torsdag den 15. september 2016

Morgenmad

 Om aftenen måler du 1 dl grovvalsede havregryn af og hælder i en beholder med tilhørende låg (- lad nu plastfilmen blive i skuffen - ) Oven i havregrynene; en stor spiseskefuld chai frø og frisk citronsaft.
Hele herligheden røres med 2,5 dl mandelmælk. Låget sættes på og glasset placeres i køleskabet til næste morgen, hvor du vågner kaffetørstig og sulten.
Nu er det blevet morgen og du tager din herlige grød ud af køleskabet, rører nænsomt i den, tilsætter evt mere mandelmælk, og ellers topper du den med det frugt du har smag for lige den dag. Lige nu nyder jeg at tage solbær ( fra frost, men af egen avl, og de får lov til at tø op i køleskabet ved siden af grøden i glasset med låg) og fint skåret banan, måske lidt rosiner eller et par hakkede valnødder.
Kaffen drikkes altid med varm mælk og meget af den - altså både kaffen og mælken.
Meget god morgenmad - mums  og velbekomme.

16 kommentarer:

  1. Velbekomme og god morgen til dig, Miri! (Jeg lader altid plastikfilmen blive i skuffen, for jeg bliver hysterisk når jeg prøver at bruge den. Stykket bliver for lille, det vikler sig rundt om mine fingre og ender som en lille, sammenrullet kugle der ikke kan bruges til noget ;-))

    SvarSlet
  2. Jeg er nok lidt frelst, men nægter at bruge film. Spiser du det tykt eller fortynder du det? Mine piger er igang og men jeg har ikke har lyst til morgenmad ! prøver og prøver men nej. Måske når jeg bliver ældre og klogere :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg spiser det - ja, som det er, sådan grødkonsistens :) Jeg spiser ALTID morgenmad, kan slet ikke fungere uden !!

      Slet
  3. Svar
    1. Jeps :) Lige i disse dage er det bare min ynglings morgenmad :)

      Slet
  4. Det lyder vel nok lækkert og nemt:) Alt hvad der kan laves om aftenen er godt, så er der mindre ræs på om morgenen;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er selvfølgelig også rigtigt :) Du skal jo lige samle den med toppings og andet, samt brygge kaffe - ha ha :)

      Slet
  5. Uhmmm uhmmm og uhmmm, det må jeg prøve, siger jeg og skal prøve chiafrø for første gang. Elsker at det ikke er sværere end det:-P så TAK for anbefaling!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber du vil lide det :) Jeg synes det smager bedst med en blandning af gryn og frø - ellers bliver for slimet for mig. Og citronsaften løfter altså hele herligheden. Så god fornøjelse :) Mandelmælk er min favorit, men havremælken er også fin, ja, sågar vand er ok :)

      Slet
  6. Lidt skeptisk er man vel, men måske skulle det have en chance? Mandelmælk, køber man det på dåse? Har aldrig set det i supermarkedet (men jeg har nu heller ikke ledt).

    SvarSlet
    Svar
    1. Hæ hæ - det har du bestemt lov til at være :) Du køber mandelmælk på karton i supermarkedet, der hvor anden plantemælk står. Smager også ok med vand,men mandelmælk giver en rundere smag :)

      Slet
  7. Lækkerier fra morgenstunden, det vil jeg prøve at lege lidt med. Tak for tippet.

    SvarSlet
  8. Hvor ser det lækkert ud - tak for den gode idé til lidt nyt på morgenbordet! MUMS! KH L

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak - og husk citronsaft, dét er altså den der løfter det hele :)

      Slet