torsdag den 20. oktober 2016

Jeg læser

- vist om søstre :) Opdagede at de 2 bøger ved min seng, begge handlede om søstre. Jeg har altid gerne ville have en søster.
Orlandos døtre ; Jeg er meget fascineret af Virginia Wolf, hendes skrivekunst, hendes liv, hendes kamp, hendes samtid. I denne bog får jeg så også udvidet mit kendskab til hendes søster, der også tog livs valg, der ikke var enkle eller lette, men som hun valgt fordi hun ikke kunne andet.
De gode søstre, den blev mig anbefalet af Sønnen, så den blev lånt med hjem. Har ikke læst vældig meget af Leif Davidsen, og indtil videre optager den mig, med at beskrive alle de løgne vi byder hinanden som mennesker og samfund.
Søstre. Jeg fik "bare" en lillebror :)

18 kommentarer:

  1. Så dejligt at du deler, hvad du læser, Miri, og begge bøgerne får jeg lyst til at læse - Virginia Woolf og hendes samtid fascinerer også mig. Tak :-)
    Gitte fra Nordsjælland

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak :) Jeg læser jo altid, så må huske at dele - jeg bliver jo selv inspireret til ny læsning, når jeg hører om hvad andre læser.

      Slet
  2. Tak for dejlige bogtips. Og selv tak for det, du skrev til mig sidst, Miri: )
    Jeg har også Orlando bogen, dog tror jeg, jeg har lånt den ud. Mange af mine veninder er interesserede i lige præcis den. Hun har virkelig talt til os, kvinder, Virginia. Det er pudsigt, for jeg studerer hende også for tiden, men astrologisk. Jeg har fået et helt nyt blik for, hvor svært hun må have haft det, og hvor godt det var, at hun skrev.
    Søstre. Dejlige og svære. Jeg kan godt forstå, du gerne ville have haft én: )
    Men du kan låne: Dine veninder og i litteraturen. Verden er fuld af søstre: )
    Klem herfra.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var interessant, at du beskæftiger det med Virginia Wolf på en helt anden måde :)
      Lyder meget spændende. Astrologi er noget jeg ved ganske lidt om, men det gør mig nysgerrig :)
      Ja, jeg må ud og låne en søster :)

      Slet
    2. Jeg kan prøve at beskrive et element kort, vedr. astrologien og Virginia. Selvom jeg ikke engang er amatør astrolog, så det er bare mit blik og sikkert ret intuitivt. Jeg stødte på hendes horoskop, fordi jeg læste om 12. hus. Hvis man som menneske har planeter i det hus, så skal de planeter udtrykkes kollektivt, for at det giver mening for ens livsvej. Man kan fx have kærlighedsplaneten (venus) i 12 hus. Og det betyder, at man ikke kun skal udtrykke kærlighed i sine nære forhold, men også kollektivt. Mother Teresa havde smukt en planet - venus - i 12. hus (dog i løvens tegn, hvor det - også - handler om berømmelse). Gandhi havde en planet i 12 hus - hans eget soltegn, dvs. hans identitet - som han skulle udtrykke kollektivt. Det giver mening. Selvom der selvfølgelig er mange andre aspekter i deres horoskoper, og i alles horoskoper, som skal medregnes.
      Og Virginia havde altså hele 5 planeter i det hus.
      12 hus energien er ikke nogen let energi, lever i det indre, er mystisk, kan være religiøs, måske nogen gange skjult for omverdenen - og endda for en selv. Og det siger sig selv, det må være svært at hente den energi ud indefra - og udtrykke den kollektivt.
      Så Virginia har haft en stor livsopgave. Måske for stor. Og det var derfor jeg tænkte og blev så berørt af at læse hendes horoskop - at det var godt, ja livsvigtigt, at hun skrev.
      Nu blev min intuition lidt langt fortalt alligevel: ) Tænkte, det måske kunne interessere dig ?
      Alt for nu. God weekend, Miri og til jer alle sammen: )
      Kærligst fra Laila

