fanny. Jeg er helt forelsket i din kat. Hun ser så bastant og fræk ud på én gang. Og det foto, hvor hun sidder på gruset, det kunne man skrive en hel roman om. Hvor har katte mange historier i sig, de aldrig siger højt.
    Jeg er fascineret af den uro, måske ældstedatter har lavet? Den med grankogler i. Den er flot.
    Og den lille blomst du spreder. Den minder mig om en lotusplante. Engang, da jeg gik i jungiansk analyse, havde jeg sådan nogle drømme af meget mørke, ligesom store nattehimle. men der var meget smerte i. Nede på bunden af de her nattehimle, var der den fineste, fineste lotusplante, som strålede. Og den ligner den, du har taget et foto af. Jeg lærte, at mange mennesker over hele Jorden har den slags drømme. Og at lotusplanten altid venter på os i mørket.
    Knus til dig og jer alle i skoven. Fra Laila.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak søde Laila, dejligt at komme tilbage, år en sådan velkomst byder dig velkommen :)
      Jeg er den heldige medejer af 2 katte, den fine Fanny, 3 farvet kat, eller Kat med stort K, for hun er virkelig sin egen :) Bosse er ham der sidder i gruset med den bløde fine grå pels og han er en rigtig "snakkende" kælegris :) Grankogle uroen har jeg lavet, hønsene skulle da også have noget fint på deres dør :)
      Drømme. Jeg drømmer, men er meget dårlig til at huske dem. Men hvilken smuk drøm, så fuld af håb. Jeg sender dig et varm knus :)

      Slet
  2. Tak Miri. Hvor er du sød overfor dine høns, synes jeg. Ja, du er sød overfor alle. Og ved du hvad, nu har jeg fået brillerne på: Jeg kan godt se, at det selvfølgelig er Bosse, der sidder dér i gruset. For mig er han bare stadig den lille kattekilling, for ikke så længe siden, på dine fotos her på bloggen. Som tiden går, hurtigt.
    Om dine drømme. Alt er helt sikkert som det skal være. Der er en tid for alt. Også drømmetydning.
    Klem fra Laila.

    SvarSlet
    Svar
    1. :) Rigtig god påske du kære Laila - knus herfra :)

      Slet
  3. Det er så dejligt med grønt drys. Den fladeste mad kommer til at ligne en million.

    SvarSlet
    Svar
    1. Sundt og smukt og smager godt - jamen så er alt jo bare skønt :)

      Slet
  4. Elsker det øverste billede - genialt med den lille flamingo midt i karsebedet :D

    God påske!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Ja, den er skøn og bor i både karse og rucola :)

      Slet
  5. Det smager så vidunderligt alt det nye friske grønne. Har ikke prøvet det du gør med rucola. Tak for tippet, det må afprøves.

    SvarSlet
  6. Jeg tror ikke at jeg har givet mig til kende her før, men vil bare sige, at jeg også har savnet dig, dine tanker, ord og billeder fra skoven. Har kikket flere gange, om du nu havde skrevet noget...dejligt at du deler med os igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak søde Karen, dejligt med en hilsen fra dig :) Det er godt at få det at vide, især når det føles lidt svært at få flow i Bloggen, så tak :)

      Slet
  7. Grønt er ikke kun godt for øjet, men også for maven. Jeg har lavet årets første brændenældepesto og glæder mig til at kunne samle naturens goder igen, omend mine lokaliteter må ændres den kommende tid. Jeg har sendt dig en lille hilsen på FB :-)

    Varme hilsner Annie

    SvarSlet
    Svar
    1. Brændenældepesto er bare godt !
      Det bliver en ny tid for dig, men du er stærk og klog , så alt er godt :)

      Slet