onsdag den 21. september 2016

At ville og at kunne det hele på en og samme gang

 - Det kan jeg ikke, men det kan mine Borlotti bønner. De kan have helt tørrede bælge fyld med tørrede smukke bønner,  samtidig som;
 De kan gro nye sprøde flade bælge med anlæg for bønner inden i.
De kan gro langt og længere end langt, faktisk så højt at stativet har måtte opgive, og rankerne må sno sig, hvor de kan. Hvilken grokraft, hvilken livsglæde.
 De tynde bønner nippes og ribbes , skæres i strimler og blancheres. De tykkere, hvor i bønnerne stadig er friske, prøver jeg at bælge og koge. De tørre skal lægges i blød natten over, før de kastes i det kogende vand.
Det stopper ikke, her og der og flere stede, viser blomster vejen for nyt liv.
Borlotti bønne, med al din livsvilje, nøjsomhed og skønhed, du har min dybe respekt og kærlighed.
Velbekomme.

8 kommentarer:

  1. Nøj hvor er de smukke. Dine billeder giver mig en voldsom længsel efter igen at have bønner i haven. Her i Holstebro er min køkkenhave så lille bitte at jeg må begrænse mig voldsomt, men jeg kan jo se at de ikke har meget andet end en plantekasse hos dig. Det kunne jeg jo nok godt hitte ud af.

    Iøvrigt mange TAK for din søde hilsen på min helt nye blog. Det gjorde mig virkelig glad.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er sjovt at gro bønner :) Og du har ret, de behøver ikke alverdens plads, stangbønner gro op ad , så du kan gro dem i en krukke, på den mindste altan :)

      Slet
  2. Det er smuk og mindful multitasking på højt plan!

    SvarSlet
  3. Er du da vimmer! Sikke nogle talenter denne ekstremt smukke plante har! Lige som dig bøjer jeg mig i dyb respekt...! :-) Smuk på så mange måder!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er da det den har, en masse talenter - herligt sagt, søde Lily :)

      Slet
  4. Borlotti bønner er ukendt for mig, eller som jeg indrømme, jeg ved der findes andre bønner end de grønne, er bare ikke den der køber og får lavet noget med andre typer end de grønne bønner.
    Legede med det at leve som vegetar tilbage i tiden, det år hvor jeg mødte børnenes far, var ikke nået at blive trofast, og da børnenes far var slagter, så blev jeg kødspiser, lidt for meget, efter min opfattelse i dag, det er blevet reduceret meget, men tiden til at forstå vejen til et liv som vegetar blev ikke knækket.
    Dine dejlige ord der beskriver borlotti bønner er vidunderlige.

    SvarSlet
    Svar
    1. Bønnernes verden er rig og mangfoldig - jamen der findes så mange forskellige typer, af både størrelse, smag og udseende - en oplevelse at begive sig ud i bønner :)
      Borlotti bønner mister desværre de fine farver og mønstre, når de bliver kogt.
      Jeg tænker ofte med taknemmelighed, at jeg er så heldig at leve i et samfund, hvor jeg selv kan bestemme hvad jeg vil spise :)

      Slet