      Slet
    3. Søde dejlige Laila- jeg er netop kommet hjem, går ind på bloggen og læser dine ord- og føler mig så heldig :) Tænk, at du er derude og giver dig tid til at skrive disse ord. Det er så vildt spændende !!!
      Tak !
      Jeg får lyst til at vide mere om astrologi - måske det kunne hjælpe , forklare, vise vej.. Ej, tak - søde du :)

      Slet
    4. Velbekomme sødeste Miri: )
      Jeg er glad for, du kan bruge teksten. Og jeg ønsker dig, mere end jeg kan skrive det, det allerbedste på din smukke vej. Jeg kan virkelig anbefale astrologien. Bedst er det helt sikkert at gå til en astrolog, men hvis du vil ud i litteraturen, kan jeg anbefale begynderbogen: Lise Frederiksen, Stjernerne i dig. Jeg synes, hun har sådan en positiv tilgang til livet og astrologi.
      Nogen steder kan jeg se, jeg har skrevet forkert i teksten oppe over. Fx skal der stå - oprindeligt skjult for omverdenen - det er mere korrekt sådan. Men pyt, jeg håber, det forstås alligevel: )
      Varmeste hilsner til dig.

      Slet
    5. Ups. Bogen hedder: Stjernehimmelen over os, energierne i os.
      Knus: )

      Slet
    6. Tak, Laila - jeg har straks skrevet bogen ned :)

      Slet
  3. Ser ud til at være spændende bøger, som jeg vil skrive på min læseliste.

    Jeg var så heldig at få 3 storesøstre... men jeg fik aldrig den lillebror, som jeg ønskede mig :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Lister er gode redskaber at have :) Jeg skriver også bøger op, som jeg gerne vil læse, gerne vil låne og gerne vil eje :)
      3 søstre- hvilken gave :)

      Slet
  4. Jeg kommer her bagefter, ifht til dit tak den anden dag, for det er altid dejligt at se hvad du deler, og de kommentarer der kommer og dem du giver. Som sagt flere gange tidligere bliver jeg altid eftertænksom og stille når jeg læser med hos dig.
    Jeg har først taget hul på det at læse "rigtige" bøger igen for ganske nylig, noget jeg har savnet så ufatteligt.
    :-) jeg har en 1 år yngre bror, den bedste i verden-vi har fulgtes ad og delt både glæder og udfordringer-om end vi er så forskellige som nogen-altså den der tænksomhed;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Denne blog ville ikke eksistere uden jer, der giver jer tid til at kommentere ! Dialogen er den der holder mig igang :)
      Dejligt din læseglæde er vendt tilbage - jeg er selv afhængig af fysiske bøger af papir :)
      Hvor er det godt at høre du og din bror følges ad- selv har jeg en meget sparsom kontakt med min bror, og det gør mig lidt trist. Jeg håber virkelig mine 3 børn ikke mister deres kontakt, når jeg en dag ikke er samlingspunktet.

      Slet
  5. Jeg susede lige ind på bibliotekssiden for at se, om der var lydbøger at låne af de to "søstre-bøger". Leif Davidsen er bestilt, men desværre ikke den anden. Tak for anbefalinger.
    Jeg har både en søster og to brødre, så jeg er vældig heldig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, du er heldig ! Og du virker også som en hel kvinde. Ja, altså hel, ved hvad du vil og hviler i dig selv.

      Slet
    2. Kære Eva. Virginia Wolfs søster var maler, så bogen er, som jeg husker det fyldt af hendes billeder. Det er en smuk bog. Og måske er det derfor, at den ikke kan bestilles som lydbog ? Vil blot forklare, så du ved.
      Knus herfra: )

      Slet
  6. Når jeg skal udvælge nyt læsestof/bog har jeg en liste over tips fra bloggere eller medierne jeg går gennem, er det bøger der skal lånes på biblioteket eller skal den være blandt alle de mange bøger jeg har?
    Tusind tak for du deler.

    SvarSlet
    Svar
    1. Lister er bare gode at skrive :) De er sim små kilder af oplevelser :)

      Slet