tirsdag den 27. september 2016

Jeg har en god ide ;

Jeg synes du skal lave dig en portion Gomasio, for det smager altså så godt på, ja næsten alt.
Det er super enkelt at lave; sesamfrø med skallen på ( - hvorfor fjerne noget der er fyldt med gode sager som jern og kalcium- ) ristes på en pande uden fedtstof , hældes i en Morter (eller lille miniblender/hakker eller hvad du nu har ) tilsæt en godt salt ( - pas på med saltet, smag det til- ) og knus det hele let sammen. Færdig !
Du har nu lavet Gomasio til at drysse over salater, rødebede maden, grøden, fisken , bøffen - ja prøv dig frem, det smager godt og det er sundt. Jeg opbevarer mit i et stort glas med låg og det står ved siden af mine krydderier.
Det var min gode ide :)

8 kommentarer:

  1. Jeg er så heldig, at jeg har et glas, som min veninde har lavet til mig :)
    Sesamfrø med skal på? Hvor finder man mon det? Jeg kender kun dem fra supermarkedet eller helsekostbutikken, og der er da vist ikke skal på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Sikke en sød veninde du har :) Vi kan købe sesamfrø med og uden skal - dem med er brunlige/grålige og dem uden er meget lyse, hvidlige.

      Slet
  2. Jeg sidder lidt som Eva, kender heller ikke andre sesamfrø end de helt små, og min hjerne havde aldrig observeret en skal;-)))også har jeg heller ikke hørt om gomasio, men det lyder godt, og enkelt ifht din beskrivelse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dem med skal er grålige/brunlige og dem uden er meget lyse, næsten hvidlige. Gomasio kan virkelig anbefales, det har en fin lidt røget nøddesmag :)

      Slet
    2. Så lærte jeg også lidt nyt i dag, mange tak, og det vil jeg prøve:-)

      Slet
  3. Lækker variant. Jeg har sesamfrø på og i meget af min mad, dog ikke som Gomasio.
    Jeg glæder mig til at afprøve.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er som du, holder meget af sesamfrø :) Og gomasio er altså godt og en enkel måde at tilføre din mad et lille løft :)

      Slet