tirsdag den 12. april 2016

Have leg

 Jeg leger i min have, laver forsøg, planlægger, graver, flytter rundt, ændre mig, flytter rundt igen og graver lidt mere- kort  sagt, haven er perfekt  legeplads for mit sangvinske temperament.
I år har vi lagt forspirede kartofler direkte på græsplænen, altså lige gravet lidt under hver enkel kartoffel, så den fik jord kontakt, og dækket det hele med blade- mange mange mange blade, vandet dem, trampet lidt rundt i dem- forsigtigt men bestemt, og derefter hældt en masse halv omsat kompost ud over alle de mange mange mange blade.

 Hele kartoffelherligheden, er så hegnet ind....Forbudt område for gravende katte og skrabende høns !
Planen er så, at i løbet af den lange lune sommer, vil vi hælde græsafklip, kompost og andet dækmateriale på og omkring de voksende kartoffelplanter. Hvorfor ? - fordi det kunne være sjovt at prøve :)
Intet haveindlæg i April uden en blomst - her den skønne PorcelænsHyacint. Sart isblå og med en fin blå stribe midt i hvert kronblad- en yndighed, jeg håber vil brede sig overalt i min have.

12 kommentarer:

  1. Ej det bliver spændende at følge dine kartofler.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det gør så - kan godt lide at det "bare er noget jeg leger" så er der ikke et eller andet forventnings pres på mig - altså skabt af mig selv - ha ha :)

      Slet
  2. Sikke et herligt kartoffelforsøg. Og begrundelsen er god. Det bliver også sjovt at følge.

    Isblå blomster er så fine. Alle blå blomster er fine, faktisk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er bare noget vi leger :) Faktisk en sætning jeg ofte bruger - giver mig selv lov til at "fejle" :) Jeg holder meget af blå blomster ! Og rosa blomster. Og hvide blomster og pink og ....Jeg holder ret meget af BLOMSTER :)

      Slet
  3. Porcelænshyacint har jeg for første gang i år og har også tænkt på, om den breder sig...

    Er du sangviniker Miri? Sjovt, det havde jeg faktisk ikke gættet på ud fra din blog. Det meget rolige, eftertænksomme, beherskede på en måde ... Det er jeg også, eller var i hvert fald. Nej, det er jeg vel stadig - bare på en anden måde end den meget unge ubekymrede måde, jeg var det på engang! Jeg var på højskole som ung, hvor vi læste "De fire temperamenter". Vi hyggede os med at læse højt fra bogen om vores eget temperaments fortræffeligheder og de andre temperamenters svagheder ;-) Min mand, som jeg blev venner med på højskolen, var koleriker, hvilket egentlig undrer mig nu. Han har vist også forandret sig meget... Nå, du fik da lige startet for minderne der! :-)
    Ha en god dag Miri!

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er så fin den lille porcelæns blomst - vi håber begge den vil trives og spredes :)
      Som du selv beskriver, har vi jo de 4 temperamenter og der kan være ét der er dominerende. Det dominerende kan så ændre sig, så et andet for mere plads- tror jeg på. Jeg tror jeg har en rimelig fordeling af de fire i mig :) Men mine døtre synes mit sangvinske er tydeligt :) troede nok selv jeg var mere kolerisk/melankolsk..Men har bestemt forandret mig gennem mit liv ! Tak for at dele dine tanker og minder :)

      Slet
  4. Hvor er det smart med et med kartoflerne, er spændt på at høre hvordan det går. Her dyrker vi kartofler i spande som eksperiment:) Porcelænshyacinter er så fine, de må på min liste, som er meget lang:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kender een der altid har stor succes med kartofler i spand- så den er god nok :) I kan mumse kartofler med smør og dild hele sommeren - hvis i har nok spande :)

      Slet
  5. Det er sjovt at "lege" med havesysler, og god ide mht. kartoflerne, det bliver spændende mht. resultatet.
    Hvor er den smuk din hyacint, det skal nok lykkes med lidt spredning.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en god tid for have drømme og have leg :)

      Slet
  6. Det er da en kartoffelgod ide :-) Det er jo bare økologisk, organisk og praktisk hypning. Det bliver da så godt så godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er køkkenhave som jeg kan lide det :)

      Slet